• Odengatan10

IVF hösten/vintern 2020

Grustradgarden skrev 2020-09-15 17:21:02 följande:
    Ja, det är säkert väldigt olika det här med symptom. Jag blir orolig när de försvinner!

Åh, fy så sorgligt! Det känns som att vi ivfare spelar med högre insats vad gäller missfall! Vi kan (förmodligen) inte fixa en egen befruktning och det gör allt så himla mer pressat. Vi har en i frysen och ett försök kvar hos landstinget om det här går åt pipan. Går ni privat?

Jag är bara i 5+0 idag, så det är ju väldigt tidigt. Jag fick tid för vul 7/10, när jag är i v 8+1. Känns läskig och långt dit... Hur långt har du gått när du gör vul? :)
    Ja, tar aldrig slut med denna oro. Väldigt jobbigt att symtomen inte är starkare, eftersom allt händer i ens kropp är det väldigt svårt att koppla bort och fokusera på annat. Jag satte in en fem dagars blastocyst den 2/9 och testdag i sön vilket borde innebära v4 +? Gissar att jag fått ett tidigt ultraljud pga missfallet, först ville dom boka in mig redan den 29/9 men sen ändrade dom till 1/10 för att hjärtat skulle vara lättare att upptäcka då. 

Har jag ett barn sedan tidigare, den graviditeten kom precis efter ett missfall så jag förstod inte att jag var gravid igen då. Dvs jag kan inte haft så mycket tidiga symtom då! Men det är jobbigt när symtomen försvinner...

Jag går privat, vi har två försök kvar efter detta varav en blastocyst i frys. Men hoppas så mycket att detta ska gå vägen, missfallet tog ganska lång tid att bli av med och jag fick ta cytotec i omgångar
  • Odengatan10
    Prit skrev 2020-09-15 17:54:53 följande:

Idag fick jag hem posten från Sahlgrenska inga av våra 3 embryon klarade sig till frysen. Då tänker man direkt att de som är i mig absolut inte heller kan ha klarat det. Inga direkta symptom längta. Brösten är ömma på sidorna när jag rör dem men är mjuka som som f*an. Har haft molvärk och igår hade jag dragningar och sjukt mensvärk som höll i sig någon minut. Idag är det tystare. Också sett en liten glansig flytning under lutinus . Det kommer inte lika mycket som i början. Har BIM på fredag så det ser inte lovande ut .

Blir riktigt deprimerad om hela behandlingen gick åt skogen nu. Jag tänker att den smärtan jag kände igår var pga lutinus eller slemhinnan som ska ut. Efter senaste behandlingen med lutinus var den värsta mensen jag upplevt. Både gällande mängd och smärta. Gäller det er andra också ?

Det är mycket bättre miljö i din livmoder men jag förstår din oro, känner mig också väldigt orolig just nu. Jag fick plussade i sön så allt är vädigt tidigt, men innan det var jag helt säker på att mens var på g pga av molande värk i rygg. Kan ju lika väl vara så att du är gravid och därav molande smärta, hoppas!  
  • Odengatan10
    Prit skrev 2020-09-15 19:50:48 följande:

Hade du andra symptom än molvärk? Hur blev dina bröst? Jag antar att de ska bli hårda och spända? Mina är helt mjuka nu och gör ont om man rör dem.

Det känns så tråkigt att man ska behöva börja om på ruta 1 igen med sprutor och läkarbesök och smita från jobbet etc etc. Det är påfrestande på alla sätt. Men det är inte över än. Testdag på måndag så det är inte kört

Jag har inte haft så mycket känning i bröst denna gång, tyvärr! Jag håller också på och analyserar hit och dit men som dom sa på kliniken, är det ett stark embryo så är det...

Tyckte molvärk va det symtom jag hade starkast, lite flåsigare än normalt vid promenad och träning.

Nu håller vi tummarna för din testdag!
  • Odengatan10
    Javelina skrev 2020-09-16 14:15:53 följande:
    Odengatan10: Först vill jag så klart gratulera till plusset!!! Förstår att du analyserar symptom och ickesymptom och kan flika in att under mina två första ivf-försök hade jag flera olika symtom men det blev ingen graviditet, däremot under det tredje försöket så hade jag inte en enda känning och var helt säker att det inte lyckades men det gjorde det! Runt vecka 8 blev jag väldigt kvällstrött och somnade i soffan varje kväll men det var det enda symptomet under hela första trimestern.. Så ickesymptom kan vara det bästa :)

Lycka till och försök njuta av den här tiden med!
    Tack för pepp! :)
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-15 17:21:02 följande:

Ja, det är säkert väldigt olika det här med symptom. Jag blir orolig när de försvinner!

Åh, fy så sorgligt! Det känns som att vi ivfare spelar med högre insats vad gäller missfall! Vi kan (förmodligen) inte fixa en egen befruktning och det gör allt så himla mer pressat. Vi har en i frysen och ett försök kvar hos landstinget om det här går åt pipan. Går ni privat?

Jag är bara i 5+0 idag, så det är ju väldigt tidigt. Jag fick tid för vul 7/10, när jag är i v 8+1. Känns läskig och långt dit... Hur långt har du gått när du gör vul? :)

Hej! Tänkte bara kika in och höra hur det går för dig? Dagarna går så otroligt långsamt och jag försöker att inte analysera för mycket, men inte så lätt...

Kram till dig och alla andra här som kämpar!
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-18 08:22:25 följande:
    Heej :) tackar som frågar. jag vet inte riktigt hur det går... har inga särskilda symptom (endast ömma bröst under delar av dagen). Mitt pucko har tagit cb digital med veckoindikator i 5+1 och 5+3 (idag) och det visar bara 2-3. :( känner mig helt ruvad på konfekten! Haft lite brunt och rosa på pappret för typ en vecka sedan, men jag tror det var av lutinus. Jag har skrivit både till min vc och Sahlgrenska nu att jag gärna vill ta hcg-prov... denna oro! Och att tiden går så långsamt...

Hur går det själv? Har du uttalade symptom? När har du nästa viktiga datum? Kram tillbaka!
    Ungefär samma för mig! Ömma bröst ibland om jag verkligen känner efter, men inte alls lika mycket som jag haft tidigare när jag plussat, det kan ju säkert variera men såklart ngt som ligger där i bakhuvudet och gnager.

Hahah, jag gjorde exakt samma sak och tog samma test 4+4 visade den 2-3 v vilket jag tycker borde stämma med insättning minus 5 dagar (då jag hade ägglossning). Dock vågar jag inte ta nästa som då borde visa 3+ idag eller imorg (5+1), vet ändå inte vad jag ska göra med info så känner mig lite tveksam plus har två veckor kvar nu så kanske bara ska hålla mig. Läste på testet att om du testar mer än 6v efter befruktning kan resultatet ge "oväntade resultat" kanske är det som hänt? Eller så är du ngn dag för tidig. 

Bra att du går och testar hcg, jag hade ett tidigare missfall för många år sedan och då gjorde man detta. Vid mitt sista missfall avtog symtomen helt, det låter ju som du fortfarande har symtom vilket är positivt  

Att brösten ömmar fram och tillbaka under dagen låter ju naturligt.

Den 1a okt är nästa datum!!! 

Håller tummarna nu
  • Odengatan10
    Odengatan10 skrev 2020-09-18 09:30:44 följande:
    Ungefär samma för mig! Ömma bröst ibland om jag verkligen känner efter, men inte alls lika mycket som jag haft tidigare när jag plussat, det kan ju säkert variera men såklart ngt som ligger där i bakhuvudet och gnager.

Hahah, jag gjorde exakt samma sak och tog samma test 4+4 visade den 2-3 v vilket jag tycker borde stämma med insättning minus 5 dagar (då jag hade ägglossning). Dock vågar jag inte ta nästa som då borde visa 3+ idag eller imorg (5+1), vet ändå inte vad jag ska göra med info så känner mig lite tveksam plus har två veckor kvar nu så kanske bara ska hålla mig. Läste på testet att om du testar mer än 6v efter befruktning kan resultatet ge "oväntade resultat" kanske är det som hänt? Eller så är du ngn dag för tidig. 

Bra att du går och testar hcg, jag hade ett tidigare missfall för många år sedan och då gjorde man detta. Vid mitt sista missfall avtog symtomen helt, det låter ju som du fortfarande har symtom vilket är positivt  

Att brösten ömmar fram och tillbaka under dagen låter ju naturligt.

Den 1a okt är nästa datum!!! 

Håller tummarna nu
    Läste på testet att om du testar mer än 6v efter befruktning kan resultatet ge "oväntade resultat" kanske är det som hänt?

Det jag menar är alltså att du redan har så mycket hcg, vilket gör att den då inte verkar kunna hantera antal veckor rätt....
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-18 11:53:00 följande:

Nej, ta inte veckoindikator! Man blir bara knäpp av resultatet. Försökt få tag i Sahlgrenska via 1177 men de har inte svarat. Min vc kunde inte ?hantera? de blodproven tydligen. Blir så himla orolig. :( jag tror inte att jag har sååå mycket hcg att det slår fel, eftersom att jag inte har särskilt mycket symptom. Det är nog bara att vänta... tyvärr. Jag har trott hela tiden att den här graviditeten inte kommer att fullföljas, utan bli ett missfall av något slag. Känner mig negativ liksom.

För dig låter det ju mer hoppfullt :) vilken vecka är du i 1/10? :)

Nej, du har rätt! Jag lägger bort mitt andra test som ligger och glor på mig i badrummet, två veckor kvar nu så bättre att hålla sig... Kommer ju ändå få vänta! Jag har tyvärr också haft en dålig känsla över min graviditet, men jag vet inte om jag kan lita på min magkänsla i detta fall, tror missfallet spökar. Det sätter sig liksom på huvudet och jag känner mig manisk med att ?känna efter? och orolig pga lite symtom. Tillslut vet jag inte om jag inbillar mig när jag väl har symtom. Hur starkt ska ett symtom kännas osv... Men som alla säger, behöver det inte vara dåligt men tyvärr går det väldigt dåligt för mig att ?tänka positivt och rätt? just nu.

Tror lite att jag försöker förbereda mig för det värsta, även om det såklart inte går... Jag tror man blir lika ledsen ändå. Och egentligen vad kostar det att vara glad för plusset, det enda som händer är ju att jag varit glad i onödan och det är ju inte så farligt. Besvikelsen lär bli lika stor oavsett, allt detta är lätt att tänka när man tänker klart men jag upplever att det är ganska svårt.

Jag tror om jag räknar rätt att jag är i v7+5 när jag ska tillbaka till kliniken.

Två veckor till att härda ut. Fortsätter du

MedLutinus?
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-19 08:02:38 följande:

Tufft med missfall! Fy. Hur långt gången var du med missfallet? Kanske redan frågat det, ber om ursäkt i så fall.

Precis så känner jag också! ?Mår jag inte liiiite illa nu i alla fall? osv..

Jag förbereder mig också för det värsta. Läst så mycket om när clearblue inte slår om. En del har ju lyckats ändå, men det tar jag inte till mig såklart. Bara de som det gått dåligt för. Är med i en grupp på Facebook där en tjej som gjort ivf hade precis samma - att det inte slog om till 3+ och hennes graviditet hade avstannat i 4+4. Så sorgligt. Känns ju som något liknande för mig.

Ja, jag fortsätter med lutinus, vågar verkligen inte sluta! Hur gör du? :)

Fattar! När det känns rätt i kroppen blir man såklart lugnare. MA upptäcktes i v8 på ultraljudet men tror det avstannade tidigare (frågade aldrig) men då mina symtom försvann och jag vaknade av att det högg lite i magen en natt gissar jag at det var då det hände, efter det fick jag molande värk i ryggslut men inget blod. Fick ta cytotec i två omgångar för att få ut allt. Alla sa att det va normalt med molande värk och att jag inte skulle känns efter så mycket, men jag visste att ngt va fel.

Jag vågar inte ta veckoindikatorn nu, jag skulle också googla sönder mig. Förstår verkligen din oro, jag skulle känt samma om testet visade så, även om jag hoppas det är fel och att allt kommer gå bra nu. Skulle såklart vara skönt för dig om du fick ta dom där blodproven, kan inte husläkaren styra upp det? Borde ju vara ganska enkelt kan man tycka. Vården kanske är lite överbelastad. Jag upplever att man hamnar lite mellan stolarna när man går privat på ivf. Kliniken hjälpte mig med tabletter för missfallet men när allt inte kom ut blev jag liksom överflyttad till vanliga vården men där ville man liksom inte ta emot mig först då många gynekologmottagningar var fullbokade och pga sommaren hade lägre personalantal. Kliniken där jag går va ju dessutom stängd. Ringa säkert tio kliniker och blev hänvisad till 1177 som givetvis inte kunde göra någonting. Men som sagt, tror det spelade in att det var sommar och semester. Gjorde faktiskt inget ultraljud sen för att se att allt var ute utan när mens och ägglossning kom igång tänkte jag att kroppen va redo. Men skulle detta hända igen skulle jag be att få bli skrapad, va så mycket strul.

En positiv sak OM det du skulle vara det värsta är att det är enklare att bli gravid igen om kroppen precis varit det. Så sa iaf en Gynekolog till mig. Kroppen är liksom redo! Jag har ju haft två missfall i livet och båda gångerna blivit gravid direkt efter. Varav en graviditet slutade med bebis som idag är 7år. Men nu hoppas vi såklart att det här lilla fröet tar sig!

Jag ska ringa klinik på mån och fråga hur dom ställer sig till att skriva ut mer Lutinus, iaf fram till ultraljud (kan väl inte skada)...
  • Odengatan10
    Javelina skrev 2020-09-19 10:10:35 följande:

Odengatan10 och Grustradgarden: Tycker ni gör helt rätt i att fortsätta med lutinus, i många andra länder fortsätter man med det till minst vecka 12, vid äd hela graviditeten men det kanske inte är jämförbart.

Ja, jag har förstått att det varierar (även här i Sverige). En vän som fick dubbla min dos (två tabletter tre g/dag) fram till v13 ???????????

Lycka till med testdag, håller tummarna!
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-19 11:09:15 följande:

Låter som en jobbig period med ma! Herregud, så rörigt! Man vill ju känna sig omhändertagen i en sån utsatt position.

Jag hörde av mig till min husdoktor som inte kunde ta det provet tydligen... hon sa till mig att höra av mig till ivf-kliniken, vilket jag gjort via 1177. De trodde att jag undrade över räkningen... de kanske inte vet vad clearblue digital är för något.

får kanske höra av mig till bm? Vill ju helst inte gå på hälsosamtal och inskrivning innan jag sett att detta verkar gå bra.

Härligt med ett barn ändå. Förstår att sekundär barnlöshet också är jobbigt, men känns ju ändå som att man har oddsen på sin sida. Ja, jag får ändå vara lycklig över ATT det går. :) första ivf blev inga ägg befruktade, men med icsi fick vi mycket bättre resultat. Har dock bara en i frysen. Blir stressad av att vi bara har ett nyförsök kvar från landstinget sen. Känns så himla dyrt att gå privat? Hur får alla tag i såna stora summor?

Det tycker jag absolut att du ska göra! Tror inte heller att det skadar faktiskt. :) läste om någon som trodde att det kunde vara farligt, men hittade ingen källa så jag tar det med en nypa salt. :)

Grustradgarden skrev 2020-09-19 11:09:15 följande:

Låter som en jobbig period med ma! Herregud, så rörigt! Man vill ju känna sig omhändertagen i en sån utsatt position.

Jag hörde av mig till min husdoktor som inte kunde ta det provet tydligen... hon sa till mig att höra av mig till ivf-kliniken, vilket jag gjort via 1177. De trodde att jag undrade över räkningen... de kanske inte vet vad clearblue digital är för något.

får kanske höra av mig till bm? Vill ju helst inte gå på hälsosamtal och inskrivning innan jag sett att detta verkar gå bra.

Härligt med ett barn ändå. Förstår att sekundär barnlöshet också är jobbigt, men känns ju ändå som att man har oddsen på sin sida. Ja, jag får ändå vara lycklig över ATT det går. :) första ivf blev inga ägg befruktade, men med icsi fick vi mycket bättre resultat. Har dock bara en i frysen. Blir stressad av att vi bara har ett nyförsök kvar från landstinget sen. Känns så himla dyrt att gå privat? Hur får alla tag i såna stora summor?

Det tycker jag absolut att du ska göra! Tror inte heller att det skadar faktiskt. :) läste om någon som trodde att det kunde vara farligt, men hittade ingen källa så jag tar det med en nypa salt. :)

Det är såklart mycket tuffare att inte ha barn alls när man går igenom detta, det har jag full respekt för. Jag är så imponerad av er alla som kämpar! Jag är oroligt tacksam för det barn jag har och kanske än mer idag när jag inser hur tufft det kan vara. Vi var på g att skaffa barn nr2 men blev istället en separation, ngt som kom lite som en chock för mig mitt i livet. Kände dels att det var otroligt tufft att bli av med sitt barn på halva tiden (vid den tidpunkten 2år gammal) det är så det fungerar såklart och att separera är givetvis inget brott. Det var helt enkelt tufft för mig personligen, både att inte få vara mamma på heltid men också att vid 38års ålder lite bli av med möjligheten till ett till barn, det var så det kändes då... Tyckte liksom jag blev snuvad på min familj, det var min känsla iaf. Jag bestämde mig iaf för att spara ihop till detta då, för att ha möjligheten. Jag hade kunnat tänka mig att köra själv, och det var min tanke, och jag hade en plan, men nu blev det så att vi är två om det. Åren går snabbt, jag visste att jag hade en bra äggreserv och högt amh och blev tyvärr lite lugnad av det. Samt att det hade ju funkat tidigare. Sen gav vi det lite försök naturligt utan att det lyckades. Trots bra värden är mina ägg gamla hela 42år, så det är problematiken. Drog igång hela apparaten vid 40 men utredningar, ägguttag, missfall, Corona osv. Allt tar tid och tiden stressar mig enormt.

Hade jag vetat detta hade jag nog sökt mig utomlands där man kan scanna ägg och behöver då inte sätta in det som ser bra ut på utsidan men inte insidan. Hört mycket bra om klinik i Ryssland, Olga (Länk nedan) och kanske blir det ett alt om mina ägg inte lyckas, jag kan tänka mig både adoption och äggdonation. Vi får se... Har en släkting som pga tidigare sjukdom fått sin dotter med äggdonation (manens spermier anv) och hon har världens finaste, friskaste lilla dotter och kärleken känns självklar.

olgafertilityclinic.com/en/
  • Odengatan10
    Carro9194 skrev 2020-09-18 19:11:12 följande:

Är det någon som har fått skjuta upp sitt första försök pga Corona? Var på första mötet idag och blev informerad om att det eventuellt kan bli uppskjutet ifall de behandlar för många vid samma tillfälle, eftersom de ligger lite efter pga corona. Hoppas man får starta på en gång, isåfall är det dags för mig om 10-12 dagar :)

Jag fick frysa alla mina ägg pga detta, ville inte riskera att jag skulle behöva vård då om jag blev överstimulerad. Jag va inte det men tydligen nära.

I nästa cykel satte de in ett ägg så gick ändå väldigt smidigt!
  • Odengatan10

Kände i lördags att mina symtom tilltog, vilket kändes skönt! Igår avtog de för att idag inte kännas ngt alls. Det är en berg-och-dalbana det här, knappt sovit inatt :(

• Odengatan10
    Javelina skrev 2020-09-22 13:02:12 följande:

Har du fått testa hcg-nivån? Kan ju lugna en hel del. Och dessa symptom.. jag förstår verkligen oron men som min mamma en gång sa till mig: var "glad" om du slipper dem emellanåt för de tar en massa energi. Det tar utan tvekan energi att ha molvärk, illamående mm. Din kropp kanske är lik min som snabbt kan vänja sig vid höga hormonnivåer?

Tack för bra tanke med ?vänja sig vid höga hormonnivåerna? ska försöka hålla kvar vid den. Tog ett CB-test med veckor igår, trots alla kloka råd om att inte ta, samt att jag själv hade sagt att jag absolut inte skulle. Det visade 3+ vilket verkar stämma, men blir ändå orolig nu när symtom försvann helt I två dagar

Håller tummarna för ditt test!
  • Odengatan10
    Thessan81 skrev 2020-09-24 00:05:19 följande:

Hej. Jag har ömma bröst lite molandevärk ibland. Börjar må lite illa så måste äta innan jag stiger upp och jag är jätte trött och har knappt någon ork

Så svårt det här med symtom, mina har kommit och gått vilket har oroat mig. Detta då min föregående graviditet slutade med ett hjärta som inte slog och innan UL hade jag avtagande symtom. Varit extremt orolig då mina symtom varit borta ett par dagar, men igår kom illamående och ömma bröst plötsligt tillbaka. Idag bara ömma bröst. Lite yrsel på

morgonen. Tycker att jag blir mer andfådd vid träning men ibland undrar jag om jag bara inbillar mig.

Kanske är det som ngn så klokt skrev tidigare, att kroppen vänjer sig vid högre hcg och därav mindre symtom i perioder. Verkar så olika för alla.

Jag är i v.5+6 om jag räknar rätt. Har UL i v.6+6 så 1v kvar
  • Odengatan10
    Thessan81 skrev 2020-09-26 09:20:11 följande:

Började blöda imorse med lite molandevärk :(

Förstår din oro men ville bara berätta att jag hade en tidig väldigt kraftig blödning i min första graviditet, sonen är nu sju år :)
  • Odengatan10
    Javelina skrev 2020-09-26 17:39:31 följande:

Låter klokt att prova det som finns innan ni går över till äd men förhoppningsvis behövs det inte alls, du är ju ruvare nu! :)

Det är ju ingen superkonstig medicin så nog kan kliniken gå med på att skriva ut det.

Det svänger rejält här med, har beslutat att först använda oss av letrozol fram till jul, har ju recept kvar och jag fick ju faktiskt äl av dem, har pco och i princip aldrig egen äl. Efter jul kontaktar vi en annan klinik och gör ett nytt ivf-försök. Så nu har jag beställt ett gäng äl-tester och allt. Känns bra att släppa ivfen ett tag och ladda om, blir så ödesmättat och absorberande. Hela tillvaron påverkas och allt runtomkring hamnar i skymundan.

Någon som rekommenderar Linné-klinken?

Hej! Jag går på Linné-kliniken och har varit supernöjd men har visserligen inte testat ngn annan klinik. Dom är framförallt väldigt gulliga och proffsiga. Fick missfall efter Ivf1 är nu på försök 2 och gravid i v7+2

Har även hört mycket om Olga-kliniken i Ryssland. Fördelen med kliniker utanför Sverige är väl att man kan scanna äggen, det hade jag inte en tanke på innan jag började med detta. Nackdelen med klinik utomlands nu mitt i en pandemi är dock ngt man kanske ska tänka över...

Kan ialf varmt rekommendera Linné-kliniken

Lycka till med allt och hoppas ni orkar kämpa vidare, förstår att det är skönt med en paus!
  • Odengatan10
    Enkeli skrev 2020-09-27 19:23:50 följande:

Grattis!!vi

Går

Också

Linnekliniken!

De

Är

Verkligen

Superproffsiga!

Ursäkta

Hur

Jagskriver

Men

När

Jag

Citerar

Funkar

Inte

Mellanslagsknappen

PåIphone-jättekonstigt!

Vilken dag

Hade

Ni

Uttag?

Just sådär med mellanrum blir det för mig med ibland, testa att gå ut och logga in igen. Det har fungerat för mig.

Jag hade ägguttag i våras och frös sen in 5 blastocyster, båda mina har varit frysåterföringar och jag har en kvar nu i frys (två som ej klarade uppting) varav två har satts in.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020