Inlägg från: Anonym (Kärnan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kärnan)

Varför är det mer status att få en flicka?

Anonym (Zoe) skrev 2020-07-30 22:36:01 följande:

Varför är det mer status bland mammor att få flickbebisar? Nästan som om det är lite synd om mammorna som får söner?

Väntar en son själv och har fått frågor liknande ?hur känns det för dig då?? ?Känns det ok med en kille?? Osv osv....

När man tittar på Instagram där folk spränger ballonger med antingen rosa el blå färg i så blir mammorna oftast helt galna av lycka om det är rosa färg!?

Jag tror att det handlar om samhällets idealbild av en kärnfamilj där man har en av varje. Jag tror att de som får två flickor får liknande kommentarer men det är inget du märker bara!

Jag har en av varje och herregud vad omgivningen blev lyckliga för min skull! Till den grad att jag blev irriterad för det kändes som att om jag hade fått en till flicka så hade inte folk blivit lika glada. Och jag brydde mig verkligen inte om könen så det blev bara fel när folk blev så himla glada... en kollega sa tom "åh herregud vilken dröm!!!!" Kändes som att jag borde blivit besviken om det blivit en till flicka, men det hade jag ju inte blivit!
Svar på tråden Varför är det mer status att få en flicka?