IVF hösten/vintern 2020
Hej, hoppar in här i tråden. Påbörjade precis vår resa mot ivf förra veckan. Har fått vara på inskrivningasamtal, samt fått spolat äggledarna. Resultaten so far visar inget greppbart fel, mer än att jag möjligen kan ha stopp i äggledarna men läkare var inte 100% säker.
Vi har aktivt försökt bli gravida i snart 4 år helt resultatlös. Alla hormonprover, äggreserven och spermaprov var ok. Då jag har två barn sedan tidigare förhållande, men inte min man ser det ut som att ända alternativet för oss blir just IVF som utgångspunkt. Jag kände mig helt oväntat oduglig som kvinna och människa när jag fick veta att det högst troligt är mina äggledare som kastat in handduken, överfertil för min ålder i övrigt på alla andra parametrar, men det är ju totalt lönlöst när kroppen ändå inte funkar som den ska.
Känner mig helt uppgiven för stunden, känns säkert bättre en annan dag.
Vi står nu inför valet att välja den privata kliniken vi gått till nu- de var de första som hade tid då vi började ta kontakt för utredning. Stannar vi kvar där får vi finansiera själva men få bland de bästa i landet på infertilitet eller så får vi ställa oss i kö hos landstinget och gå den långa tröga vägen där och kanske inte fullt lika personifierad och familjär hjälp men iaf 3 försök beviljat ekonomiskt.
Blev ett långt luddigt första inlägg för min del, ska läsa ikapp här i tråden, ville bara få in ett inlägg för att hitta tillbaks till tråden lättare igen.
Priset är dock rätt saftigt, så jag hade alla gånger provat landstinget först. För en hel IVF (alltså hormonstimulering, äggplock och återföring) betalade vi knappt 40k. För denna frysåterföring betalar vi 12k. Jag vet att vissa privata kliniker har typ rabatt om man köper tre försök på en gång (vet ej vad de har för återbetalningspolicy om man lyckas på första dock), men det handlar ändå om rätt stora summor pengar. Och som sagt, det måste inte vara dåligt bara för att det är den offentliga vården.
Vi är från Värmland och har fått behandling via Fertilitetsenheten i Örebro (då det inte finns sådan i Karlstad så de samarbetar väl på nåt vis). Med distansstimulering, alltså hormonstimulering och kontroller via Karlstad och äggplock och återföring i Örebro.
Långt inlägg. Men kanske en hjälp i dina funderingar :)