Elle N skrev 2020-07-25 23:50:53 följande:
Nu kommer väl alla att rasa emot mig här, men om den andra familjen inte VERKLIGEN vill ha valpen och du inte VERKLIGEN vill släppa henne, så gör inte det!
Jag har knappt en månad kvar på min graviditet och vi skaffade en valp för 1,5 månad sedan. Det har varit tufft bitvis, som tur är för mig så har min man kunnat vara väldigt aktiv i att ta hand om och träna hunden också, och jag gick på semester veckan efter midsommar, så har haft mer tid till valpen än du har haft.
Men jag känner lila starkt som du uttrycker för min familjemedlem. Jag har drömt mardrömmar om att något ska hända honom. När jag var på jobbet och mannen var hemma med honom så kände jag en otrolig saknad i hela min kropp.
Visst var det inte idealt att allt blev som det blev och ni lämnade över valpen en vecka nu. Men hade det varit pga. sjukdom eller något sådant, hade väl ingen ifrågasatt att ni hämtade hem valpen igen?
Vi hämtade vår när han var 10 veckor gammal. De första veckorna är viktiga för valpens utveckling, men de är inte livsavgörande att de sker i samma familj?
Så länge du tror att (och har en bra plan för hur) ni ska kunna ta hand om den framöver så ser jag inte problemet med att ta tillbaka den.
Hur många småbarnsföräldrar är inte helt nedgångna och dödströtta i början? Om man tog hjälp av släkten i en vecka då det prisade, skulle folk sitta och säga att man då inte har rätt att få tillbaka sitt barn?
Nu har jag visserligen en del hormoner involverade i det här, men om du vill ha tillbaka din pälsbebis, se till att hon får komma hem igen när veckan är slut.
Det kommer alltid att finnas någon som bättre kan ta hand om ens hund, med mer erfarenhet, tålamod, tid, bättre boende osv. Det betyder dock inte att ditt hem inte är tillräckligt bra. Annars skulle ju bara de "perfekta" hundägarna tillåtas ha hund.
Du kanske är den enda som kan ge denna valp den otroliga kärlek du känner för henne. Se på vad som är rimligt... kommer du att totalförsumma henne nu eller senare, eller är det mest att du var ovan som var problemet?
Nä, jag säger: hämta hem din bebis. Man ångrar aldrig en bebis! <3
Men lägg ner. Du säger att ingen hade ifrågasatt om hon hade lämnat valpen p.g.a. sjukdom. Nu lämnade hon inte valpen p.g.a. sjukdom, men för att hon helt hade missbedömt ansvaret som kommer med hund. Det är en helt annan femma. Det kommer knappast att bli lättare framöver heller. Hon skriver själv att hon blir för stressad av jobb och barn. Då SKA hon inte ha hund. Då får man sätta sitt ego på sidan och tänka på hundens bästa.
Sannolikheten för att hon återigen skulle lämna bort hunden är för stor. En valp behöver trygghet och inte flytta mellan olika hem. Det är mycket bättre att hon istället blir dagmatte så kan hon få stilla sitt hundsug utan att behöva ta ansvar på heltid. Fler borde göra så innan de skaffar hund för att få en inblick i hur det verkligen är att ha hund. En hund mår inte bra av att lämnas ensam, en hund behöver rastas var 5:e timma, en hund behöver stimulans - både fysisk och mental sådan. TS verkar redan ha för mycket i sitt liv för att kunna tillgodose dessa behov.