Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
Pappan fick boendet!!
Pappan fick boendet!!
Dec 19:36
Vi är rätt mållösa efter beslutet idag. På ett positivt sätt. Pappan har från o med maj 2021 boendet för sonen. Fram tills dess ska umgänget utökas successivt. Gemensam vårdnad består. Men jisses, vilken otrolig lättnad. Dom har nästan helt gått på pappans linje. Ansåg att det var anmärkningsvärt beteende av mamman osv...
Jag hade ju redan innan lite känning av att denna domare inte riktigt gillade moderns agerande, otroligt skönt att höra att han också hade ryggrad nog att klubba ett "obekvämt" beslut. All heder till denna domare.
Nyfiken fråga, hade ni även nämndemän? Var det någon som röstade mot domaren, eller var alla eniga?
Jag tycker din sambo förtjänat att fira med ett rätt stort glas av fin-whiskyn ikväll, STORT GRATTIS till er båda och pojken.
Pappan hälsar stort TACK för alla fina ord.
Kramar till er!
Förlåt, jag såg bara tråden nu och läste inte hela.
De ansåg att barnen ska gå kvar i skola och förskola som de är bekanta och staden de är uppväxta i. Ingen hänsyn dock till att andra föräldern inte tagit hjälp med sitt tunga missbruk hen återfaller relativt ofta i.
Hade både familjerätten och socialtjänsten på ?min sida? i det här fallet, ändå det gav de andra föräldern boendet trots att domaren skrev i sammanfattningen att jag anses som den mest lämpade boendeföräldern. Helt galet... har överklagat och ska upp i rätten igen strax.
Har i förmiddags fått beviljat prövningstillstånd av hovrätten.
Enligt mitt ombud är det svårt att av få beviljat efter jag frågade om det...
Uppdatering. Mamman har överklagat (såklart).
Vi hoppas att hon inte får prövningstillstånd. Har fått höra att det är väldigt svårt att få så vi hoppas ju att tingsrättens dom blir det slutgiltiga.
Domen var väldigt tydlig och motiveringen bra.
Någon som vet här hur lång tid det kan ta innan man vet om hovrätten ger prövningstillstånd?
Ganska snabbt skulle jag gissa. I vårt ärende fick min mans ex avslag efter ca en-två veckor.
Häng med nu, för nu visar sig juridiken från sin bästa sida.
Först har man 3 veckor på sig att överklaga, om något i överklagandet är oklart så får man ytterligare 2 veckor på sig att komplettera sitt överklagande...
När sen allt är inkommet så fattar Hovrätten oftast sitt beslut att ge prövningstillstånd eller inte inom 1-2 veckor.
Men sen har man ytterligare 4 veckor på sig att överklaga hovrättens beslut ang prövningstillstånd, och återigen 2 veckor ytterligare för komplettering.
Sen får man vänta ytterligare 1-2 veckor på att hovrätten ska besluta om överklagandet av deras tidigare beslut ska beviljas eller nekas.
I mitt eget fall tog det ganska exact 14veckor innan tingsrättens dom vunnit laga kraft pga ständiga överklaganden och kompletteringar som skickades in i sista stund....
Tålamod.
Mamman fick inte prövningstillstånd! Nu är det äntligen över. Tack alla fina för er respons! Hoppas tråden även kan få föräldrar som funderat på att flytta utan den andre vårdnadshavarens godkännande att tänka både en och två ggr innan de fullföljer det. I detta fallet har mamman inte ens något umgänge I beslutet, från att ha varit boendeförälder.
Visst är känslan skön?
Har även tiden gått ut för att överklaga hovrättens beslut att neka prövningstillståndet?
Precis som du själv skriver, nu är det äntligen över... Beslutet är fattat och har vunnit laga kraft... Tyvärr finns det ett "men"...
Men det finns tyvärr ingenting som hindrar motparten från att skicka in en ny stämning imorgon o hela karusellen ska åka ett varv till....
Jag önskar inte ta ifrån er något av lättnaden eller glädjen ni nu känner, bara föbereda er mentalt på vad som kan komma.
Har boende/umgänge enligt beslutet kommit igång är? Nån form av upptrappning antar jag?
Följer motparten det som är beslutat utan krångel än så länge? Risken är överhängande att ni även har detta att kämpa med. Har ni fortfarande kontakt med ombudet som företrädde din man så be att h*n förklarar hur det fungerar med "verkställighet" om ni inte redan gått igenom det.
Tack, det var länge sedan jag följde tråden så man glömmer "allt", utom ts förträfflighet som förälder då....
Tur hon hade ett sånt stolpskott till advokat som inte täckte upp alla möjligheter, känns som en självklarhet när du berättar det! Men vad ska man förvänta sig när hon aktivt uppmanade sin klient till lagbrott.
Om mamman ångrar sig och vill ha umgänge lär det däremot inte bli svårt för henne att få det i ett senare läge, det ska tydligen mycket till innan man nekas umgänge. Eller rättare sagt är det ju barnets rätt till umgänge man tittar på, om föräldern inte är fullständigt olämplig.
Så härligt att höra!
Hoppas det kommer att ordna sig med umgänget och att det kommer att fungera bra. För barnets skull.