• Anonym (Du är körd)

Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?

Anonym (TS) skrev 2020-07-14 18:29:59 följande:

Förutom hans psykiska ohälsa och att jag varit den stadigvarande föräldern, att han jobbar som han gör.

De kommer inte bry sig om hans arbetstider. Framförallt då dessa kommer justeras

De kommer inte bry sig om att du haft hand om barnet mer.

De kommer garanterat inte bry sig om den psykiska ohälsa han hade under en kort period.

De kommer enbart titta på att han är kapabel att ta hand om barnet. Det kommer de anse så länge han inte är hårt drogad eller pedofil.

Rädda dig själv och flytta inte. För jag antar att du inte vill riskera att bli av med vårdnaden om ditt barn
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-07-14 19:23:18 följande:

TS flyttar denna vecka, om jag förstod henne rätt sedan tidigare. Sedan ska hon skola in pojken på ny fsk där, men jag vet inte när det blir.

Jo jag har läst det. Men ts kan fortfarnde flytta hem till en förälder eller liknande istället. Antar att tidigare boende redan är uppsagt.

Tycker dock det är märkligt med förskolan för jag har förstått det som att förskolan inte får ?skriva in? barnet utan bådas underskrift
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:57:32 följande:

Jag anpassade mig efter honom när han sa 20 mil, jag sökte då endast jobb med 20 mils radie. När jag väl får jobb så säger han att han inte godkänner det. Det är ju knappast att samarbeta.

Du kan inte räkna med att kunna flytta 20 mil. Han kanske tyckte detta var ok förut men inte länge. Rätten kommer absolut inte se detta som att han inte samarbetar. Oavsett om pappan var ok med detta så måste du ju förstå att det inte är det bästa för ditt barn
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 14:57:32 följande:

Jag anpassade mig efter honom när han sa 20 mil, jag sökte då endast jobb med 20 mils radie. När jag väl får jobb så säger han att han inte godkänner det. Det är ju knappast att samarbeta.

En lösning för dig när rätten ger pappan vårdnaden, eller delad vårdnad men boendet hos pappan är att utnyttja din rätt att gå ner på 75% eller kanske 80%.

Med umgänge varannan helg skulle du då även kunna vara ledig fredagen och måndagen för att få fler dagars umgänge.
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:07:34 följande:

Jag HAR redan flyttat. Inskolning sker nästa vecka om inte sonens pappa tänker ställa till det.

Ja du har brutit mot lagen och flyttat. Förskolan får heller inte skiva in barnet utan pappans underskrift, så även de har gjort fel.

Pappan ställer inte till det. Han försöker hindra dig från att förstöra hans och barnets relation samt rycka upp barnet från hela dess trygghet
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:06:35 följande:

Det finns ju på papper som hans advokat skrev i början på tvisten? Att han kan gå med på det.

Om han ångrat sig hade han kunnat säga det innan jag blev erbjuden jobb på annan ort.

Varför skulle rätten inte se det?

Att han KAN gå med på det. Det betyder inte att han gör det.

Ett alternativ hade ju faktiskt varit att du kollade att det var ok innan du tackade ja till jobbet?

Att detta finns på papper har jag fick inte läst att du skrivit förut
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:06:35 följande:

Det finns ju på papper som hans advokat skrev i början på tvisten? Att han kan gå med på det.

Om han ångrat sig hade han kunnat säga det innan jag blev erbjuden jobb på annan ort.

Varför skulle rätten inte se det?

Rätten ser fortfarande till barnets bästa. Så oavsett om pappan en gång i tiden gått med på 20 mil så spelar det ingen roll. Du har dessutom flyttat mer än 20 mil. Vilket han ALDRIG sagt att han eventuellt kan gå med på
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:17:57 följande:

Det var i maj förra året han skrev det.

När tvisten startat. Sen säger han till familjerätten att han är orolig att jag ska flytta med sonen.. han säger emot sig själv lite.

Alltså VAD har han egentligen skrivit på och VARFÖR? Detta låter ju bara helknäppt.

Det är länge sedan han skrev detta. Dessutom har du som sagt flyttat mer än 20 mil. Du hade ju lätt kunnat hitta ett boende inom detta avstånd.

Det kanske inte ENBART är pappan som ska kompromissa.

Oavsett. Rätten ser till barnets bästa vilket de med största sannolikhet inte kommer tycka är att flytta över 20 mil
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:31:15 följande:

I ett brev mellan våra advokater skrev hans advokat att han går med på en flytt inom 20 mils radie.

Ja och du har uppenbart flyttat längre än så. Oavsett så har han rätt att ändra sig
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-16 15:39:39 följande:

Så hur tror ni att det i bästa fall blir för mig?

Och i värsta fall?

Enligt min advokat så har han godkänt flytt och därav bör det inte vara till min nackdel. Jag litar ju mer på henne än random folk här på familjeliv

Fast han har inte godkänt din flytt. Du har ju flyttat längre än han gick med på.

Om inte pappan är olämplig på annat sätt än det du tagit upp här så finns det inte en chans att du får ensam vårdnad.

I bästa fall blir det gemensamt med boende hos pappan. I värsta fall får han ensam vårdnad.

Rätten kommer inte anse att sonen etablerar sig på sin nya ort. Vi pratar mycket längre tid på nya orten för att de ska anse det
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (C) skrev 2020-07-16 18:07:38 följande:

Nej, de behöver inte bådas underskrift! Däremot om det hade gällt skolan hade det kunnat varit annat.

Efter lite googlande hittade jag något om att justitieombudsmannen slagit fast att det är boendeförälder som har rätt att besluta om förskoleplats så länge inte förskolan har en speciell inrikting, exempelvis religös, eller ligger långt ifrån boendet.

Med tanke på att ts i detta fall inte har rätt att ens flytta så har hon knappast rätt att byta förskola på barnet så förskolan ligger långt bort.

Men du verkar ha rätt i att det i praktiken inte behövs båda föräldrars underskrift
  • Anonym (Du är körd)
    MRAKas skrev 2020-07-16 19:20:51 följande:

Så ÄR det eftersom kommuner och regioner är lata o bekväma.

De lutar sig mot socialstyrelsens handbok om barns vårdnad där det står att 3dje man tillåts anta att båda vårdnadshavarna agerar i samförstånd vid kontakter kring barnet, OM det inte finns anledning att misstänka att det finns  meningsskiljaktigheter mellan vårdnadshavarna.

Det finns även ett stycke där det fastslås att om ett beslut fattas utan att ena vårdnadshavaren fått tillfälle att medverka i beslutet och beslutet anses ha betydande inverkan på barnets framtid så ska beslutet återkallas så fort det står klart vårdnadshavarna inte agerat i samförstånd.

För de intresserade är det bara att börja läsa på sidan 75

www.mfof.se/download/18.7a15f94516e8e25421b15fd0/1574867419181/Vardnad-boende-umgange.pdf

Tack!
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 10:48:13 följande:

Han har varit väldigt tydlig med att han inte tänker kompromissa eller se till sonens bästa.

Jag har möjlighet nu att köra sonen. Men sen börjar jag jobba

Det är ditt ansvar att se till att barnet kan få sitt umgänge. Så pappan har ju rätt i det.

Men naturligtvis borde ju pappan kunna förstå att det för både honom och sonen är enda lösningen att hämtar. Konstigt att han inte ser värdet i det.

Men som sagt. Det är ditt ansvar och ingen annans
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-07-23 13:49:51 följande:

Jag gav honom flera möjligheter att ha helgumgänge istället för att ha dagumgänge som han har nu, som dessutom förstör inskolningen för min son.

Men han valde att följa beslutet, trots att han hade kunnat ha honom sammanhängande varannan helg.

Med umgänge varannan helg blir umgänget mindre än han har nu. Så kanske inte så märkligt att han inte går med på detta.

Dessutom kan det mycket väl vara så att hans advokat råder honom att hålla sig till den plan för umgänge som tagits fram.

Han förstör inte inskolningen. Det är DU som utan lov flyttat och bytt förskola för sonen.

Det är DU som borde väntar med detta och det är DITT ansvar eftersom du olagligt flyttat barnet att se till att planen för umgänget följs
  • Anonym (Du är körd)
    Aenononilol skrev 2020-07-29 17:43:20 följande:

Vi är många som hoppas på detta. Tack snälla

En liten fundering. Hur långt ifrån bodde de vara andra före flytt? Kan det vara så att hon bor 18 mil från pappan nu men flyttar 23 utifrån var hon själv bodde förut?

Hoppas det går vägen för pappan. Vi är nog många som är intresserad av återkoppling från dig då mammans kommentarer angående utfallet inte kommer gå att lita på
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-11 11:07:00 följande:

Utredningen från familjerätten är klar. Och dom rekommenderar mig som fortsatt boendeförälder.

Jag är ju trots allt anknytningspersonen till min son.

Om detta stämmer är det ett sjukt jävla system vi lever i och jag hoppas att någon i rätten väljer att försöka bevisa att du uppsåtligen flyttat för att få detta utfall
  • Anonym (Du är körd)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-11 12:07:59 följande:

Han hämtar I min stad och jag hämtar I hans stad.

Så vi delar på körandet.

Alltså detta är ju helt sjukt. Jag hoppas att du åtminstone skäms över din prioritering att sluta barnet från sin trygghet, sabotera barnets relation med både pappa och släkt enbart för ditt själviska intresse i att ta ett jobb du vill ha, trots att du inte står utan jobb på tidigare orten. Hoppas detta uppmärksammas i media så att vårat sjuka system kan förändras
  • Anonym (Du är körd)
    Aenononilol skrev 2020-10-11 12:31:24 följande:

Det sjuka är att om det är den jag tror så har pappan jobbat dygn alltid. Vilket innebär 8 dygn i månaden på jobb. Resten hemma.. så i detta fallet är det sjukt.

Isf kan ju inte enbart mamman räknas som anknytningspersonen? Herregud! Vad är detta för idioti!

Jag hoppas rätten inser att deras dom sätter rättspraxis som innebär att det är helt ok att bryta mot lagen ifall de fortsätter på familjerättens linje.

Ska mammor bara få ta sina barn och flytta hur som för att de anses vara anknytningsperson? Då ställer vi alltså alla pappor helt utan rättighet.

Gud vad jag blir arg av att läsa detta! Speciellt med tanke på att ts flyttade efter advokats rekommendation just för att åstadkomma detta
  • Anonym (Du är körd)
    Aenononilol skrev 2020-10-11 12:38:04 följande:

Jag håller med. De hade ingenting dåligt att skriva om mamman. Däremot om pappan för att han inte skrivit på adressändring!

Allt detta för att pappan i maj 2019 sa att det är okej att flytta, trots att han sagt efteråt att han inte vill,.Och att han äntligen fått övernattning med sonen hos sig..

Jag hoppas att han driver detta så långt han kan rättsligt.

Och att de på familjerätten på något sätt är idioter och att man nu kommer inse det i december när det nu blir
Svar på tråden Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?