Inlägg från: Anonym (Risker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Risker)

Om jag inte skriver på vårdnaden

Vill bara vara tydlig med riskerna om du skriver på.

Du kan inte flytta utan hans godkännande, ej byta skola, förskola, vc osv.

Det som dock är väldigt relevant inledningsvis är att pappan om du skriver på för gemensamt automatiskt får hälften av föräldradagarna. Dom kan han både vägra att föra över rill dig och vägra att ta ut. I det läget hamnar du i en situation där dina dagar inte räcker rtill barnets är ett och har rätt till förskoleplats. Du hamnar alltså i ett läge där du står helt utan inkomst i flera månader.

Ha detta i betänkande. Om jag var du skulle jag absolut inte skriva på för gemensam vårdnad förens du vet att du täckt upp första året. Pappan i detta fall verkar ju inte pålitlig och risken är att han försöker jävlas med dig.

Jag tror inte att soc bryr sig. Spela in alla samtal ni har och spara alla meddelanden så att du har bevis på hans elakheter och kan visa på detta som anledning till varför du inte frivilligt skrivit på för gemensamt

• Anonym (Risker)

Jag vill även nämna att faktumet att inte skriva på för gemensamt inte innebär att pappan inte får träffa barnet. Umgängesrätt har han oavsett. Det det handlar om är det juridiska ansvaret. Exempelvis att kunna bestämma förskola.

MEN i ditt fall inledningsvis det absolut viktigaste. Att du får föräldradagarna

• Anonym (Risker)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-26 09:35:26 följande:

Tack för era svar.

Jag har talat lite med dem snabbt när jag ringde och kollade när det är dags att skriva faderskap. Och då sa dem att dem alltid erbjuder att skriva på om gemensam vårdnad. Men att man kan vänta med det med.

Så jag tänker faderskap och det räcker.

Men sen är det om han börjar bråka på plats, vilket inte skulle förvåna mig, så försöker jag tänka att han sabbar för sig själv. Men vill inte dem ska tro att jag inte fixar detta med bebis. Detta är inte mitt första barn men med han är det och jag vill inte bli indragen i deras rullar så att säga bara för han intr kan uppföra sig.

Ställer han till en scen där så är det inget som kommer missgynna dig. Snarare tvärtom.

Om han tänker vara föräldraledig så kan jag ju förstå att han inte vill ge bort sina dagar. Alltså om anledningen är att han vill vara hemma med barnet. Misstänker dock att det inte är så.

Så. Håll hårt i föräldradagarna helt enkelt
  • Anonym (Risker)
    Anonym (Ä) skrev 2020-07-27 19:49:17 följande:

Ha endast kontakt med honom via sms och mail så allt finns sparat.

Alternativt ladda ner app som spelar in alla samtal om det är svårt att undkomma telefonsamtal
  • Anonym (Risker)
    Anonym (Makelöst) skrev 2020-07-27 22:11:16 följande:

Det var det fräckaste, pappan vill vara föräldraledig...

Det vet vi absolut ingenting om. Förhoppningsvis är det så. Men utifrån ts situation så skulle jag absolut vara orolig att stå där med slut på dagar och en pappa som vägrar vara ledig
  • Anonym (Risker)
    Anonym (....) skrev 2020-07-28 10:35:43 följande:

Fast umgänge har inget med vårdnaden att göra. Det är två helt skilda saker.

Ja det är skilda saker. Men om pappan blir arg för att ts inte skriver på för gemensamt så riskerar den konflikten att försvåra umgänget.

Troligtvis får ts större problem av att skriva på för

Gemensamt så skulle inte göra det ändå i hennes fall
Svar på tråden Om jag inte skriver på vårdnaden