• Anonym (TS)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Dessutom har jag filmat när sonen ska till pappan och inte vill åka dit... så JAG gick med på att mötas på en mer neutral plats för att sonen skulle vilja åka till sin pappa. Det borde ju kunna användas som bevis? Filmerna?

• Anonym (TS)

Nu har jag ju fått betydligt mycket mer svar än vad jag frågade efter.

Jag har som sagt redan tackat ja till boende o jobb, och ska flytta nu i veckan.

Förhoppningsvis blir det ingen muntlig förhandling och det går min väg på huvudförhandlingen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-12 18:08:45 följande:

Förresten, en sak till om att pappan "vägrar" låta dig prata med sonen i telefon. Det är inte ok om det är så hela tiden, men om du ringer stup i kvarten så är det inte en rimlig begäran.

Han slutade svara efter en händelse när jag ringde o skulle säga godnatt till min son men pappan sa att han inte ville prata med mig, sonen var tydligen med sambons tjej.

Enligt pappan anser han att det blev konflikt mellan oss pga det och tycker det är onödigt när sonen är hos honom. Men han lät inte ens sonen komma till telefonen.
  • Anonym (TS)
    elmadumle skrev 2020-07-12 18:13:26 följande:

Hur många gånger har du flyttat och bytt förskola åt sonen? Han är tre år. Pappan vill säkert att sonen stannar kvar där han har sin förskola och vänner där, släktingar osv. 

Han har gått på två förskolor.

Jag förstår ju det men jag har ju min släkt där med så jag kommer givetvis hälsa på regelbundet
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hej) skrev 2020-07-12 18:25:08 följande:

Nu kanske jag missat det, men varför ens vårdnadstvist? Norm är väl ändå gemensam vårdnad oavsett var boende är och enskild vårdnad ska en ju ha goda skäl, tex extrema samarbetssvårigheter, till.

Var det du eller han som startade tvisten?

Det var jag som startade tvisten
  • Anonym (TS)
    alexias mamma skrev 2020-07-12 18:34:50 följande:

Nu är jg övertygad. Detta är en trolltråd, tänk att vi gick på det allihop...

Vad menar du???
  • Anonym (TS)
    alexias mamma skrev 2020-07-12 18:34:50 följande:

Nu är jg övertygad. Detta är en trolltråd, tänk att vi gick på det allihop...

Jag är inget troll för att jag väljer att utelämna vissa saker här.. man vet aldrig vilka som hittar hit!
  • Anonym (TS)

Jag får erkänna att jag nog trodde att fler skulle skriva mer uppmuntrande saker.. men förstår det som att de flesta anser att jag försöker umgängessabotera. Jag VILL att min son ska ha umgänge med sin pappa. Dock inte i den utsträckning som pappan vill.

Jag tycker att ja, jag har mer rätt som mamma då pappan först när sonen föddes kände att han inte tyckte om sonen. Jag har haft ansvaret för sonen sen vi gick isär... då kan det ändå tyckas att jag bör vara den som också får fortsatt ha bondet.

• Anonym (TS)
    Anonym (??) skrev 2020-07-12 19:19:39 följande:

Det är lite rörigt att hänga med.

Du har yrkat på enskild vårdnad?

Samtidigt skriver du att familjerätten tycker ni kan ha fortsatt gemensam vårdnad medan du har boendet. I den kommentaren du skrivit det får du det att låta som en förmildrande omständighet att de tycker så (= du kan flytta, om jag fattar dig rätt?) Så vilket vill du egentligen - gemensam eller enskild vårdnad? 

Du skriver också att din advokat tror att dina chanser till enskild vårdnad är 50/50 (med andra ord inte så stark chans, enligt mitt sätt att se) och du har på ett annat ställe skrivit att pappan inte är direkt olämplig. 

Allt det här går inte ihop i min hjärna iaf (har erfarenhet av en vårdnadstvist där ena parten fick enskild vårdnad + boendet - då handlade det om uppenbar olämplighet hos den andra parten och trots detta var det en tuff tvist) 

De kan ta muntlig förhandling via onlinesamtal, om de skulle vilja, inte helt ovanligt nu i coronatider.

Om du flyttar medan ni fortfarande har gemensam vårdnad så MÅSTE pappan godkänna barnets flytt också, så enkelt är det. Vet inte vad din advokat sagt till dig men när du ska fylla i flytthandlingar så måste båda skriva under kring barns flytt. Eller tänker du bara flytta ändå, skita i pappersarbetet och hålla tummarna? 

Familjerätten ansåg att vi skulle ha fortsatt gemensam vårdnad, nackdel för mig då jag vill ha ensam.

Pappan vill inte skriva på flyttanmälan för sonen, så skatteverket gör en utredning på var sonen har sin dygnsvila som jag förstått det.

Ska kolla upp detta med muntlig förhandling online
  • Anonym (TS)

Måste tingsrätten kalla till muntlig förhandling om en av parterna ber om det? Tänker att det är så nära huvudförhandlingen... men om dom måste kalla till muntlig förhandling så kan det ju fortsätta bli interimistiskt gemensam vårdnad?

Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?