Anonym (J) skrev 2020-07-18 21:21:24 följande:
Måste bara fråga vad krångla innebär?
Och sedan nästa fråga. Du var in tre gånger innan barnet somnafe . Inte särskilt många gånger. Var barnet hysteriskt mellan gångerna? Eller gick du in så fort hen blev ledsen? Om alternativ två är fallet så kan ni självklart fortsätta så. Men antar att det då inte räknas som femminutersmetod
Ja, tre gånger på 15 minuter. Han lugnade sig varje gång jag kom in och ja, han var väldigt ledsen (och nej det kändes inte bra, därav fråga efter bättre metod). Detta var första gången jag väntade några minuter med att gå in. Han har i princip aldrig gråtit vid läggning förrän senaste veckan. Så dem få gånger det hänt tidigare har jag aldrig väntat.
Krångla innebär sätta sig upp, dra i spjälskydd, kasta napp, kasta snuttefilt, hoppa i sängen, skrika (ej gråt), gapa och sjunga för att sedan bli övertrött..
Anonym (L) skrev 2020-07-18 21:31:31 följande:
Ja svårt att säga vissa dagar märker man att de blir distraherade av att man är där. Men jag märker tydligt att allt går i perioder. Helt plötsligt funkar inte vissa saker längre . Man får pröva sig fram. Men jag personligen vill vara med dem så de inte känner sig övergivna.
Ja jag blir jätte trött själv av den sköldpaddan, har somnat några gånger av misstag haha. Den funkar dock dåligt på vår 7 månaders då hon blir helt galen och ska fånga ljuset. Men man kan ha igång bara ljudet eller ljuset om man vill på den sorten. Den är rätt dyr men jag tycker den var värd pengarna då 3-åringen blir så lugn och trött av den.
Jag googlade lite och såg att den verkade populär även bland vuxna haha. Osäker på om han är lite liten ännu, men om det fortsätter så kanske det kan vara lagom att önska sig i julklapp :) Som du säger, perioden att somna själv kanske är över för nu, skall testa att sitta med honom imorgon en stund och se hur han reagerar.