• Anonym (Mamma)

Om jag inte skriver på vårdnaden

Vi ska skriva faderskap om ett par veckor, dem lägger även då upp så vi kan skriva på om gemensam vårdnad. Vi är inte tillsammans, lite mer än halva graviditeten gått och anledningen varför vi inte är ihop är för han är inte helt snäll, bråkar om allt och väldigt kontrollerande. För att göra en historia kort.

Men hur som helst hur skulle socialen reagera om jag vägrar skriva på? Vad sker då på plats? Vad sker sen? Kan dem ta det som ovilja att jag inte samarbetar? Ska jag tala med socialen före mötet om detta?

• Svar på tråden Om jag inte skriver på vårdnaden
  • Anonym (Risker)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-26 09:35:26 följande:

Tack för era svar.

Jag har talat lite med dem snabbt när jag ringde och kollade när det är dags att skriva faderskap. Och då sa dem att dem alltid erbjuder att skriva på om gemensam vårdnad. Men att man kan vänta med det med.

Så jag tänker faderskap och det räcker.

Men sen är det om han börjar bråka på plats, vilket inte skulle förvåna mig, så försöker jag tänka att han sabbar för sig själv. Men vill inte dem ska tro att jag inte fixar detta med bebis. Detta är inte mitt första barn men med han är det och jag vill inte bli indragen i deras rullar så att säga bara för han intr kan uppföra sig.

Ställer han till en scen där så är det inget som kommer missgynna dig. Snarare tvärtom.

Om han tänker vara föräldraledig så kan jag ju förstå att han inte vill ge bort sina dagar. Alltså om anledningen är att han vill vara hemma med barnet. Misstänker dock att det inte är så.

Så. Håll hårt i föräldradagarna helt enkelt
  • Anonym (Moa)

Nej du behöver inte skriva på om gemensam vårdnad. det du inte kan hindra är att barnet träffar sin pappa. Men det är något helt annat.

Ensam vårdnad behöver inte betyda att du hindrar barnet träffa sin pappa.

Tycker du ska ta kontakt med kommunen som skickar för detta möte och förklarar att du vill ha ett enskilt möte. Det ska inte behöva vara så svårt att få till det.

Fungerar inte det så ta kontakt med en jurist på en gång. Be att hen upprättar ett juridiskt dokument som du vill att det ska vara med vårdnaden samt att barnet träffar pappan på utsatta tider. Juristen vet vad som ska stå och bör stå i dessa dokument (inte jag).

• Anonym (Fam rätt.)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-26 09:57:40 följande:

Nej du behöver inte skriva på om gemensam vårdnad. det du inte kan hindra är att barnet träffar sin pappa. Men det är något helt annat.

Ensam vårdnad behöver inte betyda att du hindrar barnet träffa sin pappa.

Tycker du ska ta kontakt med kommunen som skickar för detta möte och förklarar att du vill ha ett enskilt möte. Det ska inte behöva vara så svårt att få till det.

Fungerar inte det så ta kontakt med en jurist på en gång. Be att hen upprättar ett juridiskt dokument som du vill att det ska vara med vårdnaden samt att barnet träffar pappan på utsatta tider. Juristen vet vad som ska stå och bör stå i dessa dokument (inte jag).

Helt onödigt. Behövs inget dokument mt, bara att låta bli att skriva på för gemensam vårdnad och sedan uppfylla sin skyldighet att se till att barnet får umgänge med pappa ofta så de kan börja knyta an. Om pappan vill ha det annorlunda så kan han begära detta. Finns ingen anledning att TS ska börja dra i det.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Fam rätt.) skrev 2020-07-26 10:32:08 följande:
    Helt onödigt. Behövs inget dokument mt, bara att låta bli att skriva på för gemensam vårdnad och sedan uppfylla sin skyldighet att se till att barnet får umgänge med pappa ofta så de kan börja knyta an. Om pappan vill ha det annorlunda så kan han begära detta. Finns ingen anledning att TS ska börja dra i det.
    Om man vet hur dan person man har att göra med så kan det vara en bra ide att gå ut starkt redan från början.
    Men det beror ju på vad för person den andre föräldern är.

Men du har helt rätt i att i de flesta gånger så är det onödigt att dra in en jurist som hjälper till att styra upp.
  • Anonym (pf)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-26 09:35:26 följande:

Tack för era svar.

Jag har talat lite med dem snabbt när jag ringde och kollade när det är dags att skriva faderskap. Och då sa dem att dem alltid erbjuder att skriva på om gemensam vårdnad. Men att man kan vänta med det med.

Så jag tänker faderskap och det räcker.

Men sen är det om han börjar bråka på plats, vilket inte skulle förvåna mig, så försöker jag tänka att han sabbar för sig själv. Men vill inte dem ska tro att jag inte fixar detta med bebis. Detta är inte mitt första barn men med han är det och jag vill inte bli indragen i deras rullar så att säga bara för han intr kan uppföra sig.

Bra, du ska inte skriva på för gemensam vårdnad.
    Säg det i förväg så behöver de inte ta fram papper
    Måste ni ens vara på mötet samtidigt?
    Skulle han ställa till bråk så är det  ju bara bra att han visar sitt rätta ansikte , så de vet det
  • Anonym (Ä)

Ha endast kontakt med honom via sms och mail så allt finns sparat.

• Anonym (Risker)
    Anonym (Ä) skrev 2020-07-27 19:49:17 följande:

Ha endast kontakt med honom via sms och mail så allt finns sparat.

Alternativt ladda ner app som spelar in alla samtal om det är svårt att undkomma telefonsamtal
  • Anonym (asdf)
    Anonym (pf) skrev 2020-07-26 23:12:12 följande:

Bra, du ska inte skriva på för gemensam vårdnad.

Säg det i förväg så behöver de inte ta fram papper

Måste ni ens vara på mötet samtidigt?

Skulle han ställa till bråk så är det  ju bara bra att han visar sitt rätta ansikte , så de vet det

Undrar också om ni måste gå dit tillsammans? Nog för att det är fint att göra det tillsammans, ni har ju ändå skapat det här nya livet tillsammans, men inte om det kommer att bli bråk och tjafs. Psykisk misshandel kan man gärna leva utan.
  • Anonym (Makelöst)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-26 09:36:20 följande:

Och för att tillägga så har han redan sagt saker som varför ska jag ge dig hälften av dagarna?

Det var det fräckaste, pappan vill vara föräldraledig...
  • Anonym (Risker)
    Anonym (Makelöst) skrev 2020-07-27 22:11:16 följande:

Det vet vi absolut ingenting om. Förhoppningsvis är det så. Men utifrån ts situation så skulle jag absolut vara orolig att stå där med slut på dagar och en pappa som vägrar vara ledig
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Makelöst) skrev 2020-07-27 22:11:16 följande:

Nej han har inte råd att vara ledig enligt hans ord i något samtal..

Och Nej han ska inte vara något ledig utan han sa han tänker inte ge mig hans dagar..
  • Anonym (Mamma)

Tack för era svar.

Var mest rädd att det drabbar mig sen i en tingsrätt som sagt. Inte äns tänk på det med BVC och förskolan.

• Anonym (....)
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-26 02:33:08 följande:

Vad vill du? Och vad tror du blir bäst?

Om du inte skriver på riskerar du att försvåra konflikten mellan er två vilket kan komma försvåra barnets umgänge med sin pappa, vilket är skadligt. Om du skriver på utan att komma samarbeta så riskerar ni att konflikterna bli ännu fler. Det är många beslut som man ska fatta tillsammans och därmed fler tillfällen för konflikt.

Fast umgänge har inget med vårdnaden att göra. Det är två helt skilda saker.
  • Anonym (Risker)
    Anonym (....) skrev 2020-07-28 10:35:43 följande:

Fast umgänge har inget med vårdnaden att göra. Det är två helt skilda saker.

Ja det är skilda saker. Men om pappan blir arg för att ts inte skriver på för gemensamt så riskerar den konflikten att försvåra umgänget.

Troligtvis får ts större problem av att skriva på för

Gemensamt så skulle inte göra det ändå i hennes fall
  • Anonym (Ä)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-28 08:47:33 följande:

Nej han har inte råd att vara ledig enligt hans ord i något samtal..

Och Nej han ska inte vara något ledig utan han sa han tänker inte ge mig hans dagar..

Försök få det på sms.
Svar på tråden Om jag inte skriver på vårdnaden