Anonym (Moa) skrev 2020-07-20 16:57:20 följande:
Jag skulle förhoppningsvis inte ens veta om att det fanns ett barn, eftersom jag hade sett till att få ett dagen eftre piller. Är inte det rutin vid våldtäkt att få ett dagen efter piller?
Eller menar du om man som kvinna skulle vägra dagen efterpiller och sedan visar det sig att man blev gravid?
Verkar ju på svaren, jag menar bristen på svar som att de som blev våldtagna och gravida levde vidare utan att anmäla eller söka sjukhusvård. Kanske var för tabu och "fult"
Men det kan ju ha hänt för många, många år sedan och då var man kanske tvungen att hålla god min. Talar inte för alla här nu givetvis.
Inte kunde man anmäla en vän till familjen tex? Eller en släkting. Sådant tänk finns ju fortfarande, tänk inom vissa kulturer/religion har ju mannen rätt till sex t ex i äktenskap. Man kanske aldrig ens nämnde att en våldtäkt ägt rum om vi går tillbaka några årtionden. Utan barnet blev till via vanligt samlag och tillfällig förbindelse helt enkelt, rent officiellt.
Gäller givetvis inte alla. Men känner själv till kvinnor nu döda, som fått föda barn tillkommna genom våldtäkt och övergrepp, men när de var unga fanns inte alltid så många möjligheter. Samtidigt kunde det ju vara fult att vara gravid som ogift. Även om möjlighet fanns att få abort då var det ju inte så lätt process i insnöade byhålor. Det är ju inte ens nuförtiden i vårat toleranta som kvinnor vågar, orkar, klarar anmäla tex en våldtäkt. Vilket jag kan förstå också.