• MRAKas

Umgängesavtalet, kan umgängesföräldern säga nej tyvärr jag är bortrest?

Precis som så många andra redan sagt.

Har ni ett umgängesschema så SKA det hållas, om inte båda tillsammans kommer överens om att avvika från schemat.

2-2-3 schema är normalt för mycket små barn. den uppfattningen jag har är att det från ca: 1,5-2år går utmärkt med veckovist växelvist boende.
    Tvärtom så kan ett växelvist boende med korta byten vara rent negativt för ett större barn då det lätt kan ge en känsla av att "leva i kappsäck" o inte ha någon fast punkt alls.
    Familjerätten kommer garanterat rekommendera varannan vecka för en 4åring, om ni går dit på samarbetsamtal, eller om de gör en utredning åt tingsrätten.

Fadern har ett ansvar att sköta om barnet o se till att det får den omvårdnad det behöver o har rätt till de dagar som umgängesschemat säger att barnet ska bo hos fadern, om det uppstår förhinder i vardagen så får man lösa det med barnvakt. Jag anser det helt fel att vägra ta hand om barnet o kräva att barnets andra förälder ska sköta det. Om fadern agerar på detta sät så kommer det garanterat bita honom i arslet vid en senare tvist.
    Men samtidigt kan jag förstå att ett strikt 2-2-3 schema utan särreglering för högtider och semester lätt kan bli frustrerande om man inte kan ha en dialog med barnets andra förälder.

Ta en ordentlig, allvarlig diskussion med barnets mor i lugn o ro (kanske via mail/sms) om att ni vill komma överens om ett nytt schema. Gärna genom att gå på samarbetssamtal.
    Om hon vägrar det o håller fast vid det nuvarande schemat så får fadern helt enkelt stämma modern ang boendet i tingsrätten.
    Har ni riktigt dålig ekonomi så ?an ni få rättshjälp av staten att betala ombudet, de flesta hemförsäkringar har även ersättning för juridiska kostnader vid tvistemål kring detta, ofta dock med villkoret att ni separerade för minst 12 månader sen.

Svar på tråden Umgängesavtalet, kan umgängesföräldern säga nej tyvärr jag är bortrest?