Inlägg från: Anonym (biologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biologen)

Illamående av helvete, vad hjälper?!

Isglass, isbitar, vindruvor, bär, melon, utspädda juicer/drickor med kolhydrater, Proviva kanske. Kex eller skorpor om det funkar.

Undvik mycket fett och protein, det är svårare att hantera för kroppen än kolhydrater. Tänk små bitar av magert kött om du ska testa det. Kokt fisk, potatis, morot, enkla saker.

Ät lite och nästan varje timme istället för som man brukar göra, tugga varje tugga fler gånger för det triggar igång levern. Testa tuggummi emellan, gärna ett MED socker. Tugga även när du dricker. Tugga tugga tugga...

Levern är nämligen ett osolidariskt slöorgan som inte jobbar 100% med att skyffla undan saker om inte vi både får in kolhydrater och gör tuggrörelser. Illamåendet du känner är symptom på att den inte pallar med att både ta hand om gravidhormonerna som flödar och allt annat.

Borsta tänderna fler gånger om dagen för att motverka karies när du småäter.

• Anonym (biologen)
    Jag är bara jag skrev 2020-07-08 22:03:06 följande:

Det enda jag fick ner var salta saker. Sött mådde jag ännu värre av så frukt gick ju bort. Saltiner gick det åt i mängder! Borsta tänderna mådde jag också pest av så det gick fort som tusan medans jag hulkade hysteriskt.

Man kan byta till en neutral tandkräm en period.
  • Anonym (biologen)

En sak till- håll koll på ditt järnvärde hos BM men var medveten om att de vanligaste järntillskotten som vården ger (Duroferon m fl) också kan ge värre illamående hos vissa.

Om du får bekymmer med järntabletter, eller som förebyggande:
    Se om du klarar att få i dig utspädd Blutsaft från hälsokosten, det ger ett järntillskott men är snällare mot magen.

Om inte rött kött och de klassiskt järnrika livsmedlen funkar så är här några saker som man inte tänker på att de är hyfsat järnrika:

Cornflakes, berikade 7,1 mg (1 portion cirka 2,5 mg)
    Kikärter/sojabönor  7-8 mg
    Torkade aprikoser 6,0 mg
    Sötmandel och cashewnötter 5,5-6 mg

Du kan också fråga på apoteket om de vet någon järntablett som går bättre vid illamående- det kan ju ha hänt lite sedan jag var gravid. 
Svar på tråden Illamående av helvete, vad hjälper?!