Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

ÅNGEST över valp omplacering!

Att skaffa valp är som att skaffa ett barn, många är inte beredda på den omställningen. Nu vet du vad det innebär och kan förbereda dig bättre om ni väljer att skaffa en ny valp i framtiden men just nu känns det inte som ett bra läge. Inget av de problem som finns nu kommer att förändras på en vecka. Låt paret behålla (alltså köpa) hunden om de vill eller hör av er till den som sålde valpen till er från första början om ni kan lämna tillbaka den.

Du har inte svikit hunden, du visste bara inte vad du gav dig in på. Nu vet du.

• Mortiscia80
    LedsenMama skrev 2020-07-25 11:00:53 följande:
    Verkligen... hon var mitt barn... ????????????
    Nej alltså, jag menar inte riktigt på det sättet utan hur man måste ta hand om den. Man kan inte lämna den ensam långa stunder t ex, den måste tränas på olika sätt, den har många grundläggande behov som ska tillgodoses och på det stora hela påminner det om att ta hand om en bebis. Den behöver ungefär lika mycket tillsyn och omtanke.
  • Mortiscia80
    LedsenMama skrev 2020-07-26 01:01:07 följande:
    Det stämmer inte, vi hade MYCKET stimulans till vår valp kanske därför jag blev knäckt. Att jag har gjort mitt livs misstag erkänner jag  men om nu jag får tillbaka henne kommer jag ALDRIG att ge bort henne igen det är något jag har lovat mig själv! Det är en svår läxa!
    Ta och red ut tankarna lite här nu. Lägg dina egna känslor åt sidan och fundera på vad som är bäst för hunden, och det är verkligen inte ert hem. Hunden ska antingen vara kvar där den är nu eller gå tillbaka till säljaren, men hos er ska den verkligen inte bo. Er familj är inte på något sätt förberedd att ha hund, och varken orken eller kunskapen finns just nu. Förstör inte en valp bara för att ni saknar den, det finns fler hundar, när ni mognat mer i beslutet och erfarenheten och faktiskt har tid för en hund, men låt den där stackaren få ett bra liv någon annanstans.
  • Mortiscia80
    lostandfound skrev 2020-07-26 21:29:50 följande:
    De flesta här vill inte strö salt i såret och som ett flertal skrivit ovan - det är okej att misslyckas. Men TS verkar inte besitta självinsikt och vill nu till varje pris ha valpen åter. TS vill alltså rucka på den trygghet valpen nu har i sitt nuvarande hem. Då måste man få säga ifrån och förklara att det inte är lämpligt.
    Precis det här. Valpen kan inte skickas runt fram och tillbaka mellan olika hem, den måste få stanna där den är nu. Att ta tillbaka valpen i det här läget är enbart egoistiskt!
  • Mortiscia80
    LedsenMama skrev 2020-07-26 21:37:22 följande:
    Nej såklart inte till varje pris! Men det är vad mitt hjärta önskar! Jag vill att hon ska komma tillbaka hem!
    Jo, men vad du vill och vad som är bäst för valpen är tyvärr inte samma sak och det behöver du ta till dig.
  • Mortiscia80
    Elle N skrev 2020-07-27 15:29:47 följande:
    Helt rätt!

Föräldrar som misslyckas tidigt i sina barns liv får oftast ändå chanser att bli bättre. En miss är inte hela världen.

Självklart kommer det kräva lite extra arbete på valpens trygghet om ni väljer att ta hem den igen. Ni kommer halka tillbaka några steg, men det är inte alls en omöjlig upphämtning.

Och alla ni som säger att nya familjen är bättre, hur katten vet ni det? Förhoppningsvis kontrollerade mannen hyfsat, men det finns inga garantier, kanske är valpen för mycket också för detta par, kanske kan de inte alls ge lika mycket som TS. Min poäng är att vi vet egentligen ingenting om detta par, mer än att de hade hund för 10 år sedan. Varför kräver ingen att få veta mer om detta par för att utvärdera deras lämplighet?

Folk dömer sååå snabbt...
    Skillnaden är att TS är totalt oerfaren med hundar och det där paret är, om jag minns rätt, väldigt vana vid hundar, så bara där har du en stor orsak till varför hunden har det bättre där. Sedan har vi ju det att TS haft totala psykiska sammanbrott av att ha hunden en enda ynka vecka (!), förutom olämpligheten att ha ett djur om man inte ens klarar av så kort tid så kan det ha varit skrämmande för valpen att vara i ett sånt hem. Även om TS inte varit utåtagerande så känner naturligtvis valpen av den tryckta och stressade stämningen.

TS och hennes familj är i nuläget inte alls lämpade att ta hand om en valp, den ska absolut inte dit igen om man ska se till vad som är bäst för valpen och vad som är bäst för familjen. Man kan inte bara skaffa en valp som försökskanin och lära sig längs vägen, de verkar ju helt ovetande kring de mest grundläggande sakerna att ta hand om en hund, helt oförberedda. Det har redan kommit väldigt bra förslag om att vara dagmatte till att börja med och det kan vara bra för att känna på lite grann hur det kan vara, men den där hunden ska absolut inte tillbaka, för allt vad humanitet och empati heter!
Svar på tråden ÅNGEST över valp omplacering!