Anonym (Längtar) skrev 2020-08-10 22:17:05 följande:
Får du ett streck på ÄL+5 är det spökstreck. Finns en anledning till att det inte är någon mening att testa så tidigt och det är att ägget inte hunnit fästa än. Spara dina pengar och vänta tills ägget har haft en chans att fästa och börja producera det hormon som mäts med gravidtest. Förra gången plussade jag på ÄL+9 men det var så jäkla tidigt att det lika gärna kunnat vara spök. Först dagen efter litade jag på resultatet.
Spökstreck vet jag inte vad det är för något. Menar du ett defekt gravtest? Eller så pass låga hcg-halter att strecket nästan blir för svagt för att se? Eller ett test som regerat på hcg som sedan sjunker igen pga ett mkt tidigt missfall...? Defekta test är ju tråkigt att drabbas av men det är nog rätt ovanligt.
Sen tror jag inte man ska vara så kategorisk och säga att det tar si eller så många dagar för ägget att fästa. Infästningsprocessen är lång och sannolikt börjar hcg utsöndras redan innan ägget har fäst. Att det står vanligtvis 5-6 dagar på många mammasidor betyder inte att det alltid är exakt 5-6 dagar. Googlar man hcg tabell hittar man mängder av tabeller som visar hur hcg höjs vecka för vecka och inom första veckan efter äl kan halten bli så hög som 50 hCG IU/L om man har lite tur.
Läste bl.a denna artikel (som visserligen är ganska gammal):
fof.se/tidning/2007/5/artikel/har-faster-agget
Om ni andra hittat fler vetenskapliga artiklar om detta får ni gärna länka. Alltid kul att lära sig mer.
Jag plussade vid äl+6 förrförra grav om än väldigt väldigt svagt. På äl +9 var det desto tydligare så att det är möjligt betvivlar jag inte men säkert ovanligt.
Hur som helst skulle jag inte kalla detta test som jag tog igår för positivt eftersom jag inte vet om strecket verkligen finns där eller bara är inbillning. Men för ca 18 kr per test känns det helt ok att mitt i denna olidliga väntan unna mig nöjet att testa tidigt.