Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

ÅNGEST över valp omplacering!

Du var helt enkelt inte påläst om hur krävande en valp är och således inte förberedd på att dom första månaderna kretsar allt runt valpen till 100% och att det är väldigt krävande att ha hund med hundpassning, motion och träning även när den är vuxen. 
    Om valpen har det bra i sitt nya hem så kan ni absolut inte rycka upp valpkraken ännu en gång på kort tid. Det kan förstöra valpen för all framtid när det kommer till tillit och trygghet.
    Du får släppa det hela, se det som en läxa och läsa på ordentligt till nästa gång!

• Dexter dot com
    LedsenMama skrev 2020-07-26 01:01:07 följande:
    Det stämmer inte, vi hade MYCKET stimulans till vår valp kanske därför jag blev knäckt. Att jag har gjort mitt livs misstag erkänner jag  men om nu jag får tillbaka henne kommer jag ALDRIG att ge bort henne igen det är något jag har lovat mig själv! Det är en svår läxa!
    Det här bevisar bara att du inte har kunskapen att ha en valp!! En valp ska inte aktiveras, åka båt, springa efter bollar osv...den ska boa in sig och bonda med er och bli trygg i lugn och ro. 

Hur skulle ett liv hos er sett ut för hunden?
  • Dexter dot com
    Elle N skrev 2020-07-26 17:34:04 följande:
    Du kan se det så, jag gör det inte.

Tycker också det är märkligt att blanda likställa det som valpen kan vara medveten om och inte. Alltså, säg att TS blivit sjuk och behövt hundpassning i en vecka, hade det varit lika oansvarigt och hemskt mot valpen att den sen fick komma hem igen?

Om det hade varit ok så förstår jag verkligen inte hur det är någon skillnad FÖR VALPEN. Man kan tycka vad man vill om hur familjen hanterar det hela, men ur valpens perspektiv kan det ju inte finnas någon skillnad. Det är ju det hemska med att behöva lämna sin valp, om så för 10 minuter, när den är liten... man kan ju inte förklara att och när man ska komma tillbaka.

Eller hur menar du att hunden kan skilja på hundpassning och omplacering?
    Självklart lämnar man inte bort en nyss hemtagen hundvalp även om man blir sjuk utan löser det genom att den hundvakt man förhoppningsvis skaffat innan man köper valp kommer och bor hos en alt att valpen får vara hos uppfödaren där den känner sig hemma och trygg.
  • Dexter dot com
    Elle N skrev 2020-07-27 16:49:05 följande:

Till alla er erfarna hundägare som kommer med tips: hurra för er!

Bra att ni vill hjälpa till i situationen

Finns det någon av er som skulle kunna hjälpa TS i scenariet att valpen kommer hem igen?

Vad behöver TS då göra för att bli en bra hundägare? Hur kan TS kompensera för den skadade anknytningen? Hur hanterar ni själva när det är mycket hemma och ni känner att ni inte räcker till för hunden? (Speciellt när det kanske är en mer psykologiskt otillräcklighet än en verklig?)

Kan vi inte förlåta TS detta enorma misstag som hon erkänt (att hon gick med på att valpen skulle omplaceras på prov), och försöka stötta henne i att bli en bättre hundägare i framtiden? (Utan att vara totalt dömande.) Det hade jag sett som den största vinsten!

Ts svarar ju inte på frågor vad det är för ras och hur livet kommer se ut för hunden om den kommer tillbaka så det känns som ts är rätt ointresserad av tips. 
    1, vad är det för ras?
    2, vad är syftet med hunden?
    3, hur löser dom passning av hunden och hur länge ska ts vara hemma på heltid med hunden?
    4, hur ska hunden aktiveras mentalt senare?
    5, vilka böcker, skrivna av vem har ts läst innan hon skaffade valp?

Om ts svarar på detta är det ju mycket lättare att ge rättvisa tips.
Svar på tråden ÅNGEST över valp omplacering!