Inlägg från: nyfikenNyfiken |Visa alla inlägg
  • nyfikenNyfiken

Fråga om magplastik, snälla hjälp

Jag har efter många graviditeter fått en riktigt tradig hängmage, som jag funderar på att göra nåt åt. Tydligen kan man vid en stor magplastik även sy ihop magmusklerna som delats i samband med graviditet (alltså inte bara ta bort överskottshud, utan även sy ihop musklerna). Det låter precis som nåt för mig! Jag har ett jättegap mellan magmusklerna... Men. Nu undrar jag: om magmusklerna inte bara har delat på sig, utan dessutom är slappa och otränade, spelar det då nån roll att man syr ihop dem? Hänger inte magen ut ändå, just för att musklerna är förslappade? 

Hoppas nån fattar vad jag menar, och kan svara. Och om det är nån som gjort den här typen av operation får ni mer än gärna dela med er av alla erfarenheter ni kan!

• Svar på tråden Fråga om magplastik, snälla hjälp
  • nyfikenNyfiken
    Anonym (Supernöjd) skrev 2020-07-11 23:25:17 följande:

Hej, jag gjorde denna operation för 1,5 år sedan alltså sydde magmusklerna som delats hela vägen o fick bort överskottshud. Inte nog med att jag fick tillbaka en platt mage, den e finare än innan barnen o Jag tränar verkligen magen nu. Naveln fick jag tillbaka med, den var rätt deformedrad efter tre graviditeter. Min ryggvärk blev bättre med då hållningen förbättrades. Rekommenderas starkt!

Åh vad härligt att höra! Tack! Var gjorde du din operation?
    Anonym (L) skrev 2020-07-11 23:36:25 följande:

Har gått igenom en stor bukplastik. Jag hade tränat ihop delningen men magen buktade ändå ut pga uttöjd bukvägg, så det blev en operation.

Rekommenderar att fråga på på konsultationen om vilket slutresultat man kan förvänta sig, beroende på sitt individuella utgångsläge. Finns även mycket att läsa om andras erfarenheter på Plastikoperationsforum. Alla blir inte platta.

Återhämtningen kan också vara väldigt tuff med lång sjukskrivning. Jag fick en infektion och var inlagd på sjukhus. Kunde inte bära mitt barn på väldigt länge. Men det kan såklart också gå toppen! Bra att vara insatt och påläst inför en så omfattande operation bara.

Men i slutänden tyckte du ändå att det var värt det, eller? Vad innebär utböjd bukvägg? Är det nåt de tar med i operationen alltså? Var opererade du dig?
    Anonym (Anka) skrev 2020-07-12 06:14:07 följande:

Jag gjorde operation i november, betalade 85.000. Riktigt nöjd med hur magen ser ut nu.

Härligt! Var gjorde du den? Gjorde du fettsugning också?
    Kråkungen skrev 2020-07-12 08:57:46 följande:
    Vilken bra tråd - jag har funderat på samma sak, även om det bär mig emot... både m tanke på kostnaden och med tanke på att... tja, jag skulle känna det som att jag fuskade, haha. 

Ja, det är ju mycket pengar... haha, ja, fast jag tänker att det inte är fusk när man bara återställer kroppen till ursprungsläget eller vad man ska säga :) Men jag fattar vad du menar, jag känner likadant beträffande bröstoperation, men där är det ju mer fråga om att lägga till nåt som är fejk liksom. Inte för att jag på nåt sätt dömmer andra som opererar brösten förstås, men för mig skulle det kännas fel.

• nyfikenNyfiken
    Anonym (L) skrev 2020-07-12 10:25:04 följande:
    Ja det var värt det och jag är nöjd. Bara det att jag är gravid igen nu!;)

Återhämtningen var tuff, både fysiskt och mentalt. Just att inte ha ork och gå helt dubbelvikt (i flera veckor i mitt fall) inte kunna vara ensam med vårt barn etc..Ärret såg groteskt ut i början (och det är ju långt för alltid även om det syns mkt mindre). Höll på att svimma i duschen men då är jag känslig också;)

Sen började jag också träna magen någon månad efter och har fortsatt sen dess.

Magen är platt men den är inte helt perfekt. Jag önskar jag hade läst mer om hur olika resultaten kan bli innan op så man har rimliga förväntningar. Finns massor av bilder och erfarenheter på plastikoperationsforum.
    Skönt att höra! Att du är nöjd nu, och känner att det var värt det, alltså. Men pratar de inte med en innan operation om förväntade resultat? Det borde ju ligga i deras eget intresse att inte skruva upp förväntningarna till orimlig nivå?
  • nyfikenNyfiken
    Anonym (Anka) skrev 2020-07-15 06:53:55 följande:

Hej nyfikenNyfiken,

Jag opererases på Hernia center i Stockholm av Anders Olsson. Jag hade 7 cm delning, bråck övanför naveln och hänghud på magen. Han sa då att Stockholms landsting har slutat att betala för sådana operationer. Jag litar på det han säger då han var förespråkare att sådana operationer ska bekostas av landstinget för alla kvinnor.

Jag gjorde inte fettsugning men det känns att all fett försvann på nåt sätt. Hade bmi på 24. Opererade bort 1 kg hud. Rehabilitering hos Katarina Woxenrud ingår i priset.

Mycket bra bemötande av både Anders och Katarina efter operation

Låter verkligen som att du blev väl omhändertagen! Härligt :) Och 1 kg hud!! Wow... Men menar du att landstinget tidigare betalade en sån här operation?? 
  • nyfikenNyfiken
    Anonym (Anka) skrev 2020-07-15 08:41:18 följande:

Landstinget betalade förut men bara för de som var tillräckligt uttåliga, många läkarbesök, kunde bevisa psykiskt ohälsa pga kropps utseende eller ryggbesvär. Läste mycket innan jag bestämmde mig att betala själv. Har inte den tid. Sedan är det väntetid om man fick det godkänd. Man kunde inte bestämma kirurg. Olika resultat hos olika kirurger. Jag tror att privata kliniker är mycket mer måna om sina patienter.

Bara ett exempel. Kanske 10 dagar efter operation ringde jag kliniken då jag hade fråga om plåstra om såret. Det var fredag em, Anders ringer på lördag mårgon och förklarar. Wow, tänkte jag, vilken kirurg som jobbar för landstinget skulle göra så. Ingen.

Jag fick operationstid hos Anders 20 dagar efter besöket.

Ska bara lägga till att midjemått minskade med 15 cm då jag hade riktigt puttmage

Ah, då förstår jag. Och ja, du har nog helt rätt beträffande skillnaden mellan privat vård och landstingsvård.

Oj!!! 15 cm?? Fattar verkligen att du är nöjd och känner att det gjorde skillnad!! Men det är klart, med ett kilos överskottshud så... :)
  • nyfikenNyfiken
    Anonym (L) skrev 2020-07-15 10:08:28 följande:
    Tack! Tycker nog inte de skruvade inte upp förväntningarna till någon orimlig nivå:) Lägger det helt på mig själv faktiskt, hade knappt läst på alls. Det finns ju hur mycket bilder & erfarenheter som helst på tex plastikoperationsforum och Real self. Det hade hjälpt mycket att skumma igenom innan.
    Ja, jag kollade in "Plastikoperationsforum" nu, vilken guldgruva!! Stort tack för tipset!!!
Svar på tråden Fråga om magplastik, snälla hjälp