• saraama

BIM Augusti 2020

Canama skrev 2020-08-05 13:19:04 följande:

Nu är jag mycket förvånad, fick mens idag? Flera dagar för tidigt..... HMMM. Ja. Jag vet inte vad jag ska skriva. Känner mig besviken såklart. Tyckte verkligen vi gjorde ALLT denna månad, och tro mig, de var inte lätt med svärföräldrar och ettåring..... Men ändå. Nähä. Fan.

Så tråkigt! Tillåt dig att vara besviken idag. Förstår känslan när man tycker man prickat rätt. Nya tag och ny cykel! Kramar
  • saraama
    Trean2021 skrev 2020-08-05 13:40:33 följande:

Fick detta imorse väääldigt svagt test. Jag testade igår och fick då utslag en timme efter att testet är taget. Detta test är taget inom tidsramen. Detta är en testa tidigt test. Tog ett vanligt senare på förmiddagen efter jag hållt Mick i ca 4 timmar och det var negativt. Vad fan (ursäkta ordet men är så förvirrad) ska man tro?

Här är gårdagens och dagens bredvid varandra

Tycker där skymtar något på det vänstra. När är bim?
    Trean2021 skrev 2020-08-05 13:40:33 följande:

Fick detta imorse väääldigt svagt test. Jag testade igår och fick då utslag en timme efter att testet är taget. Detta test är taget inom tidsramen. Detta är en testa tidigt test. Tog ett vanligt senare på förmiddagen efter jag hållt Mick i ca 4 timmar och det var negativt. Vad fan (ursäkta ordet men är så förvirrad) ska man tro?

Här är gårdagens och dagens bredvid varandra

Tycker det vänstra är positivt. När är bim?
  • saraama
    molekyl skrev 2020-08-05 12:47:35 följande:

Så här ser testet ut. Första bilden blev suddig för mina händer skakade så mycket. Haha. Den här är skarpare.

Positivt! Grattis =) tänk vad ett ligg med lite "dåliga" simmare kan göra. Woho!
  • saraama
    EllieB skrev 2020-08-05 14:18:08 följande:
    Bim-3 ida. Ni ser inte heller nått va? =(
    Nej...
  • saraama
    Trean2021 skrev 2020-08-05 14:32:43 följande:
    BIM är lite oklar 7,8 eller 9e. Det som ser mest positivt där det som kom fram efter angiven tid så det känns som om det inte räknas tyvärr :(
    Nej det hade inte jag litat på. Vänta till fredag så är du förhoppningsvis nära bim =)
  • saraama
    Canama skrev 2020-08-07 08:21:36 följande:

JAHA girls, då kör vi igen då! Får tydligen en chans till denna månad ser de ut som, nytt BIM 31/8....... Så jag lär ju vara ensam kvar här på slutet, men det ska väl funka det också! Får se när ÄL kommer denna månad, kanske blir BIM i september... men jag hänger kvar här! Tänker inte ge upp augusti än banne mig!

Några saker jag tänker ändra på nu.

1. Äta bättre, mer grönsaker, skippa socker och fikabröd (i större utsträckning iallafall)

2. Få in lite mera träning, det mår jag bra av.

3. Ställa krav på dotter att det eviga bröstsnuttande på nätterna slutar NU. Har kört två nätter med -kravet- att hon inte får äta mer än var tredje/fjärde timme. Och det känns som hon faktiskt sover bättre!

Jag fick mens idag men hänger nog också kvar här lite också då nya bim blir 1/9.

Jag kommer bli bättre på att ta mina vitaminer. Rädd att jag ligger lågt på D-vitamin och magnesium (gjort det förr enligt prover) och det gynnar ju inte fertiliteten. Nu ska jag ta denna tid till att hitta tillbaka till mina rutiner igen efter semestern. Tillbaka till bra kost och träning =)

Vilken dag blir ÄL för dig? Hur länge har ni försökt?
  • saraama
    Msofie skrev 2020-08-07 08:12:38 följande:

Usch känner redan att det kommer bli en dålig dag. Trots flera stegringar sedan cd 16 verkar det som att jag idag cd 20 fortfarande inte har haft ÄL enligt tempen. Blir så frustrerad över mina långa cyklar, känns som ÄL aldrig kommer och jag behöver vänta i tre år. Sedan när det blir negativt igen måste jag vänta över 20 dagar tills nästa chans. Blä.

Förstår dig <3 All denna väntan är tuff. Då har jag ändå en kort cykel på 26 dagar med ÄL på mitten. Hoppas du kan få en fin fredag och helg ändå. Unna er något gott ihop ikväll som fredagsmys? Jag fick mens imorse så är inte heller på topp. Men helgen ska bjuda på vackert väder och massa trevligheter så jag hoppas jag ställer om och kan ta nya tag nästa vecka när mensen är över
  • saraama
    Msofie skrev 2020-08-07 10:45:05 följande:
    Ja min lutealfas är på 14 dagar, inga konstigheter där. Det är just tiden fram till ÄL som kan variera mellan 16 dagar och 27, typ. Har börjat tempa för att få koll, men även om jag får koll blir jag frustrerad för att den är lång. Förstår inte varför det är så och är väldigt orolig för att något ska vara fel. Har inget sekret än.
    Du kanske har lågt östrogen? Har du läst hos Vulverine? Står mycket bra tänkvärt där. Jag funderar tex på om min löpträning motarbetar mig. Om mitt kortisol är högt pga högintensiv träning och annat som ökar mina stressnivåer

https://www.vulverine.se/blogg/ostrogen/
  • saraama
    Amidina skrev 2020-08-07 11:58:45 följande:

Man kan mäta det med blodprov, men kan vara svårt att få vården att gå med på det, finns även privat via tex werlabs. Viktigt att man mäter på rätt cykeldag! Annars går man mycket efter symtom, med bland annat tempen som viktigt instrument.

Skulle du kunna tänka dig att äta ägg eller mjölkprodukter, från glada och frigående djur såklart? Kolesterolet är en jätteviktig del i fertiliteten, så alla små bitar hjälper.

Styrketräning är superbra och rekommenderas som optimal träning för kvinnor (har jag för mig iaf) i kombination med promenader. :) Sen är det väl som med allt annat, allt med måtta.

Det är ffa träning som sätter igång stressreaktioner i kroppen (tänk springa från farliga djur - löpning) som är dåliga i längden, det ger signaler till systemet att här är det farligt och då nedprioriteras fertiliteten tills man hittat ett tryggare ställe att få barn på.

Msofie skrev 2020-08-07 11:46:20 följande:

Intressant! Finns det något sätt att ta reda på om man har lågt östrogen? Tycker ändå att vissa saker stämmer in på mig. Jag är vegetarian sedan 5 år tillbaka, skulle dock aldrig gå tillbaka till att äta kött. Tränar styrketräning 4 dagar i veckan. Träningen är sjukt viktigt för mig för min psykiska hälsa. Låter som att det hade kunnat påverka fertiliteten, men hur vet man de säkert? Träningen är inte något jag kommer ge upp utan att veta om det faktiskt finns ett problem.

Precis som amidina skriver behöver du ju inte göra en kovändning utan bara ändra små saker? Styrketräning är ju bra för det ger endorfiner istället för adrenalin =) Spännande att du är vegetarian. Det skriver hon ju mycket om. Att många får problem att ägglossa då.

Jag har gjort blodprov via Werlabs en gång och det visade lågt D-vitamin och lågt magnesium. Kan vara värt att göra ett sådant då vården inte brukar vara intresserade av några prover. De vill bara proppa i kvinnor hormoner oberoende av vad problemet är. (Är inte så vänligt inställd till vården då de svikit både mig och mina närstående många gånger genom att aldrig bry sig om orsaken till hur man mår utan bara symtomlindring).

Jag kör mest löpning och olika former av HIIT när jag tränar. Funderar på att lägga om och köra mer styrketräning och powerwalks en tid. Det tar emot att styrketräna då all min styrka försvann i graviditeten. Hatar att känna mig svag =/ Men det kanske kan stressa ner mig. Är en person som säkerligen har högt kortisol då jag lätt oroar mig och brusar upp när jag inte känner att jag har kontroll. Bebisverkstad=noll kontroll
  • saraama
    Entusiastisk skrev 2020-08-07 13:47:29 följande:

Asså nu känner jag mig lite dum.. Men lutealfasen är ju efter ägglossningen.. Men efter ägglossningen så lever ju ägget i max 24h därefter bildas ju gulkroppen som bildar progesteron =tempen går upp.. Min app räknar från dagen tempen gick upp och höll sig hög(men detta är ju då ett dygn egentligen efter själv ägglossningen..) När räknas då egentligen lutealfasen? Är det från äl eller när tempen gått upp/ägget dör? Förstår någon? xD

Har läst att man ska räkna lutealfasen ett dygn efter att man är som mest fertil. Borde ju då rimligtvis vara ett dygn efter fullt uslag på ältest och att tempen går upp i samband med det?
  • saraama

Jag hade bim dagen innan min födelsedag denna månaden. Hade tänkt testa på bim för att veta om jag borde utesluta alkohol. Mensen kom dagen innan så jag behövde inte tänka på det. Hoppas du får en fin födelsedagspresent =)

Msofie skrev 2020-08-15 08:27:51 följande:

Min BIM är på min 25e födelsedag. Tänker då att det antingen kommer bli en väldigt bra födelsedag eller en väldigt dålig en. Det kommer även vara typ exakt ett halvår sedan vi började försöka.

8 Mangon. 29år. Tredje barnet.

1/8 Enlitentrea2020, 30 år, tredje barnet

3/8,My871,33år,femte barnet

3/8 annikandy, 35år, femte barnet

4/8 Alexandra93, 26 år, tredje barnet

5/8 Norrlänning86, 34 år, tredje barnet

8/8, Cassus, 32 år, första barnet

8/8 Trean2021, 28 år, tredje barnet

9/8, Odlar mamman, 28 år, tredje barnet

9/8 Amidina, 34 år, första barnet

9/8 Jensan88, 32 år, tredje barnet

9/8 NiMi12, 41 år, andra barnet

10/8 saraama, 30 år, andra barnet

10/8, Fruffe, 27 år, första barnet

11/8 MsPinnipeds, 29, första barnet

12/8 Srce, 33 år, andra barnet

12/8 Piiigeliiin, 32, första barnet

12/8 mammatilltvå, 3e barnet

13/8 Entusiastisk, 31 år, andra barnet

13/8 Mikkans, 27 år, första barnet

13/8 MyLilla86, 34 år, andra barnet

14/8 Hoppas ändå, 35 år, 5e barnet

15/8 Link92, 28 år, första barnet

16/8 Plingiz, 31 år, tredje barnet

16/8 Bäbiiiis, 35 år, tredje barnet

16/8 Myran1234, första barnet

16/8 CvKs, tredje barnet

17/8 Danni83, 36 år, fjärde barnet

18/8 PelloBello, 34 år, andra barnet

19/8 Linjana, 28 år, första barnet

19/8 Epidemiya, 27 år, första barnet

19/8 Ehlda, 36 år, sjunde barnet

21/8 lariz, 24 år, andra barnet

22/8 Msofie, 24 år, första barnet

23/8 ellen94, 26 år, första barnet

24/8 apoapo 35 år. Tredje barnet.

25/8 Talanda, 31 år, första barnet

26/8 myownworstenemy, 34 år, andra barnet

26/8 H0nd3ndär, 35 år, tredje barnet

28/8 33villbligravid, 36 år, andra barnen

28/8 apan95, 24 år, första barnet

28/8 Jenzia, 36 år, första barnet

28/8 Kinder 32 år, första barnet

29/8 Evi82 , 37 år, fjärde barnet

31/8 Canama, 31 år, andra barnet

• saraama
    Msofie skrev 2020-08-20 18:45:28 följande:

Fick mens idag på jobbet, jävligt olägligt. Satt inne på toan och grät i en timme haha. Lycka till för er som är kvar.

Fall hårt och kom igen starkare <3 Var det dags eller blev den tidig?
  • saraama
    Canama skrev 2020-08-20 19:41:45 följande:

Hade positivt LH test idag också! ÄNNU starkare än igår, starkare än kontrollstrecket. Så ska man anta att ÄL är imorgon då? Eller hur fungerar LH riktigt? Sjunker de direkt när kroppen lyckas med ÄL eller?

Nån kvar här med BIM senare i månaden? Eller har alla stuckit till septembertråden? Om ÄL blir imorgon så är ju egentligen min BIM 4/9...

Du ska utgå från första positiva testet. 24-48 h efter första positiva. LH behöver inte sjunka direkt heller. Det verkar väldigt individuellt (nyligen lärt mig detta, hehe)
  • saraama
    Link92 skrev 2020-08-20 21:40:06 följande:

Nej detta är inte sant. Kroppen kan försöka ägglossa och sända ut LH-hormon så att du ser peak på tester men det betyder inte att du faktiskt lossar ett ägg. Du kan bekräfta ägglossning med den temphöjning som sker när ägget släppts. Kommer ingen temphöjning så kommer kroppen skicka signaler för ägglossning med LH-hormon igen och du kan därför se en ny peak :) Går att läsa mer om detta på vulverinekoos Instagram!

Nej jag menar inte att utslag på test betyder ägglossning. Men om man ska gissa vilken dag ägget släpper utan att mäta temp så är det väl från första positiva test? För att bekräfta ägglossning ska en temperaturhöjning ske absolut
Svar på tråden BIM Augusti 2020