• QAnon

Jag tror min sambo är bipolär eller har adhd, han vägrar utreda sig!!

Du har alltså inte bara råkat bli, utan aktivt försökt, bli gravid med denna man? Som är otroligt omogen, oresonlig, dålig på kommunikation, lätt till att bli arg och är dessutom fysiskt aggressiv? Du vet att det är en typ av misshandel att antingen slå mot föremål eller kasta sönder saker?

Varför, varför, varför väljer man medvetet att tillsätta ett oskyldigt barn till denna situation?

Man kan inte tvinga någon till insikt, det behöver man nå själv. Du kan sätta dig ned i lugn och ro och spilla ut ditt hjärta om hur hans beteende påverkar dig och din oro för hur det kommer bli med barnet. Alternativt skriva ett brev som han kan läsa i lugn och ro vilket kan hjälpa till att förhindra att han känner sig lika attackerad. Men om han gått hela livet, och genom hela ert förhållande trots att du sagt till honom flera gånger, utan att få insikt i sin problematik finns det inte mycket hopp om att det kommer hjälpa. 

DU kan inte göra honom lugnare.
    DU kan inte ge honom ro i sinnet.
    DU kan inte ge honom insikt. 

Du kan inte göra detta åt honom eller tvinga honom att nå det själv. Och det är riktigt oroande att du gör så många ursäkter åt honom. Nej, man kan inte kontrollera hur man känner men man kan 100% kontrollera sina handlingar. Man är även 100% ansvarig över vad man säger och gör även om man inte menar det. Det är fortfarande lika illa. 

"Tänker aldrig lämna han bara för han behöver hjälp med att kontrollera sig" Denna mening ursäktar alla män som misshandlar sina kvinnor och säger åt kvinnorna att de bör stanna och hjälpa mannen kontrollera sig. Jo, att en man behöver hjälp(och dessutom inte söker den) att kontrollera sig är definitivt en bra nog anledning att lämna. 

Svar på tråden Jag tror min sambo är bipolär eller har adhd, han vägrar utreda sig!!