• Amidina

BIM Augusti 2020

Entusiastisk skrev 2020-07-23 17:55:40 följande:

Vet att du och Jenzia skriver.. Men ville ändå skriva lite om fertilt sekret och att man myst. Jag tycker det kan vara lite svårt att skilja dagen efter vad som är fertilt sekret och vad som är sperma liksom ^^ vet att vissa menar på att sperma trådar sig på flera ställen medan äggvite sekret är som en enda tråd.. Har du någon input? Tycker dock inte det verkar vara sperma.. det jag fått ut är vad som kan likna fertilt sekret men det känns ff lite krämigt efter att jag känt på tappen ^^ så osäker på vilket det är... Hm..

Här är det öppet för alla att vara med ju! :D

Sperma, eller snarare sädesvätska är lite av en shapeshifter! När det precis kommer ut är det lite tjockt och trögflytande, men efter en stund (minns inte exakt hur lång tid dock, minuter till timmar kanske?) så blir det faktiskt vattnigt. :) Det kan vara lite svårt att skilja konsistensmässigt från vattnigt sekret, men lukten brukar alltid vara en bra ledtråd.. ;P

Sen finns det krämigt sekret som också är fertilt, men det är såpass svårt att bedöma för någon som inte blivit utbildad inom det så det ger jag mig inte på att försöka ens. :P Jag kör på vattnigt och äggvita = fertil, så får det vara bra där liksom.
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-23 17:28:27 följande:

Ja! Föreläsningarna man fick i biologin var ju extremt torftiga Jag har nog alltid haft med mig att kvinnans kön är något skämmigt. Och man ska absolut inte pilla där nere, kan komma in bakterier! Ja jo, men varför kunde jag inte få veta som liten att det är ok att pilla vart jag vill, bara jag tvättar händerna först! Hade varit en miljon gånger bättre

Så var det med mina tester också, de första jag tog på CD10 var tydligare, men super ljusa, än de jag tog på kvällen innan höjningen, som kom på CD13. Jag hade bara positivt på CD13 också, sen vart det lågt igen. Är CD13 för dig imorgon?

Hehe, spermierna kanske suger till sig allt fertilt sekret? Nää, kanske inte Men låter lite skumt, inte tänkt på det själv.

Haha, en kamin OCH två hundar? Jag hade dött! Särskilt på kvällen, då får jag vad jag kallar min kvällsvallningar och blir så varm. Antar att kroppstemperaturen är på sin topp då Min man toppar dock på morgonen, han är så varm att jag brukar säga att han kokar! Skönt på vintern, inte alls härlig på sommaren.

Ja, jag kör under tungan denna cykeln. Testat nog vaginalt nästa Tar du vaginalt eller analt? Tycker ju det är minst lika spännande att följa din stegring/peak under ÄL som min egna! Håller mig sysselsatt också

Ahh, jag låg också där omkring innan ÄL, 36.1-36.3. Tack för peppen om att 36.7 är bra temp efter ÄL, hade nog trott att den skulle ökat lite mer. Men vad tusan, allt annat verkar ju klaffat med ÄL

Jo, samma här. Dock är jag nyfiken utav attans så jag har alltid utforskat lite grann i hemlighet, kollat med spegel och så för att ha ett hum om alla delar. :) Så skönt nu när man är äldre och lite mer skiter i vad folk tycker. :P

CD13 idag, och fick faktiskt lite vattnigt sekret nu på kvällen så hoppet lever än! Tog en extra dos d-vitamin (bland annat) idag så nu borde det ske imorgon eller lördag tycker jag. :)

Släng in en katt eller två på det med ibland. ;P Det är tur jag är frusen av mig.. och att vi har en luftvärmepump som kör sval luft nattetid. Har du såna vallningar nattetid med, och genom hela cykeln? Jag får det ibland när det närmar sig mens om jag haft en urusel cykel, men då är det ju östrogenet som är typ icke existerande som spökar.

Haha, kul att jag kan bidra med lite underhållning. ;) Men håller med om att det är kul att följa er andra med!

Jag kör vaginalt, blev mest tillförlitligt på mig då (och vill inte direkt ha den upp i rumpan, så..). För att vara under tungan så låter dina temperaturer verkligen perfekta.

Motsvarigheten om du skulle köra vaginalt hade nog varit runt 37 gissar jag, det var ungefär diffen jag fick när jag bytte metod. :)
    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Amidina
    Jojjo87 skrev 2020-07-23 20:13:35 följande:

Ska ha äl vilken dag som helst, kör på temp för första gången denna månad och varvar med stickor! Detta resultat fick jag på stickan nu, imorse va den betydligt svagare... borde ske inom dom tre närmsta dagarna tänker jag?!

Ja, det där borde vara positivt senast imorgon tror jag! :) Men kan även vara att peaken kommer inatt, läste igår om att både fsh och lh är beroende av tillräcklig sömn och gärna peakar under natten för många (men hänger sig kvar så man ser det på dagen efter med).

Så nu blir det natta (och lite mys) här! :D
  • Amidina
    Entusiastisk skrev 2020-07-23 22:01:11 följande:

hm.. ja, har svårt att bli klok på det.. Har verkligen världens sämsta luktsinne också.. xD men ja, time will tell! 

Jenzia skrev 2020-07-23 22:09:19 följande:

Hmm... Nu kanske det blir TMI, men jag använder ju ibland menskopp efter sex eller insemination och då brukar den samla upp lotion-aktig/krämig vätska, då jag saknar bättre benämning på det. Kanske är det en blandning av allt möjligt, för det ser ju inte ut som sädesvätska men blev lite nyfiken på det här med att sperma byter konsistens

Här hittade jag!

"Ejaculation changes texture as soon as it leaves the penis. It often starts off thick and warm, but becomes watery and cool after being exposed to the air for a few minutes."

Finns ju inte massvis med luft i muffen, men lite syre slinker nog in när han slinker ut. XD

Sen är det ju olika från karl till karl och ibland även gång till gång, beroende på vad de äter, kvalitén på sperman, osv. :) Även där är det helt sjukt mycket man inte fått veta förr! Nu har det ju dessutom kommit en massa ny forskning på att ägget är mer kräset vad gäller spermier än vad man kunnat ana, det är inte alla som duger. :p
  • Amidina
    Jenzia skrev 2020-07-24 07:23:25 följande:
    Senaste nytt från tappen: högt upp, hård och bakåtvänd är min bästa gissning Och tempen var åter igen samma som igår, verkar ha lagt sig stadigt på 36.7.

Jag ökade också på med D-vitamin inför ÄL, nyligen fått veta att det var bra. Kanske var Entusiastisk som tipsade om det

Vad tar du mer för tillskott? Min man tycker jag är lite knasig med alla våra tabletter, fått skriva lista på vilka som ska tas på morgonen och vilka som ska tas på kvällen. De ena tabletterna mannen är nyfiken på är Maca, hehe! Som du tipsade om

Superspänd på om det blir stegring för dig idag ju Antar att du spanar för fullt efter äggvitesekret i dessa dagar! Tänk att så många, inklusive jag själv, inte har någon aning om dessa saker, som är liknade för de flesta kvinnor. Är ändå glad att jag fått lära mig allt detta

Hmm, kvällsvallningarna kommer typ mellan kl 21-22, och avtar sedan. Tror inte de kommer varje kväll heller. Sällan supervarm när jag ska somna, har aldrig svårt för att somna heller, lyckligt lottad på det viset

Hur länge har du tempat? Och vad fick dig att byta metod?
    Haha, underbar morgonrapport där du! Cool Låter som en lovande lutealfas, hoppas på att den blir väääldigt långvarig. Flört

Hehe, de flesta skulle nog himla med ögonen rätt bra om de såg vårt lager med tillskott.. :P Men har baserat det på blodprover vi tagit med lite jämna mellanrum, plus allmänna rekommendationer iaf. Jag tar: B-vitmix, selen, zink, magnesium, omega3+Q10, C-vit, D-vit, järn, jod, och så en som jag inte minns vad den heter som ska vara bra mot endometrios men som luktar FIS. Vidrigt. XD Min man tar en mix som är bra för binjurarna och mot stress, selen, jod och omega3, plus då macan ibland (det är ett enligt mig äckligt pulver som han inte tycker smakar så illa iaf). :P 
    Vi tar inte tabletter varje dag eftersom det är rätt höga doser, utan det blir snarare varannan med vissa och sporadiskt med andra. :) Brukar dock ta selen nästan varje dag.

Jo, jag är rätt nyfiken själv. :) Har gett upp letandet efter sekret eftersom vi haft mer sex än vanligtvis och då syns det aldrig ändå. Men ska jag ändå upp och kolla tappen sen så vet man ju aldrig vad, kanske hittar äggvita ändå, haha! 
    Ja, man får vara glad att man fått veta det nån gång innan allt är "över" sas. Min mamma undrar massor nu också, och hade ju gärna velat kunna allt när hon själv fortfarande hade mens liksom.

Jag har nu tempat till och från iiii... kan det vara 3 år kanske? Har haft några pauser ibland där vi inte försökt och jag haft det stressigt, men annars har det varit rätt stabilt med tempandet ändå. Jag var mest nyfiken faktiskt, läste om några tjejer som tempade vaginalt och hade fått slätare kurvor, och mina var förr rätt hackiga. Det blev som natt och dag när jag bytte, svepande och fina istället för hysterisk berg-och dalbana. :P 
  • Amidina
    ellie86 skrev 2020-07-24 07:42:00 följande:
    Tack! Har varit inne och kikat på många av hennes grejer, och har gjort några små ändringar här och var. Jag misstänker att mycket kan vara stressrelaterat då jag jobbar inom vården och ja så kom coronan... Men är inne på min andra period av föräldraledighet nu fram till september, och märker verkligen hur mycket bättre jag mår psykiskt. Ingen stress eller press, kan ta en långrunda med hunden och vagnen och verkligen njuta! Men det skadar ju inte att testa sig fram för att öka chanserna :)
    Jisses, då förstår jag att du varit stressad! :O Skönt med ledighet dock, det kan verkligen göra sån skillnad att få varva ner och bara vara ute i naturen också. Hoppas verkligen det ska hjälpa att rätta till systemet så du slipper vänta in allt så länge! 
  • Amidina

Det är banne mig inte lätt att hänga med er när man vaknar och där är 15 nya inlägg.. :P En annan är ju inte morgonpigg direkt. 

• Amidina
    odlarmamman skrev 2020-07-24 10:23:33 följande:

Visst är detta positivt för äl? Ska nog ta ett till i eftermiddag med. Typiskt nog så är mannen inte hemma nu. Även om vi ses ikväll. Myste igår dock. Utefter senaste cykler borde jag fått utslag på söndag och äl på måndag. Kan det vara rosenrot och/maca som kickat igång äl tidigare?

Det skulle jag ta som positivt ja! :)

Om ni fick till det igår så blir det nog rätt perfekt ikväll igen, äl borde ju komma inom 24-48h nu så rätt lagom.

Och utifrån egen erfarenhet så kom min äl också lite tidigare med rosenrot och maca när jag tog det. ;)

Vilken cykeldag är du på?
  • Amidina
    odlarmamman skrev 2020-07-24 11:19:12 följande:

Spännande =) men lutealfas en borde inte påverkas av det va? Hoppas inte den blir kortare bara. Har alltid haft 13 dagar. Eller jag får mens 14 dagar efter positivt äl-test alltid. Jag är på dag 12. Det luriga nu när äl ser ut att bli tidigare är att jag kanske får svårt ändå att hålla mig från att testa före försenad mens. Jag fyller år den 6 augusti och borde ha mens sent på kvällen den 7e. Jag får försöka stålsätta mig och inte testa före försenad mens oavsett när det blir. Men hade varit en din present med ett positivt test. Men blir ju också en besvikelse för varje negativt test med.

Åh hoppas verkligen att augusti blir en bra månad för så många av som det bara går!

Nej, lutealfasen är betydligt svårare att påverka, ta det från en som kämpade ett år för att förlänga sin med några dagar. ;P Men om du är på dag 12 idag så borde äl komma på dag 13, senast 14, och 13 dagar på det sen.. så ja, (utebliven) mens sent 7e eller den 8e.

Förstår helt med den där känslan, har själv inte kunnat hålla mig inför både min och andras födelsedagar, jul, nyår, osv. Sen har jag ju aldrig fått ett plus, men det är ju den ultimata presenten liksom.

Hoppas, hoppas att du får en fantastisk födelsedagspresent den här gången! <3
  • Amidina
    ellie86 skrev 2020-07-24 13:01:05 följande:
    Amidina skrev 2020-07-24 10:16:49 följande:

Det är banne mig inte lätt att hänga med er när man vaknar och där är 15 nya inlägg.. :P En annan är ju inte morgonpigg direkt. 

Jo, ju mer jag tänker på det desto mer fattar jag ju att min kropp varit i rätt så rejäl obalans i år. Blev gravid sist under semestern, säkert av en anledning liksom :) Då hade jag stenkoll på kroppen och kunde märka att jag hade ägglossning utan att egentligen testa och tempa (vilket jag ändå gjorde hehe), men nu är det ju lite smått kaos så försöker lära känna kroppen igen och hoppas också att det rättar till sig!

Här har jag en levande väckarklocka som tyckte att det var morgon 05.45, även om jag inte riiiiktigt höll med själv så there's that ;)

Jomen så är det ju. :) Kroppen är ju mer mottaglig för graviditet när man mår bra både fysiskt och psykiskt. Det stämmer verkligen det de säger om att menscykeln är ett sätt att hålla koll på hälsan!

Haha, då vill det till att man hunnit sova någorlunda under natten. :P Jag vaknar förvisso av gubbens väckarklocka, men brukar kunna somna om igen. Just nu har vi dock en valp också, så dels vaknar man nattetid av henne, och dels är det bara att ta sig upp när hon tröttnar på att ligga i sängen för annars är det kissepölar och söndertuggade sladdar överallt.. Drömmer
Svar på tråden BIM Augusti 2020