• Sussna85

IVF hösten/vintern 2020

Clemmentina skrev 2020-10-11 12:10:21 följande:
    Skönt att bli sedd och att det blir förändring inför kommande besök! Låter som om ni hittat en mycket bättre klinik. Vad var hennes förklaring till de fragmenterade äggen? Jag har inte haft problem med fragmenterade ägg men låg befruktningsgrad. Vi ska också testa icsi nästa gång.
    Ja verkligen!
    Hon menade på att mitt AMH värde var nedsatt,ligger på 1,2 ul/l. Ingen som har tittat nogrannare på det på förra kliniken tydligen...
    Sen så sa hon när hon hörde om min vikt, är 173 och vägen 53-54 kg, man ska gärna ska ligga på 20 i bmi. När man har för lågt bmi kan det tydligen vara för lite östrogen? tror jag hon sa i fettvävnaden,vilket kan leda till sämre kvalitet på äggen.
    Så hennes teori då över vår fragmenteringen var ett för lågt AMH värde plus mitt bmi då.
    Och så hade sambon nedsatt spermiekvalitet  enligt nya läkaren,så hon undra varför inte ICSI hade gjorts tidigare. Vilket oxå kan hjälpa i fragmenteringen. Så många bäckar små verkar det som vårat problem är...Obestämd

Så hoppas då att det kommer fungera bättre för båda denna gång Hjärta
    Du skulle få börja spruta just va?Glad
  • Sussna85
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 14:46:45 följande:
    Ok. Önskar de hade nämnt detta innan. Så jag hade kunnat vara lite mer beredd. Det är väl logiskt att man tagit mycket progesteron och byggt upp en massa i livmodern som ska ut. Smärtsamt. Imorse var jag knäckt. Men börjar komma tillbaka. Man måste få vara knäckt under denna resas gång annars blir man nog riktigt totaltknäckt av att bara hålla undan de mörkaste känslorna.
    Jo, det känns som det är mycket man får ta reda på själv eller får lära sig den hårda vägen.
    Jo,det är nog bra att man kan få bryta ihop,få ut all frustration och sedan komma igenHjärta
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-11 15:47:24 följande:

Någon mer som blivit deppig och fått typ ångest ägguttag? Jag känner mig så nere och mår inte bra..

Har oxå mått ganska kasst efteråt,ont och ömt. Det mentala har nog åkt bergochdalbana,mera dessa två senaste gånger när jag vet att så mycket kan hända med de små äggen...stor styrkekram till dig!Hjärta
  • Sussna85

Just nu är jag oxå mer orolig och nere mentalt, coronasmittan ökar i fasta Finland,mera i Nyland nog.
    Men jag är så orolig att vårt nästa ivf försök är i risk. Tänk om de stänger gränser så vi inte kan komma dit? Nog för att Åbo inte har många fall ännu,men fan vad trött jag är på den här Coronan just nu,den ställer till för så många och gör så många ledsna på så många olika vis...

• Sussna85
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 17:58:22 följande:
    Ja, himla pandemi. Jag sörjer så att min kille inte fått eller kommer få vara med inne på kliniken. Det är hårt..och svårt att acceptera helt när man samtidigt tvingas åka på fulla t-banetåg till jobbet...
    Ja det är just det,dessa beslut som inte riktigt känns helt genomtänkta alla gånger...jobbigt är detHjärta
  • Sussna85
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 17:58:22 följande:
    Ja, himla pandemi. Jag sörjer så att min kille inte fått eller kommer få vara med inne på kliniken. Det är hårt..och svårt att acceptera helt när man samtidigt tvingas åka på fulla t-banetåg till jobbet...
    Ja det är just det,dessa beslut som inte riktigt känns helt genomtänkta alla gånger...jobbigt är detHjärta
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 16:11:28 följande:
    Ja, kliniken är väldigt sparsam med info. Ibland är det som att de inte vill man ska ha för mycket att fundera över men jag tycker i sånt fall det får motsatt effekt.
    Ja inte blir det ju någe lättare kan man tycka nej.
    Vår klinik oxå varit väldigt sparsam med info som vi valde först,,utan internet,youtube och FL skulle det nog ha varit svårare än det redan är detta,haha.
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-11 19:27:14 följande:
    Bor ni på Åland nu? När har ni IVF? Känner med er ??
    TackHjärtaJo vi bor på Åland,förhoppningsvis ska vi få komma igång i början av november,mensen borde dyka upp då precis i början av den månaden.
    Men det känns som en tickande bomb med allt nu. Vi har fått konstaterad samhällsmitta här på Åland,igen, blev det idag. Och coronan ökar nu stadigt i fasta finland. Usch och blä för denna ovisshet.
  • Sussna85
    Grustradgarden skrev 2020-10-11 19:06:29 följande:
    Vi fick INGA befruktade i vår ivf1. I ivf2 med icsi fick vi ca 70 procent befruktningsgrad och tom en blasto till frysen! Tror att icsi kan vara lösningen för många. Lycka till!
    Och vi har en fin befruktningsgrad och sen blir alla ägg så gott som odugliga efter nån dag . Hoppas ICSI kan hjälpa oss oxå när de får välja den bästa simmaren för uppgiften Glad
  • Sussna85
    Grustradgarden skrev 2020-10-11 19:06:29 följande:
    Vi fick INGA befruktade i vår ivf1. I ivf2 med icsi fick vi ca 70 procent befruktningsgrad och tom en blasto till frysen! Tror att icsi kan vara lösningen för många. Lycka till!
    Hur mår du nu då i din graviditet?Glad
  • Sussna85
    Sirest01 skrev 2020-10-11 19:37:54 följande:

Om ca 1 vecka har vi vårt första möte på Sahlgrenska. Vi har fått hem en hel del papper att fylla i, bland annat en hälsodeklaration. I den finns det frågor om tidgare/nuvarande sjukdomar och det finns en för ruta för psykisk ohälsa. Efter jag slutade skolan hade jag en kort period då jag mådde dåligt psykiskt och jag gick hos en läkare/kurator några gånger (finns alltså i min journal) . Jag har inga sådana psykiska problem längre, inte nått alls. Jag har läst om andra som typ blivit nekade pga psykisk ohälsa, och jag nojjar så över detta nu. Antar att läkaren kommer fråga om det, men vad kan hända? Det är liksom över 6 år sedan.

Hoppas de tär ok att fråga om det här :)

Nog tycker jag att de skulle vara väldigt nitiska att neka pga av en särskild tid i livet för 6 år. Annat är väl om man går kroniskt psykisk sjuk och du skulle ha det färskt i din journal.
    Jag håller tummarna och lycka till att allt går igenomHjärta
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020