Inlägg från: Tangent |Visa alla inlägg
  • Tangent

Hur länge har ni ammat?

Ammade 5,5 år, då slutade han självmant. Helamning ca 5 mån.

• Tangent
    Gbg1 skrev 2020-07-12 15:20:32 följande:

Skojar du?? Hade du ammat en 10-åring också? Sök hjälp

Nej, gränsen gick vid skolstart. Pojken är i övre tonåren nu.
  • Tangent
    Anonym (Mon) skrev 2020-07-12 16:38:39 följande:

Så mysigt! Hur ofta ammade ni på slutet?

Varannan dag, men precis innan han slutade fick han vattkoppor och då ammade han flera gånger om dagen.
  • Tangent
    Anonym (Mella) skrev 2020-07-12 17:18:52 följande:

Tror du behöver utbilda dig lite :)

Kan rekommendera tex vildabarn på instagram där du kan lära dig att människan egentligen har ammat till den åldern förr(och på flera platser runtom i världen fortfarande) och att det egentligen är det som är det "naturliga". Det är vårt samhälle idag som gjort en norm i att inte amma/amma kortare för att vi lever i ett samhälle där du inte längre bara kan få vara bara mamma, du ska komma i dina gamla kläder efter förlossningen, du ska träffa dina väninnor som förr, du ska tillbaka till jobbet snabbt och göra karriär, du ska... Du ska.. Du borde..

Så utbilda dig först och välkommen tillbaka:)

tycker det är en otrolig mamma som varit lyhörd för sin sons behov och satt honom före sina egna så länge(för amning är inte något som är lätt och speciellt inte i detta samhälle).

Jag följde vilda barns blogg då. Väldigt inspirerande!
  • Tangent
    Gbg1 skrev 2020-07-12 17:05:05 följande:

Ingen normal mamma ammar en 5,5-åring.

Är förut amning väldigt konventionell. Är lat och amningen underlättade vardagen, behövde aldrig fixa välling, ge napp eller leta efter gosedjur /snutten. Var väldigt bekvämt speciellt när han var sjuk, visste att han fick i sig mycket näringsrik bröstmjölk.
  • Tangent
    Gbg1 skrev 2020-07-12 20:21:09 följande:

Med tanke på att det uppenbarligen finns barn som "vill" amma i över 5 år så skulle det inte förvåna mig.

Jag vet inte riktigt om jag ska tro på att barnet ammade helt av egen vilja i över 5 år.

Ytterst sällsynt att barn vill amma så länge, det handlar i de flesta fall om mammor som vill amma för att de tror att det tex är så nyttigt för barnet även om barnet är över 5 år (!!!) gammal. Amning är för bebisar, inte stora barn!

Det var absolut sonen som ville amma. Vet inte hur man skulle tvinga ett barn att amma.

WHO rekommenderar amning i minst 2 år. Rekommendation gäller alla länder.

Biologiskt är vi fortfarande stenåldersmänniskor och människor i fattiga länder är som oss så jag förstår inte riktigt varför man inte kan amma tills barnet väljer att sluta.
Svar på tråden Hur länge har ni ammat?