• Lunaymar

IVF hösten/vintern 2020

Sussna85 skrev 2020-10-08 22:08:51 följande:

Jo, jag känner en tilltro till denna klinik.

Vi hade tänkt ta den först faktiskt,men sen så prata ingen av de i receptionen svenska när jag ringde,vilket jag då tyckte var lite jobbigt, fast jag pratar engelska väldigt bra. Men att förstå alla medicinska termer på ett annat språk gjorde att vi backa,plus att denna klinik var dyrare.

Men nu har vi mycket mera kött på benen och vet komma skall så

Tack för de orden fina du

Tycker vi alla ska ge oss en jäkligt stor klapp på axeln över de vi går igenom just nu

Jag håller helt med! :)
  • Lunaymar
    Scasm skrev 2020-10-14 18:33:24 följande:

RD 5 här nu.

Fortfarande inget brev från kliniken om de har fryst ner några av de 7 befruktade de odlade vidare. Jag trodde verkligen det brevet skulle ha kommit idag men tyvärr inte.

Idag har det inte varit lika mycket kramper i livmodern men brösten är fortfarande väldigt ömma. Lutinusen som gör sitt tänker jag. Däremot känner jag att jag har börjat vänja mig vid tabletterna, eller i alla fall momentet att stoppa upp dem :')

Hur går det för er andra ruvare?

Hej!

Jag är på ruvardag 9 med en 3 dagars. Med lutinus 3ggr/dag. Inga symptom alls. Jag kände mycket fram till RD6-7 (ömma bröst, känslan att jag ska få mens närsom, trött, hungrig, väldigt känslig) men jag tror att det var då Ovitrelle gick ut ur kroppen. Sedan dess känner jag knappt något, bara att livmodern krampar lite då och då och jag har mardrömmar och vaknar vid samma tidpunkt varje natt (tror att det är stress här). Sedan gråter jag lite då och då för att jag inte känner av några symptom, haha. Det är galet hur påfrestande allt detta är. :(

Ruvar du på en 2dagars?
  • Lunaymar
    Scasm skrev 2020-10-14 20:35:10 följande:

Åå, det hade jag inte ens tänkt på. Att otrivelle också kan spöka.

Vad jobbigt med mardrömmar och att du känner dig lite nere. Men kan det inte bli positivt resultat även utan symptom? Jag håller verkligen tummarna för dig!

Ja, jag ruvar på en två dagars så ska ruva i 14 dagar innan det är dags för test. När har du testdag?

Oja, och symtomen efterliknar graviditetssymtom. Har läst att många slutar känna av dessa ca 10-14 dagar efter att man har tagit sprutan. Så bli inte orolig om det händer dig också.

Ja, min logiska jag tänker att det inte alls är vanligt att ha så starka symptom så tidigt i graviditeten men den känslomässiga och orationella sidan tar över ganska snabbt då.

Tack! Och jag håller tummarna för dig! Testdag om en vecka och jag är livrädd. Är det din första IVF?
  • Lunaymar
    Chajsa skrev 2020-10-14 20:35:25 följande:

Fy jag känner igen mig i den där bergochdalbanan, har gråtit så fort jag fått tillfälle idag. Så hemskt och påfrestande allting.

Ja, jag gråter flera gånger varje dag. Det är så hemskt men kan inte hjälp det. Tror att alla hormoner gör oss extra känsliga.

Håller tummarna för dig!!
  • Lunaymar
    Scasm skrev 2020-10-14 21:19:52 följande:

Det ska jag allt tänka på.

Det är ju sällan man har så mycket symptom i början av en graviditet men jag förstår att känslorna verkligen kan ta över ändå ibland.

Ja det är min första IVF. Hur många har du gjort innan?

Vår första IVF efter att ha försökt själva i över ett år. Sökte hjälp pga min korta lutealfas. Har inga barn sen tidigare men det finns inget annat jag önskar mer här i världen. Som alla andra här kan jag tänka mig.

Hur mår du idag?
  • Lunaymar
    Sussna85 skrev 2020-10-14 21:29:17 följande:

Men,jag har ett litet dilemma, eller vad man nu ska kalla det..

Jag får nu välja enligt läkaren på den nya kliniken mellan att göra långa metoden igen, den jag hade sist men Synarela spray från dag 21+Gonal F. Eller den nya metoden hon föreslog först,och som jag inte har prövat förut,

alltså Elonvasprutan och sedan Menopur.

Jag har fått bäst resultat på ägg kvantiteten med långa metoden, 11 st ägg jämfört med 8 st de andra två gångerna. Ingen stor skillnad egentligen,jag vet.

Så mitt dilemma är, ska jag nu pröva denna nya behandling hon föreslår och som jag var helt inställd på att göra tills hon nu skrev att jag fick välja själv  i slutändan eftersom den långa behandlingen ändå verkar ha varit positiv för mig,pust.

MEN. Den dåliga äggkvaliteten har ju funnits med oss genom alla behandlingar.

Så kanske jag ska våga pröva en annan behandling med risk för att få mindre antal ägg, men med bättre kvalitet. Bara det inte blir för några...

Jag ville ju byta klinik just för att de förhoppningsvis skulle ha ett nytänk, och nu velar jag ändå för att pröva nått nytt. Likt mig det Skulle nästan ha önskat att hon inte gav mig alternativ faktiskt.

Vet att beslutet ligger hos mig, men hur skulle ni tänka?

Jajja. Slutpladdrat från mig.

Jag hade testat den nya behandlingen för att se om du kan få bättre äggkvalitet. För du behöver bara ett finaste guldägg egentligen :)
  • Lunaymar
    Scasm skrev 2020-10-15 18:12:44 följande:

Vi är inne på vårt andra år som ofrivilligt barnlösa.

Idag mår jag sådär. Rent fysiskt helt okej men fick precis besked om hur många som har klarat sig till frysen. Tänkte skriva ett nytt inlägg med fullständig rapport.

Hur mår du idag?

Jag förstår att du känner dig nere men se det positiva i det hela, du har ändå 2 försök till om det inte skulle gå denna gång. Det är inte illa alls. Själv har jag bara ett i frysen.

Jag har gråtit floder idag för jag började blöda imorse, på rd 10-11. Det är fortfarande lite men jag är helt säker på att det är mens och det känns verkligen jättejobbigt. Jag beundras verkligen kvinnor och par som orkar gå igenom detta flera gånger, själv är jag helt utmattad. Hoppas på en bättre dag imorgon.
  • Lunaymar
    Ölandstoka skrev 2020-10-16 11:18:53 följande:

Nej, beklagar verkligen att du blöder! Jag vet hur det känns, hoppet försvinner puts veck. Så klart behöver det inte vara kört men som sagt, jag vet hur det känns. Många kramar!

Ska du testa för att veta säkert?

Tack, det känns lite bättre idag men det gör verkligen ont i hjärtat. Alltså jag gråter ju över något som jag aldrig har haft egentligen.

Men ja, jag tänkte testa till helgen bara för att kunna sluta med lutinus. På kliniken sa de att jag skulle testa på måndag så jag får se.

Jag såg ditt meddelande om VUL och ÄL nästa vecka! Vad bra :) något att se fram emot då!
  • Lunaymar
    Ölandstoka skrev 2020-10-19 08:30:09 följande:

Man kan få hormoner så att det blir en helt stimulerad cykel men jag har aldrig provat det. Kanske om den här FET inte tar sig. Det här är min tredje FET och jag har fått letrozol alla gånger, tycker att det fungerar bra.

Hej!

Får jag fråga varför du tar Letrozol? Jag gissar att du också får progesteron vid FET?
  • Lunaymar

Hej!

Jag ser att några har fått +/känner på sig att de är gravida - massa grattis till er och hoppas att allt går bra! :)

Jag började blöda och fick min mens, ännu en månad. Helgen har varit tuff men jag försöker fokusera på framtiden och hoppas att jag snart kommer hitta motivationen. Vi har ett fryst embryo och jag hoppas att den klarar upptiningen. Har ni några tips på vad man ska tänka på vid FET? Börja med några vitaminer och tillskott/akupunktur/preppa slemhinnan med östrogen etc?

Jag upplever att läkaren bara vill köra på men jag tänker att det är viktigt att ta den diskussionen tillsammans och se om vi kan öka våra chanser på något sätt.

Jag måste också säga att det känns riktigt skönt att kunna prata med kvinnor som befinner sig i liknande situationer! Tack <3

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020