• looottaliiina

IVF hösten/vintern 2020

Hej alla!
    Ansluter till gänget för att hämta kraft, kärlek och pepp. Sånt finns det mycket av här. Hjärta
    Vi har precis påbörjat IVF-omgång 2 (ICSI) och jag kommer idag från mitt andra äggplock. Denna omgång valde läkaren att sänka dosen (Gonal-f) som ett alternativ efter första omgångens behandling. Färre äggblåsor och ägg blev det denna gång, vilket känns sådär men som många skriver- kvalité går före kvantitet. Det man behöver är ju det där perfekta ägget.
    Förra IVF-omgången resulterade i många ägg (18) varav 3 blev blastocyter, 1 ET och 2FET. ET blev inget men båda FET gav två omgångar med +. Fantastisk känsla med + efter sån lång väntan och längtan. Tyvärr resulterade bägge dessa processer i såkallade ofostriga graviditeter (dvs fostersäck utvecklades men tomt i den). Tuffa besked att ta in- två ggr. Sen kom en sommar mellan så vi kunde ladda om. Det finns inga förklaringar kopplat till missfallen mer än att jag är 38 år- högre risk för missfall med min ålder.Tråkigt men sant.
    Så, lika mycket som man längtar efter samtalet där de ska berätta hur det har gått så fasar man det också. Hoppas vi får ngt litet embryo att jobba vidare med nu... jag håller tummarna och hejar på alla här- ni är så tappra! <3

• looottaliiina
    Grustradgarden skrev 2020-09-10 18:47:56 följande:
    Hoppas att det går bättre denna gång! Vilken klinik går ni hos?

Jag har nu plussat efter andra ivf (också icsi) men är såååå rädd för missfall/ma. Kände du några symptom på att det var ofostrigt? Svårt när man har längtat sååå länge.
    Håller alla tummar för dig. Vet oron och känslan du bär på men jag kan lugna dig på så sätt att det var helt olika mellan gångerna. Första + så mådde jag dåligt, illamående, trött, flåsig och blödningar till och från. Andra + kände jag mig piggare, starkare, kände knappt av ngt och blödde inte alls och det var ändå en tom säck. Så nej det går inte att känna men jag ser det som en bra sak. Alla graviditeter är så olika- till och med hos samma person. Hoppas det lugnar! Hejar på dig. När är det VUL?
  • looottaliiina
    Tino skrev 2020-09-10 19:21:59 följande:
    Jag har också haft missfall, men upptäcktes i v 13 så jag förstår din rädsla. Ändå fortsätter man och hoppas. Jag är 35, så risken för missfall börjar ju öka lite. Jag har god erfarenhet av lägre dos. Ivf1 fick jag 15 ägg och det blev 3 blastocyster. Under ivf2 fick jag lägre dos men blev 5 blastocyster trots betydligt färre ägg ut.
    Åh tack för pepp. Då har du gjort samma resa. Fantastiskt med 5 blastocyster- grattis! Tycker läkarna är så profsiga och jag är glad att man ändrar ngt i protokollet givet att första omgången inte var rätt för oss. Vi får se hur det går när de ringer. Hoppas hoppas!
  • looottaliiina

Hej alla hjältar! Puh tung dag idag då vi fick beskedet att inga av våra embryon klarat sig till nedfrysning. Alltså det beskedet- alla ni som fått det här kommer mycket kärlek till er. En liten 2-dagars fick flytta in i förra veckan men oddsen att den ska klara sig när övriga kastade in känns ju inte bra. En dag i taget och så får vi ta det därifrån. Tänker på er! Fasiken vad starka vi är som ska igenom detta. De som inte gjort resan själva förstår inte alls vad vi går igenom. Hjärta

Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020