Inlägg från: Physalis |Visa alla inlägg
  • Physalis

Vän som slutar höra av sig

Jag får känslan av att det är mannen som kan vara problemet. Kanske misshandlar han henne och försöker isolera henne?

Jag hade varit försiktig med hur jag formulerade mig i skrift och försökt få ut henne på en träff. Kanske har ni ett internt språk som kan hjälpa dig att säga saker till henne utan att skriva något som kan vara misstänksamt för mannen?

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Willandre skrev 2020-07-18 14:52:28 följande:

Ja jag tror att han är en stor del i allt detta. Problemet är att hon är helt beroende av honom nu. Han är hennes arbetsgivare, hon har sagt upp sin lägenhet och ska tillsammans med sin dotter flytta till honom ute på landet i hans hus. Hon har inget körkort så både hon och dottern är helt beroende av honom för att komma fram och tillbaka. Hon har ingen familj kvar då alla är döda och jag är nog en av de vänner hon är närmast. Jag får en känsla av att ngt inte stämmer gällande honom. Hans fd fru har orosanmält gällande de gemensamma barnen men de ( min vän och mannen) vill få det till att det är fd frun som är helt galen. Jag har träffat mannen ett par ggr och jag upplever honom som enormt självcentrerad. Pratar själv hela tiden utan att lyssna eller vara intresserad av ngn annan.

Du får fundera på hur engagerad du vill vara i detta. Kanske orkar du inte alls, eller så kanske du orkar vara hennes klippa, det kan bara du avgöra. Det du dock bör göra även om du väljer att backa är att göra det tydligt att du inte är arg på henne för hur hon beter dig utan står där den dag hon är redo att komma tillbaka. Du kan fundera på om du kan vara en resurs på något sätt om hon måste lämna snabbt (t ex förvara grejer och erbjuda sovplats) .
  • Physalis
    Willandre skrev 2020-07-19 13:28:55 följande:

Jag känner inte honom så väl. Har bara träffat honom ett fåtal ggr. Men intrycket jag får av honom är att han är osäker och hela tiden måste prata om olika saker för att visa att han vet mkt och inte är det minsta intresserad av vad ngn annan har att säga. Tyvärr tror jag att min vän bidrar till denna osunda tvåsamhet där det verkar vara de två mot världen. Hon är extremt rädd att misshaga ngn. Ett exempel är när hon för några år sedan inte kunde äta lunch med oss sina fd kollegor ngn gång för en annan kollega visade sitt missnöje om hon satt med oss i matsalen. När hon en gång satt med oss så verkade hon jättenervös och sade att hon måste gå tillbaka till de andra. Därför tror jag han har extremt lätt att styra henne bara gm att visa sig ogillande till att hon t. ex ringer ett samtal. Jag tror dock inte det är fråga om misshandel utan mer att han är så rädd att bli ensam att han vill se till att hon bara har honom. Ska försöka föreslå att vi ses men har ingen större förhoppning om att hon kommer nappa på detta. Antagligen samma förklaringar som till att hon inte kan ringa.

Isåfall tänker jag att situationen är väldigt annorlunda. Det är alltså hon som väljer att distansera sig pga sina egna problem. Då får du nog bara respektera att hon är som hon är och utgå ifrån det. Det finns inget som tyder på att hon kommer att ändra sig till det bättre, snarare verkar hon bete sig mer och mer illa som vän. Någonstans måste man flytta fokus från anledningen till hennes beteenden till vad för effekt hennes beteenden har. Du blir ju i dagsläget sårad av hennes beteende och behöver därför skydda dig på något sätt.
Svar på tråden Vän som slutar höra av sig