Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Hur aktiverar ni era tonåringar?

Du behöver helt klart styra upp hennes fritid!
    Det de får till sig genom olika appar osv är inte alltid så positivt, och om de inte också övar sina sociala färdigheter och allmänbildning på andra sätt så kommer hon inte att få det lättare med vänner osv när hon blir äldre...
    Nu när du har släppt så mycket måste du nog bestämma väldigt tydliga regler för att hon ska släppa mobilen... Jag antar att hon är hemma själv efter skolan, och då sitter med mobilen ett par timmar. Då kanske det räcker...?
    Ni båda två bör nog ha totalt skärmförbud vissa tider när ni är hemma. Då kan ni laga middag, baka, möblera om i hennes rum, pyssla, läsa, spela kort, rita, lösa korsord, spela instrument, osv.
    Sedan behöver hon nog vara med på några organiserade aktiviteter. Det kan ju vara en bra idé att börja på saker som även du kan vara delaktig i. Några förslag; scouter, klättring, Friskis&svettis, dans, simning, friidrott, badminton, kampsport, osv.
    Sedan tror jag att det kan vara bra för dig att gå någon sorts föräldrautbildning, för föräldrar till barn i din dotters ålder. Har man en partner och många vänner kan man hjälpa varandra med tips osv, men du som är ganska ensam behöver också prata med andra föräldrar. Kolla vad din kommun har att erbjuda!

• Anonym (Linda)
    Dinna72 skrev 2020-07-24 09:30:34 följande:

.. Förra året var hon på sommaraktiviteter i skolan och då lekte hon med en tjej. Jag fick numret av tjejens mamma och de började umgås .. men efter några ggr de träffades ringde hennes mamma och sa att min dotter hade inga intresse förutom tv, ville inte leka med hennes dotter, de bråkade osv. Jag försvarade mitt barn så klart, men det var också slut på denna kompisrelation. 

Vad menar du med det jag strukit under?
Svar på tråden Hur aktiverar ni era tonåringar?