• Jag är bara jag

Skäms över ivf och känner mig ensam i min situation

Det är verkligen inget att skämmas för! Tusentals kvinnor/par gör IVF varje år i Sverige- eller utomlands. Många av dom lyckas få barn. Ibland hittas orsaken till infertiliteten när man gör IVF, ibland får man aldrig veta vad felet var. Folk som frågar ang. att "skaffa" barn får man fräsa ifrån. Det angår ingen annan och dessutom kan det vara en mycket känslig fråga om det är så att paret försöker, men inte lyckats.
    Jag kunde inte få barn med egna ägg- inte ens med IVF. Fick göra ED för att lyckas. Jag skäms inte ett dugg! Vi ville ha barn och då får man göra det som krävs. Lycka till!

• Jag är bara jag
    Chajsa skrev 2020-07-26 22:39:24 följande:
    Åh vilka fina människor ni är, det kändes verkligen skönt att läsa era svar. Mitt känsloliv är en sån berg och dalbana och jag har svårt att tänka på något annat än en bebis. Detta var verkligen värmande och en helt annan ton än vad jag är van att läsa på familjeliv. TACK!
    Det är jättejobbigt att vara ofrivilligt barnlös och inte veta hur allt kommer gå och vilken väg man måste ta. De allra flesta får dock barn till slut. Många på bara ett enda IVF-försök. Glad  Många gånger läser man bara om de som misslyckas flera gånger eller såna som mig, men motsatsen finns ju absolut. Och de kanske helt enkelt inte skriver om det. Jag vet tom en som fick ut ett enda ägg och det blev ett barn! Jag vet ett par som fick barn spontant efter att ha fått första med IVF. Man får ta en dag i taget, ett steg i taget.

Även om det känns svårt så försök sysselsätta dig med sånt som du tycker är roligt. Grubbla, googla och läsa massor här kan iofs hjälpa, men många gånger också bara göra en ännu mer stressad. Det är tillräckligt stressande att kämpa för barn. Man behöver andrum. Hoppas du hittar det!  {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Skäms över ivf och känner mig ensam i min situation