Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?

Nej, jag skulle inte behålla. Är själv resultatet av ett övergrepp.

• Anonym (f)
    Xenia skrev 2020-07-19 17:17:24 följande:

Men tror du verkligen att allt är genetiskt bestämt?

En våldtäktsmans söner är förutbestämda att själva bli våldtäktsmän? En rånares söner är förutbestämda att bli rånare. En mördares söner är förutbestämda att bli mördare. Etc etc. Får man en dotter, så är dottersönerna dömda?

På vilket sätt blir våldtäktsmannen belönad? Särskilt om han inte vet om det.

Om jag länge längtat efter ett barn och tiden börjar rinna ut så kanske jag behållit barnet. Men då under förutsättning att mannen aldrig fick veta. T ex om det var en okänd våldtäktsman som aldrig åkt fast.

Vad säga till barnet? Ja, antingen att man blivit inseminerad med anonym donator utomlands. Eller att barnet blivit till genom ett ONS (fast det vore lite pinsamt att säga till sitt barn).

Och sedan gör barnet ett dna-test hos ancestry i framtiden och får veta att du ljugit hela tiden.
  • Anonym (f)
    Xenia skrev 2020-07-20 00:45:11 följande:
    Hur skulle barnet få veta det? Skulle hen kontakta den biologiske fadern och han skulle säga "Nej, jag har aldrig haft något ONS med din mor/med någon alls, däremot har jag våldtagit henne/brukar jag våldta kvinnor"?

Betr om insemination, om mannen sagt "Nej, jag har aldrig donerat sperma". Ja, då skulle jag få säga att efter inseminationen blev jag så glad att jag gick ut och firade, blev full och hamnade i säng med en man.

Förresten får man väl bara veta vilka man är släkt med bland dem som själva lagt upp sitt DNA. Om inte våldtäktsmannen blivit intresserad av släktforskning skulle han inte finnas med i Ancestry. En brottsling lär knappast göra det.

Kanske personen gjort liknande saker efter och efter och blir till sist dömd, vilket då barnet kan få reda på. Kanske vill barnet själv ha en relation till sin pappa om det inte vet om omständigheterna.

Du kan via dna och släktträd ta reda på vem som är den okände fadern, även om bara hans kusiner tex lagt upp dna.
  • Anonym (f)
    Xenia skrev 2020-07-20 00:45:11 följande:
    Hur skulle barnet få veta det? Skulle hen kontakta den biologiske fadern och han skulle säga "Nej, jag har aldrig haft något ONS med din mor/med någon alls, däremot har jag våldtagit henne/brukar jag våldta kvinnor"?

Betr om insemination, om mannen sagt "Nej, jag har aldrig donerat sperma". Ja, då skulle jag få säga att efter inseminationen blev jag så glad att jag gick ut och firade, blev full och hamnade i säng med en man.

Förresten får man väl bara veta vilka man är släkt med bland dem som själva lagt upp sitt DNA. Om inte våldtäktsmannen blivit intresserad av släktforskning skulle han inte finnas med i Ancestry. En brottsling lär knappast göra det.

före och efter skulle det stå.
  • Anonym (f)
    Anonym (Anna) skrev 2020-07-20 08:32:59 följande:
    Men dedär känns som egoistiskt från din sida. Vadå att du vann? Hur tror du att din son känner sig när han får reda på att han kom genom en sådan handling? Jag kan inte ens föreställa mig detta, men hade jag varit barnet så skulle jag känna mig smutsig och äcklig. Deprimerande. Sen skulle jag fundera på vem jag egentligen är.
    Det här är ju varför jag inte skulle behålla. Jag är ju själv resulatet av en sådan handling, jag fick inte veta det förrän jag var över 30, och då har jag till och med tillåtits umgänge med min pappa periodvis under min uppväxt.Hur kunde min mamma tillåta det har jag undrat. Älskade hon mig inte?

Mina känslor är väldigt, väldigt konfliktfyllda inför det här. Jag känner mig inte lika älskad som mina halvsyskon, och känner mig mindre värd än de som var önskade. Min mamma har sagt att hon inte gjorde abort för att det var inte så vanligt som det är nu.
  • Anonym (f)
    Anonym (Vet din familj om vem som ar pappan?) skrev 2020-07-20 10:24:33 följande:
    Sa hemskt! Vet din familj vem pappan ar? Anmalde du honom? Vet han om att han har ett barn? Och om han "kraver" att fa umgangesratt, hur gor man da?
    Det får man inte om våldtäkten är dokumenterad tror jag.
  • Anonym (f)
    Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 12:21:21 följande:
    Men ett barn definieras inte utifrån sina föräldrar, ett barn är en egen person. I så fall borde psykiskt sjuka eller fattiga människor inte få skaffa barn för barnet blir bara en produkt av föräldrarna.
    Läste du mitt inlägg ens?

Det kanske logiskt är så, men det har ändå en psykisk påverkan på barnet att få reda på att en förälder är en våldtäktsman, att ens mor i stort sett tvingades till en graviditet hon inte själv i grunden valt, och det fanns alltid en ambivalens i detta som är svår att prata sig ur.

Det spelar ingen roll hur jag tänker runt detta rent logiskt, för känslomässigt påverkar det en ändå.
  • Anonym (f)
    Anonym (Eld) skrev 2020-07-20 12:21:21 följande:
    Men ett barn definieras inte utifrån sina föräldrar, ett barn är en egen person. I så fall borde psykiskt sjuka eller fattiga människor inte få skaffa barn för barnet blir bara en produkt av föräldrarna.
    Psykisk ohälsa och fattigdom har inget med saken att göra. Där kan ändå barnet vara ett resultat av kärlek.
  • Anonym (f)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-20 16:57:20 följande:

Jag skulle förhoppningsvis inte ens veta om att det fanns ett barn, eftersom jag hade sett till att få ett dagen eftre piller. Är inte det rutin vid våldtäkt att få ett dagen efter piller?

Eller menar du om man som kvinna skulle vägra dagen efterpiller och sedan visar det sig att man blev gravid?

Dagen efter-piller har relativt låg säkerhet.
  • Anonym (f)
    Anonym (jag har) skrev 2020-07-20 21:13:20 följande:
    Jo, det får "man". Han. Får umgäge också om han vill ha det. Logikten är att han våldtog mamman, inte barnet och barnet har rätt till sitt ursprung och sina föräldrar oberoende hur barnet kom till.
    Sjukt om det är så.
  • Anonym (f)
    Anonym (Moa) skrev 2020-07-21 13:13:18 följande:
    Akut-p-piller minskar graviditetsrisken med 85% om man tar tabletten inom 72 timmar efter det oskyddade samlaget.
    Risken är när man redan haft ägglossning, eller precis har den då våldtäkten sker. Då blir man ändå gravid.
  • Anonym (f)
    Anonym (NEJ) skrev 2020-07-21 15:07:38 följande:
    Risken att det inte fungerar ökar även om man är överviktig. 
    Okej, det visste jag inte. 
Svar på tråden Skulle ni behålla ett barn som blev till genom en våldtäkt?