Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
Om du flyttar så pass långt bort blir det väl svårare med umgänget med pappan? Hur tänker du om det?
Om du flyttar så pass långt bort blir det väl svårare med umgänget med pappan? Hur tänker du om det?
TS, du har inte skrivit så mycket om varför du från början startade vårdnadstvisten och önskade enskild vårdnad. Som jag förstår dig så hade du just då inga planer på att flytta utan det tanken kom i och med att du hittade ett jobb? Eller har du haft den tanken i bakhuvudet sedan tidigare också?
Jag bara undrar, eftersom man knappast drar igång en vårdnadstvist för enskild vårdnad "bara för att", utan det måste ju finnas väldigt starka skäl. Rätten bryter ogärna upp gemensam vårdnad om de inte absolut måste. Så, om det på något vis finns starka skäl till varför pappan inte borde ha barnet boende hos sig mer än han har umgänge nu, så kanske det finns en möjlighet att rätten anser det är bättre att barnet flyttar med dig, men som sagt, det står inte så mkt om det (eftersom det inte var det som var trådens syfte, jag fattar det). Du har själv skrivit att han inte var intresserad när barnet var fött och att han haft problem med depression. Sedan skrev du att han inte är "helt olämplig". Som jag tolkar det jag hittar mellan raderna så är det att han inte varit en så närvarande pappa i starten, men har "tagit" sig vartefter och vill ha mer kontakt med sitt barn.
Rätten tittar inte så mycket på hur det varit utan hur det är nu.
Jag förstår om du tycker det är orättvist eftersom du har haft hand om ert barn merparten av tiden, men barnets rätt är mycket stark, enligt rättens sätt att arbeta. Så som alla skrivit flertalet gånger i tråden redan, så är barnets rätt till båda sina föräldrar för det mesta starkare än din rätt att flytta till annan ort och ta barnet med dig.
Ja jag vet att det är egenmäktighet.
Jag bryr mig däremot inte om det då vad jag förstått är extremt ovanligt att man blir straffad för det
Vore "kul" om någon som känner TS eller pappan och som kan räkna ut att det är de, kan visa pappan den här tråden där TS rakt ut erkänner att hon vet det är lagbrott hon begår men gör det medvetet. Intressant om pappan kan visa det för sin advokat.
Hur går det här då?
Pappan fick boendet!!
Dec 19:36
Vi är rätt mållösa efter beslutet idag. På ett positivt sätt. Pappan har från o med maj 2021 boendet för sonen. Fram tills dess ska umgänget utökas successivt. Gemensam vårdnad består. Men jisses, vilken otrolig lättnad. Dom har nästan helt gått på pappans linje. Ansåg att det var anmärkningsvärt beteende av mamman osv...
Uppdatering. Mamman har överklagat (såklart).
Vi hoppas att hon inte får prövningstillstånd. Har fått höra att det är väldigt svårt att få så vi hoppas ju att tingsrättens dom blir det slutgiltiga.
Domen var väldigt tydlig och motiveringen bra.
Någon som vet här hur lång tid det kan ta innan man vet om hovrätten ger prövningstillstånd?