Kan jag flytta under pågående vårdnadstvist?
Anonym (TS) skrev 2020-07-12 18:08:56 följande:
Nu har jag ju fått betydligt mycket mer svar än vad jag frågade efter.
Jag har som sagt redan tackat ja till boende o jobb, och ska flytta nu i veckan.
Förhoppningsvis blir det ingen muntlig förhandling och det går min väg på huvudförhandlingen.
Dyker du inte upp i rätten tar de ändå beslutet. Du kommer inte att kunna förhala till ordinarie förhandling. Det finns en orsak till varför de kommer att ta ett snabbt interimistiskt beslut i veckan.
Att de skulle ta beslutet att du får egen vårdnad nu och kan flytta är 0% chans. För det krävs en mycket mer ingående förhandling. Kanske (men troligtvis inte) får du egen vårdnad då. Men beslutet i veckan kommer att vara att ni har delad vårdnad och pappan har rätt till hälften av dagarna. Ställ in dig på det för så blir det tillfälliga beslutet fram till ordinarie förhandlingar.
Du anger argument till varför pappan skulle förlora sin vårdnad om pojken. Att han jobbar som deltidsbrandman och kan bli inkallad och att det då inte finns barnvakt. Samtidigt uppger du att han har en ny familj och att släkten bor i nuvarande stad.. Varför skulle hans sambo/fru och släktingar inte kunna ta sonen om det är utanför förskoletid menar du?