• Ponken867

Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!

Våra barn har tjatar titt som tätt om att få använda surfplattan vid matbordet, både innan och efter dom har ätit upp maten. Vi har strikt förbjudit surfplattor när vi äter. När jag växte upp fick vi inte kolla på tv förän vi ätit upp och tacka för maten och duka av talriken. jag tycker att middagen är en mysig stund på dagen för familjen när vi under vanliga skolterminer kan prata om dagen och fråga barnen hur deras dagar har varit o allt. Och om vi går på restaurang och äter tar vi inte ens med surfplattor

idag blev det en jättelång diskussion på facebook angående en artikel som delades. www.ettannatliv.se/patrik-jag-tycker-synd-om-barnen-nar-surfplattan-tar-over
    Den som skrivit artikeln hade sett barnfamiljer på resturang där barnen hade surfplattor. Många föräldrar på facebook tyckte det var helt okej, att det är okej att barnen äter med surfplattorna på bordet på restaurang.

det kändes som att vår strikta regel om inga suurfplattor när vi äter var det ingen som höll med om. är det bara vi? Eller någon annan som har samma regel? Vad tycker ni, är inte middagen en mysig stund att umgås? Speciellt om man går på resturang?

• Svar på tråden Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Malin) skrev 2020-07-29 04:38:20 följande:

Vårt barn äter alltid i vardagsrummet och med en surfplatta.

Vi har också börjat äta i vardagsrummet, men vi pratar inte.

Varför?

Elvaåringen har svårt att få i sig mat i tillräcklig mängd.

Hon har autism och adhd. Är mycket lugn och bråkar inte, men i köket är lukterna för starka och när folk pratar så tappar hon fokus på maten. Alltså är tystnad och en surfplatta det som funkar bra.

Det är absolut helt okej för oss.

Pratar och umgås gör vi nästan hela tiden ändå, annars.

På julafton var det 3 nära släktingar hemma. Det blev för mycket, så hon och jag åt i vardagsrummet, själva.

På restaurang behöver honnoftadt inte ha telefonen framme, men å andra sidan klarar hon inte av att äta speciellt mycket i den miljön

Vill bara tacka för ditt perspektiv. Det är så lätt att döma när man ser ett barn sitta vid platta vid matbordet.

Det du nu beskriver visar ju på att det för vissa barn utan tvekan är positivt
  • Anonym (Låt maten tysta mun)

Jag ogillar skarpt att prata medan man äter. Älskar begreppet -låt maten tysta mun-. Så hemma hos oss så har vi alltid surfplatta med serier, eller TV med film medan vi äter.

Restaurang går vi aldrig på. Detsamma med bio. Ogillar att sitta och äta eller se på film med tjattrande och prasslande främlingar.

Vi har så otroligt mycket tid ändå, att samtala och diskutera. Skolan börjar 09:00 varje dag och slutar 14:00 varje dag och jag har anpassat mina arbetstider till skolans schema. Skolan och arbetsplatsen ligger jämte varann, så vi har kvarten till- och från skolan/jobbet, samt all övrig tid efter det. Middagen lagar vi tillsammans och den äts upp inom 20 minuter. - 20 minuters tystnad (bortsett från -oh, så gott- eller -vad tyckte du om maten- eller -ska vi ha efterrätt på det här-) är helt okej.

• sextiotalist
    Anonym (Låt maten tysta mun) skrev 2020-07-29 06:42:51 följande:

Jag ogillar skarpt att prata medan man äter. Älskar begreppet -låt maten tysta mun-. Så hemma hos oss så har vi alltid surfplatta med serier, eller TV med film medan vi äter.

Restaurang går vi aldrig på. Detsamma med bio. Ogillar att sitta och äta eller se på film med tjattrande och prasslande främlingar.

Vi har så otroligt mycket tid ändå, att samtala och diskutera. Skolan börjar 09:00 varje dag och slutar 14:00 varje dag och jag har anpassat mina arbetstider till skolans schema. Skolan och arbetsplatsen ligger jämte varann, så vi har kvarten till- och från skolan/jobbet, samt all övrig tid efter det. Middagen lagar vi tillsammans och den äts upp inom 20 minuter. - 20 minuters tystnad (bortsett från -oh, så gott- eller -vad tyckte du om maten- eller -ska vi ha efterrätt på det här-) är helt okej.

Här också. Nu är sonen vuxen. Men matbordet var det ställe där vi inte pratade. Det gjorde vi resten av tiden.

Självklart var det skillnad när vi hade gäster
  • Anonym (T)

Alltså varför
    om de inte klarar sig så pass kort tid utan skärmar så har de ett seriöst problem. 

• Anonym (Nea)
    Anonym (T) skrev 2020-07-29 08:13:22 följande:

Alltså varför

om de inte klarar sig så pass kort tid utan skärmar så har de ett seriöst problem. 

Om du läser i tråden ser du att de som har plattan vid matbordet till vardags har den just där (dvs inte hela dagarna) för att kunna få i sig mat, och, ja, de har seriösa problem. Det är ju därför de använder plattan som hjälpmedel. Är det något fel med det menar du?
  • Anonym (T)
    Anonym (Nea) skrev 2020-07-29 09:32:41 följande:
    Om du läser i tråden ser du att de som har plattan vid matbordet till vardags har den just där (dvs inte hela dagarna) för att kunna få i sig mat, och, ja, de har seriösa problem. Det är ju därför de använder plattan som hjälpmedel. Är det något fel med det menar du?

Får en bild framför mig på barnen i koncentrationslägret under kriget. Avmagrade och utan mat. Så ja de ska väl kunna få i sig mat utan underhållning kan jag tycka. Om de inte är handikappade. 

Men det är bara min åsikt. 

• Skogssport
    Anonym (T) skrev 2020-07-29 10:13:00 följande:

Får en bild framför mig på barnen i koncentrationslägret under kriget. Avmagrade och utan mat. Så ja de ska väl kunna få i sig mat utan underhållning kan jag tycka. Om de inte är handikappade. 

Fast hon hade väl autism och massa andra handikapp?
  • Skogssport
    sextiotalist skrev 2020-07-29 08:10:11 följande:

Här också. Nu är sonen vuxen. Men matbordet var det ställe där vi inte pratade. Det gjorde vi resten av tiden.

Självklart var det skillnad när vi hade gäster

Hade han inte svårt att föra en konversation vid matbordet då? Det är ju inte som att föra en konversation vartsom, det finns vissa oskrivna regler. Hur lärde han sig dem?
  • sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2020-07-29 10:13:00 följande:

Eller att de inte vill hamna där.

Sonen var en matvägrare. Men framför Tv:n så kunde han få i sig lite.

Vi såg ingen vits med att sonen skulle svälta pga principer.

Själv tillbringade jag middagarna under min uppväxt med en bok.

Fick jag inte läsa så gick jag därifrån (inte tyst och diskret), mina föräldrar fick backa. De hade två val, jag fick läsa eller ställde jag till ett världskrig.

Kan upplysa om att jag redan då hanterade att äta på restaurang, med gäster utan att läsa.

Men hemma i vardagen vägrade jag.
Svar på tråden Får era barn ha surfplattor vid matbordet eller på restaurang?!