• Javelina

IVF hösten/vintern 2020

Clemmentina skrev 2020-09-17 07:46:01 följande:

Absolut, förstår precis. Håller tummarna för att allt går bra idag och framöver. Klart ni är värda ett barn till! <3

Tino skrev 2020-09-17 07:58:00 följande:

Så klart är ni värda ett till barn. Vilken hemsk känsla att veta att detta definitivt är sista försöket. Min man har yttrat att han inte orkar ett till äggplock, men vi får se om vi kommer dit. Jag förstår katastroftankarna och jag försöker trycka bort de så gott det går. Jag går däremot hos en kurator, men det beror på att mitt ivf-barn fått inte bara ett utan två mycket ovanliga diagnoser. Sorgen att kanske inte få fler barn är stor och verklig, den är också värd att finnas. Vi behöver inte förklara oss, eller be om ursäkt för att vi vill ha fler barn. Vi är värda det. Precis som jag hoppas och önskar att alla som är ofrivilligt barnlösa också kommer lyckas och få de antal barn de vill.

Det är en fördel att du fått barn tidigare och hoppas de ni får tillbaka stannar. <3

Tack för era peppande kommentarer! Jag tänkte på er alla när jag satt på kliniken och såg en stor plansch med ivf-processens alla delar, från utredning, alla mediciner, nedreglering, sprutor, tester, väntan, förberedelser, allt det för att ens få ett embryo tillbaka... Det var så sorgligt att se helheten på det viset. Sååå många delar som måste fungera i perfekt ordning, det blev så överväldigade att man knappt kan tro att det ens fungerar i slutändan. Men det gör det, för väldigt många!

Mina djupfrysta eskimåer klarade upptiningen! :) Fick båda insatta och blev hemskickad med gravtest och den härliga ovissheten. Hur det än går så är jag så glad att vi kom så här långt, en sista ärlig chans. Lade mig på soffan och sov i flera timmar, luften gick ur helt. Som att ha sprungit ett maraton och är precis vid mållinjen och för alla som inte behöver genomgå detta har inte ens loppet börjat i det här läget. Så jäkla orättvist, det är ju nu man egentligen ska börja känna spänning för hur det ska gå, och här är man tårögd för att ens för en chans...
  • Javelina
    Sussna85 skrev 2020-09-17 10:41:07 följande:

Åh,har du anknytning till Åland?

Jo,de andra försöken tog jag Fyramadel,samma som orgalutranet. Nu kör jag långa metoden och sprayar ist med synarela som oxå ska verka mot ägglossning. Hoppas den gör sitt iallafall :D

Tack tack för tummhållningen! <3

Förstår att det känns nervöst inför helgen med äggtillväxten, tänker att de inte borde tokspurta när de är så många..

Jag borde ha större anknytning till Åland då min släkt kommer därifrån men tyvärr har de flyttat till fastlandet sedan länge. Men jag har varit där varje år innan coronaeländet satte stopp. Skulle gärna bo där själv!

Förstår också dina funderingarna kring ivf och att man redan har barn. Men om vi tänker på alla idioter världen över som får barn trots att de varken tar hand om dem eller är lämpliga på något vis, så kan vi nog släppa skuldkänslorna.
  • Javelina
    looottaliiina skrev 2020-09-17 19:07:50 följande:

Hej alla hjältar! Puh tung dag idag då vi fick beskedet att inga av våra embryon klarat sig till nedfrysning. Alltså det beskedet- alla ni som fått det här kommer mycket kärlek till er. En liten 2-dagars fick flytta in i förra veckan men oddsen att den ska klara sig när övriga kastade in känns ju inte bra. En dag i taget och så får vi ta det därifrån. Tänker på er! Fasiken vad starka vi är som ska igenom detta. De som inte gjort resan själva förstår inte alls vad vi går igenom. 

Så himla tungt att få det beskedet, fick också ett ägg tillbaka första försöket, inga till frysen. Men å andra sidan behövs bara ett guldägg. Det är ett lotteri detta..
  • Javelina
    Ahlen84 skrev 2020-09-17 18:36:34 följande:

Vi kommer starta vårt första ivf försök nu i mitten av oktober då vi blivit nekade 2 gånger nu att börja med sprutorna! Är tydligen kaos nu när de har haft stängt så alla kommer samtidigt nu!

Försökt i 4 år en naturlig gradivitet 2018 men missfall v.7

Vill också välkomna och önska lycka till! Får man fråga vart ni går som har så långa köer?
  • Javelina
    Always choklad skrev 2020-09-17 22:01:47 följande:

Hej lite nyfiken. Går du hos en privat klinik eller. Jag har via landstinget själv som har anlitat en privat klinik. Jag fick på mitt första ivf 2 lyckade. Jag trodde då att de skulle sätta in båda 2 men de valde att sätta in ett frysa det andra. Samma sak denna gång på ivf 2 1 satte de in och de övriga i frys. Har du fått någon förklaring till varför de valde att sätta in två, Jag trodde innan min livf resa startade att det var praxis att man satsade på 2-3 på samma gång då chansen till att barnet får ett syskon ökar alt att 1 av 2-3 klarar sig. Verkar funka lite olika på olika kliniker jag är bara nyfiken. ????

Jag går på Livio men privat då det är syskonförsök. Jag blev remitterad dit via landstinget för många år sedan. Det är väldigt restriktiva, liksom alla svenska kliniker när det kommer till att sätta in två embryon. I vårt fall handlar det om att vi gör ett enda försök och har två frysta embryon kvar som skulle kasseras pga att frystiden löper ut i september. Jag är också över 38 år och har gjort tidigare misslyckades försök. Hade jag varit lite yngre och det funnits mer tid tror jag knappast de skulle sätta in båda.
  • Javelina
    Always choklad skrev 2020-09-18 19:26:15 följande:

Fick just veta att det är en till på jobbet nu som skall ha barn, fan varför kan man inte va glad för deras skull..

Suck å här sitter man själv å ska blöda ut så man kan börja på ny kula...

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att det inte bubblar över av empatisk lycka för dig.. Det påminner ju bara om det en själv går igenom... Vet hur pissigt det känns och hoppas att det snart är er tur att få komma såna nyheter!
  • Javelina
    Always choklad skrev 2020-09-18 21:57:00 följande:

Tack jo hoppas så, tillslut måste det gå på ett eller annat sätt finns många barn i världen också som ej har ett hem.

Du har såå rätt inställning! Ligger och självömkar lite och tänker att vårt hopp snart är över, inga fler chanser och med ett antal misslyckade försök i bagaget så har hjärnan mer eller mindre ställt in sig på att misslyckas den här gången med. Men vi har ett barn och har massor av kärlek över till fler men det kanske inte blir ett eget barn, har tidigare funderat på familjehem och den tanken väckte du till liv nu, adoption blir nog inte aktuellt. Nu känns det lite mer positivt igen:) Bra med forum!
  • Javelina

Är det några fler som väntar på testdag här? Jag har td 30/9 vilket känns lite långt fram, om en vecka borde jag veta med säkerhet om något av embryon tagit sig.

• Javelina

Odengatan10 och Grustradgarden: Tycker ni gör helt rätt i att fortsätta med lutinus, i många andra länder fortsätter man med det till minst vecka 12, vid äd hela graviditeten men det kanske inte är jämförbart.

• Javelina
    Odengatan10 skrev 2020-09-19 10:15:07 följande:

Ja, jag har förstått att det varierar (även här i Sverige). En vän som fick dubbla min dos (två tabletter tre g/dag) fram till v13 ???????????

Lycka till med testdag, håller tummarna!

Sånt där gör att man tappar förtroendet för vården... Själv har jag 800 mg/dag (2x400mg) tidigare har jag haft totalt 300 mg/dag. Ingen förklaring till varför när jag frågade heller, de provar ett nytt märke, men vad har det för betydelse när det fortfarande är progesteron?! Stå på er!
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020