Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Varför är det mer status att få en flicka?

Jag trodde först att det var faniljelivsfenomen har upptäckt att det faktiskt verkar vara så. Såväl arbetskamrater som vänner verkar framförallt önska sig flickor. Det har gällt både män och kvinnor. Givetvis inte alla men många. Själv har jag väldigt svårt att relatera. Att få ett barn är så stort oavsett vem och hur barnet blir. Det är möjligt att jag har mer gemensamt med min dotter men det gör inte känslan för min son mindre och det är faktiskt rätt häftigt att upptäcka sånt som är olikt från en själv och lära sig nytt. Med det inte sagt att flickor behöver blir mer lika sina mödrar eller tvärtom. Barn är ju, som redan sagts, individer.

• Anonym (Eva)
    nihka skrev 2020-08-02 11:53:02 följande:

Menar du att det handlar om att man bara vill ha en massa flickor, eller att man gärna vill börja med en flicka, eller vill ha en flicka när man redan har en pojke/pojkar?

Både att några har önskat att första ska bli en flicka men framförallt att de som redan har en pojke har längtat väldigt efter en flicka medan de som redan har en flicka har sagt att det inte spelar någon roll alternativt att de gärna får ytterligare en flicka.

Det gäller givetvis inte alla jag känner men fler än vad jag hade trott.
  • Anonym (Eva)
    Djurvän03 skrev 2020-08-02 12:32:37 följande:

Men lever inte du med pappan till dina ?underbara fina? döttrar?

Vi får nog utgå från att det har skett en jungfrufödsel, inte bara en utan två gånger.
  • Anonym (Eva)

Alla ni som säger att det genrellt är så att män önskar pojkar och kvinnor flickor: googla! Det var många år sedan jag läste i DN att svenska föräldrar generellt föredrar flickor. Tänkte inte så mycket på det då men minns att jag berättade det för en kompis. Sedan dess har jag sett ett antal artiklar om detta.

Så det stämmer kanske inte helt att jag bara trodde det var ett familjelivfenomen men jag hade inte trott att att skulle märkas så tydligt i min omgivning.

Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?