LCHF-IBS-VIKT-FÖRSTOPONING
Hej!
Jag har stora problem med min mage, kronisk förstoppning och äter jag något blir magen som jag vore höggravid och stenhård! Går på utredning som visat att vänster colon(tarm) är anmärkningsvärt seg. Får medicin (resolor " hjälper inte ett dugg") och äter numer miniform, IBS tabletter och laxering tabl dagligen. (Nej inte det som gjort tarmen slö, gör det nyligen då läkaren sagt att det är en tillfällig lösning inför vidare utredning)
Har hört att låg kolhydrat kost (LCHF) ska vara bra för magen och att istället fokusera på fett.
Jag är dock lite förvirrad då jag inte vill gå upp i vikt utan endast få en stabil tarmrörelse igen.
Alla vet vi att det är kalorier in och ut som avgör för vikten och jag tycker därför det är väldigt skrämmande hur man ska kunna äta så mycket kcal och ändå inte gå upp i vikt utan snarare ner isf istället??
Är oerhört intresserad av att höra era råd och tips och hur eran mage, vikt m.m ändrades med LCHF Kost.
Vill absolut inte gå upp i vikt eller förstöra magen ännu mer!
Gärna också hur ni räknade ut kolhydrater per dag eller endast körde nybörjar tekniken max 5g kolhydrater per 100g? Även kalori räknande om ni nu gjorde det?
Tack för svar!