• gunbran

Nån mer med MA som inväntar blödning?

Jag fick MA konstaterat förra veckan i v. 8+5. Fostret hade dött i v. 7+1. Fick komma till gyn snabbt, bara 2 dagar senare och fick med mig cytotec att starta igång det hela med hemma.

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte gjorde ont, för det gjorde det, men jag fick med mig gott om smärtlindring och tydliga instruktioner vad jag skulle hålla koll på.

För mig tog det ca 4 timmar efter jag tagit tabletterna, innan det började blöda. Molvärken kom däremot nästan direkt. Sen var det några intensiva timmar med sammandragningar och blödningar, innan det lugnade sig.

Ett tips är att äta en rejäl måltid innan tabletterna. Jag var inte sugen på lagad mat alls under dagen. Att gosa ner sig i soffan och distrahera sig med filmer var också bra.

Dagen efter var helt smärtfri för mig, sen kom det igång igen och kändes som mensvärk och riklig mens några dagar. Idag, exakt en vecka senare, har jag bara lite bruna flytningar och på återkollen igår såg gyn att allt i princip var ute.

Den värsta smärtan har varit den mentala, men jag har tillåtit mig att deppa och sörja. Nu får kroppen vila lite innan vi försöker igen.

Hoppas allt går bra för dig/er. Jag var också rädd innan då jag hört lite skräckhistorier om cytotec, men på det stora hela tycker jag det fungerade väldigt bra. Skulle göra det igen om jag blev tvungen.

• gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-24 09:45:48 följande:

Usch, jag förstår det. Att det kommer efteråt. :( 

Tack! Jag trodde jag skulle få ta cytotec samma dag som den förberedande tabletten, men måste vänta med cytotec tills imorgon... lite jobbigt för jag vill bara komma igång. 

Konstigt att man gör så olika. Jag fick cytotec direkt, ingen förberedande tablett innan.

Tog 4 tabletter vaginalt först och sen 2 till oralt efter 3 timmar. Kanske därför det blev så intensivt för mig? Hoppas det går bra för dig! Kanske kommer det igång lite under dagen av den förberedande tabletten.

Ta hand om dig! Ladda med filmer och något gott att äta. Det är på något sätt skönt när det är över sen!
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-25 10:24:07 följande:

Tack Precis!

Jag fortsätter uppdatera om nån utifrån kommer hit från Google eller så.

Blöder nu en del och stannar inne på toan ett tag. Det har kommit flera klumpar. Känner mig lite krasslig med frossa, tidigare hade jag som mensvärk och nu känns det knappt nåt alls. Hoppas det håller i sig! Klumparna är ju det man vill uppnå så jag tycker det vore konstigt om det skulle börja göra mer ont än nu. Men är ändå beredd på att ta morfintabletterna så kan det ju bara gå bättre än så liksom.

Hoppas du inte får alltför ont. Snart är det över.

Mitt kom ju igång senare på dagen, så jag sparade morfintabletten till natten, vilket var ett smart drag. Men effekten håller sig länge upplevde jag, så det är bra att ta om det för för ont.

Min upplevelse var att det mesta kom ut varje gång jag gick på toa. Gick en gång i halvtimmen ungefär när det var som intensivast. Hade också frossa och lite sjukkänsla, men kroppen jobbar ju för att få ut missfallet, så jag tänker att det är normalt.

Sköt om dig!
  • gunbran
    Anonym (Också MA) skrev 2020-07-24 16:52:59 följande:

Hej, jag är i så lik situation man kan tänka sig tror jag. Jag känner för dig och hoppas du mår så bra som du kan, omständigheterna till trots. ??

Första graviditeten, bad om ett ultraljud när jag skulle varit i v. 10+1 (för att jag behövde bevis att jag var gravid) men bm såg ingen hjärtaktivitet. Jag fick en tid hos gynekolog en vecka senare som jag var på igår, där fick jag reda på att fostret hade slutat utvecklas i v 7. Jag trodde att jag skulle få någon behandling för att bli av med fostret och hinnsäcken osv. men istället fick jag en ny tid en vecka (?!) senare för att dubbelkolla så att jag fått rätt diagnos. Nu hade jag varit i vecka v.11+2 och har alltså burit på ett dött foster i 4 veckor, det är helt knäckande.

Jag känner verkligen igen mig i dina känslor om att ha en kropp som inte kan vara gravid och sen inte ens sätta igång ett mf. Jag kände (känner) mig så jäkla grundlurad av min kropp.

Nu är jag rädd att mf ska sätta igång när som helst eftersom det tar så lång tid mellan mina vårdtillfällen. Men jag är också rädd för cytotec, precis som du beskriver. Är rädd för att det ska göra ont och att jag ska se något som jag inte vill se. I väntan på nästa gynekologitid försöker jag läsa vetenskapliga artiklar om hur effektivt cytotec är, men dessvärre talar inte de artiklar jag läst än så länge så mycket om en psykiska påfrestningen i att se innehållet i sin livmoder hemma på toaletten, eller ens hur ont det kan göra.

Hur har det gått för dig? Du måste ha gått igenom din behandling nu? Och var bor du? (Tänker med tanke på vilken vård du fått, det kan ju skilja sig mellan olika regioner) Jag bor i Göteborg och tycker vården har varit minst sagt bristfällig, både vad gäller information och hur lång tid det varit mellan mina besök.

Kram??

Men vad hemskt att du får vänta så länge. Låter ju helt galet. Jag hade tur inser jag, då MA upptäcktes på tisdagen förra veckan vid ett vanligt UL. De skickade mig vidare till gyn och på torsdagen var jag där och fick MA bekräftat och cytotec med mig hem. Jag gick privat, kanske det som är skillnaden?

Jag fick välja själv om jag ville ta cytotec eller inte, men jag resonerade att hellre få ut det under kontrollerade former än att det bara börjar blöda en dag. Klumpar kommer i vilket fall som helst. Har varit med om ett spontant missfall också och det som trillar ner i toastolen är ju detsamma, men med olika intensitet möjligen.

Jag läste tyvärr också en del om cytotec, men det skrämde mer än hjälpte, så jag gick enbart på infon från gyn när jag bestämde mig. 70% av alla behandlingar går bra och allt kommer ut. I resterande fall kan kompletterande skrapning behövas. Så kan även ske vid spontana missfall så man får väga sina behov gentemot risken och fatta beslut utifrån det.

Har du fått en ny tid? Alternativet är ju att vända dig till en privat gyn och få hjälp därifrån annars.

Hoppas det går bra!
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-30 10:19:47 följande:

Hur mår ni här i tråden?

Jag återhämtar mig sakta men säkert. Ser fram emot när det slutar blöda, och att få ägglossning.

Det har gått bra, fram till igår då jag fick rosafärgade flytningar som luktar lite skumt. Slutade blöda helt i måndags och haft sex samt badat i pool under veckan. Lite orolig att jag fått infektion nu faktiskt.

Har inga andra symtom direkt, men tänkte ringa gyn och fråga vad man ska göra. Är på dag 16 efter att missfallet startade med cytotec.
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-31 22:57:53 följande:

Just det, har ni räknat ert missfall som en mens? Jag tänker i mensappar och så. Skulle vara skönt att ha nåt att utgå från, även om ÄL säkert dröjer lite mer än vanligt. 

Jag räknar dagen det kom igång att blöda, dvs då jag tog cytotec, som dag 1 i mens-appen. Sen kan det, precis som du säger, dröja lite mer än vanligt, men jag tänker att det är bra att ha något att utgå ifrån.
  • gunbran
    Anonym (Också ledsen) skrev 2020-08-05 10:59:58 följande:

Jag tog tabletterna på eftermiddagen igår, och kom igång med blödning efter tre timmar. I morse verkar det ha tagit slut, nu blöder jag väldigt lite. Jag är lite orolig att allt inte har kommit ut, så lite blöder jag nu. Det kom några blodiga slembollar men hur vet man ens att det är tillräckligt? Är jag färdig nu var det här verkligen piece of cake.

Jag är också väldigt lättad att det är över och att kunna få starta om. Nu ska jag unna mig lite vin på min födelsedag på lördag.

Hur mår du? Hur har det gått?

Blödningarna kan komma och gå. Jag blödde massor de 6 första timmarna, med mycket klumpar. efter vldigt sparsamt. På dag 5 tog det fart igen och blödde

Jag tog tabletterna på eftermiddagen igår, och kom igång med blödning efter tre timmar. I morse verkar det ha tagit slut, nu blöder jag väldigt lite. Jag är lite orolig att allt inte har kommit ut, så lite blöder jag nu. Det kom några blodiga slembollar men hur vet man ens att det är tillräckligt? Är jag färdig nu var det här verkligen piece of cake.

Jag är också väldigt lättad att det är över och att kunna få starta om. Nu ska jag unna mig lite vin på min födelsedag på lördag.

Blödningarna kan komma och gå. Det är inte riktigt som att blöda vid mens. Jag blödde rikligt de 6 första timmarna, med mycket klumpar vid varje toabesök. Dagarna efter var det sparsamma blödningar bara, men på dag 5 tog det fart igen och blödde mycket under ett par dagar innan det klingade av och successivt blev mindre och mindre. På slutet kunde jag ha lite brun-rosa flytningar som kom och gick de också. 18 dagar tog det för mig innan det tog slut helt, men vid mitt mf förra året blödde jag bara 6 dagar, så det är verkligen olika. Hoppas det går smidigt för dig!
  • gunbran

Blödningarna kan komma och gå. Jag blödde massor de 6 första timmarna, med mycket klumpar. efter vldigt sparsamt. På dag 5 tog det fart igen och blödde

Blödningarna kan komma och gå. Det är inte riktigt som att blöda vid mens. Jag blödde rikligt de 6 första timmarna, med mycket klumpar vid varje toabesök. Dagarna efter var det sparsamma blödningar bara, men på dag 5 tog det fart igen och blödde mycket under ett par dagar innan det klingade av och successivt blev mindre och mindre. På slutet kunde jag ha lite brun-rosa flytningar som kom och gick de också. 18 dagar tid det för mig innan det tog slut helt, men vid mitt mf förra året blödde jag bara 6 dagar, så det är verkligen olika. Hoppas det går smidigt för dig!
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-08-06 09:12:04 följande:

Hur har ni förresten gjort med återbesök, har ni gått fast ni fortfarande blött lite? 

Jag gjorde en ny tråd också, men har inte fått något direkt svar på hur andra gjort. I helgen har det gått 2 veckor för mig så jag tänkte åka dit imorgon. Det var läkaren som sa att jag ska komma tillbaka, jag har förstått att inte alla rekommenderas återbesök. 

Det känns bara så småäckligt att komma dit med gammalt brunt blod... det är inte mycket och jag vet att dom ju är vana men ändå. 

Jag var på återbesök efter en vecka. Kändes skönt att få bekräftat att kroppen gjort sitt jobb ordentligt. Jag blödde lite, men gick på toa precis innan och fräschade till mig med våtservetter. Gyn bryr sig INTE om lite blod. Det är deras jobb och undersöka där nere och blod kommer på köpet ibland. Men för sin egen skull, ha med lite intimvåtservetter att torka av med precis innan.
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-08-07 22:02:48 följande:

Det var en liten bit kvar, och slemhinnan var fortfarande lite för tjock tyckte hon. Suck. Kan det nånsin ta slut? Iaf så trodde hon kroppen ska fixa det själv så det kommer ut vid nästa mens. Jag ska testa igen efter mensen, eller kontakta dom om mensen inte kommit inom tre veckor. 

Blir helt galen. Ett missfall som tar veckor att bli klart. 

Jag hade förstås rester kvar på min efter kontroll, men det var ju bara 6 dagar senare så inget konstigt med det. Gyn tyckte allt såg fint ut och bedömde att allt skulle komma ut av sig själv. Jag slutade blöda efter 10-11 dagar, men hade sen färgade flytningar som kom och gick till dag 18. Idag har det gått 23 dagar sen mf startade och kroppen har återhämtat sig. Vart jag befinner mig i cykeln är dock en gåta. Har inga känningar på en ny äl, eller något annat som indikerar att cykeln "börjat om".

Tror att det blir en längre cykel helt klart. Gyn sa att det kan ta ett par veckor extra innan äl kommer och sedan mensen, så jag som vanligtvis får mens dag 26-28 får kanske vänta att den kommer runt dag 40. Tydligen helt normalt efter mf, så ha lite is i magen och vänta ut. Hoppas kroppen sköter det själv!
  • gunbran
    Fundileraren skrev 2020-08-18 20:52:50 följande:

Hej allihopa!

Idag var jag på tidigt ultraljud, är i v 12+4 men de hittade något som liknande något litet i v6 som antagligen avstannat.

Min story:

Jag plussade första gången 7juli 2-3veckor

Blödde lite 17-18/7 på 2 bindor

Plussade fortfarande 21/7 Med ökning 3+

Skrev in mig hos bm 21juli (berättade att jag blödde på helgen o frågade om man kunde få nån sorts undersökning att allt såg bra ut) nä man får tidigt ultraljud bara.

9/8 börja blöda rosa, flera dagar sedan brunt rött svart och i söndags stannade det för att fortsätta igen med rött idag- imorse. Ringde gyn o bad om en kontroll 10/8 men de sa att jag skulle ta Alvedon o återkomma om jag fick ont o blödde igenom bindor (har bara blödning vid torka efter toa besök inget alls i bindor)

Plussade fortfarande 3+

18/8 tidigt ultraljud de hittar något som de tror avstannat i v6 men de vill ha en läkare på gyn ska titta närmare på det o hjälpa mig få ut det isåfall

Jag ska in nu på torsdag till Gyn på vaginal undersökning och antagligen få hjälp att få ut...

Jag ser ut att vara jättegravid,magen växer o brösten ömmar,halsbränna o mår lite illa.

Någon som varit med om samma? Jag har haft ett missfall en gång innan men då blödde jag ut allt så det syntes inget på ultraljud på akuten när jag hade störtblödit i en dag...

Tänk om barnmorskan hade gjort vaginalt ultraljud på mig tidigare då hade jag ju fått veta tidigare o sluppit gå ända till v13

Är det värt att prova efter detta? Vi har tre friska barn men vill så gärna ha en till. Sedan har man kanske åldern emot sig också....

Hur går ens det till när man ska få hjälp att få ut detta? Vågar man prova att bli gravida igen eller ska man vänta så det inte blir likadant igen

Beklagar verkligen att du också fått MA. Du är inte ensam. Om du läser inläggen här i tråden så får du veta min och andras upplevelser i samband med detta. En liten tröst är att det är oerhört vanligt och de allra flesta vågar försöka igen efter ett tag. Håller tummarna för att allt går bra.
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-08-21 23:58:36 följande:

Hjälp, jag tror min mens precis startat! 

Jag var på toaletten och det kom lite färskt blod. Mensvärk startade samtidigt också. Först blev jag orolig och tänkte, nu är nåt fel ändå, sen kom jag på att det kanske är mens. 

Men jag får inte riktigt ihop det. Mellan den 10-12 aug började jag känna av äl-smärta. Jag testar inte äl, så kan bara gå på smärtan. Men ibland har den kommit efter äl också. Men om jag hade äl i dom dagarna så borde mensen inte komma förrän tidigast den 24 aug. 

Om mensen börjar idag den 21, så hade jag äl den 7, och det var samma dag jag var på mitt återbesök och läkaren sa att hon såg några små rester, och jag testade ju fortfarande positivt på grav-test då. Då borde jag väl inte kunna ha äl samtidigt? Fast om jag ska kolla på alla mina pms-besvär som ont i brösten, så stämmer det om jag hade äl runt den 7. 

Eller, så är det bara lite rubbningar på mensen så jag får spottings innan och så kommer den igång på riktigt nästa vecka. 

Fan, så komplicerat! Vad tror ni? 

Jag fick min mens i söndags, dag 32 efter missfallet. Om äl inträffade när den skulle så var jag precis i slutet av missfallsblödningen då och jag kände inte av äl alls.

Tror det är vanligt att det blir så direkt efter missfall. Cykeln blir lite ruckad, men borde komma tillbaka till normalt månaderna efter.
Svar på tråden Nån mer med MA som inväntar blödning?