Inlägg från: odlarmamman |Visa alla inlägg
  • odlarmamman

BIM Augusti 2020

Amidina skrev 2020-07-25 16:52:20 följande:

Nu ni!   Vi har laddat upp med simmare typ 4 dagar i sträck, men då kör vi de sista 2 nu innan stackarn får vila igen. 

Härligt =D super ju!
  • odlarmamman
    Mamma91a skrev 2020-07-26 09:50:06 följande:

Hej alla,

Jag va med i bim juli men mensen kom 4 dagar tidigt.

Vi planerar för 3e barnet och nu kör vi ägglossningstest.

Det är en stegring och jag bör få positivt imorgon.

Jag har känningar för ägglossning med ont i magen.

Jag hoppas att det vill ta sig denna månad.

Välkommen hit =) lycka till denna månad!
  • odlarmamman

Idag visar mina äl-test svagare, det i kombination med fullt utslag på tester igår och i förrgår samt känningar av äl igår på kvällen tyder på att äl varit igår. Vi har gjort vad vi kan känner jag. Nu får vi vänta och se =)

Men igår, i fredags och i torsdags säkrade vi upp i alla fall. Nu återstår den långa väntan till beräknad mens =P kommer nog vara sysselsatt så hoppas jag kan fokusera på annat. Annars blir min examination av sommarkurs högst lidande....

• odlarmamman

Verkar vara många som är inne i den fertila perioden just nu <3 spännande =)

Är det nån mer än jag som mår illa varje månad mellan ägglossning och mens? Har haft det så i några år åtminstone. Så jobbigt. En sak att må illa sen om man väl blir gravid men så irriterande att ha det så varje månad. Det påverkar vad jag kan äta och ibland känns det nästan som jag är nära att kräkas liksom. Så irriterande att ha det så 12 dagar per cykel. Undra om man kan göra nåt åt det.

• odlarmamman
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-26 16:47:52 följande:

känner mig utanför.. hahaha nejdå, jag ligger på dag 24 idag, ägglossning+10. Fortfarande sjukt ont i brösten, vaknade i natt för att jag råkat lägga mig på mage och det gjorde ont. Idag när jag var på kalas så är det en bekant som är supergullig, hon har downs och är inte så smidig alltid och hon sa "är du gravid?"  haha. Pshycic?  Får hoppas det hahaha..

Avis på dig som kommit längre i cykeln =) inte många dagar kvar då innan du vet eller får mens. Hoppas det blir plus på stickan då för dig <3

Vad fint ändå, hoppas det är så, att hon kände det <3

Min 5 åring har hela sommaren frågat mig flera gånger varför jag ser gravid ut, att det ser ut som att jag snart ska föda osv =P inte lika kul när man varit menssvullen och försöker bli gravid men inte är det.
  • odlarmamman

Spännande att se att vi är fler som följt vilda barn länge. Åh vad jag saknar hennes blogg men hennes insta konton fyller tomrummet ganska bra med <3

Hittade dit när äldsta var bebis för snart 9 år sedan både i olika forum och så bloggen. Så mycket fin läsning =)

• odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-26 18:20:04 följande:

Jupp, men för mig är det ett symtom från endometriosen. :/ Förstår ju dock hur förlamande det kan vara. Har du fått kollat vad det kan vara? Har för mig att obalans i hormonerna kan bidra till det, men är inte säker.. 

Åh vad kämpigt!

Nej jag har inte det egentligen, ska nog göra det om det fortsätter. Kolla upp om det kan bero på några obalanser eller så, vad man kan göra själv på naturlig väg för att komma till rätta.
  • odlarmamman

Herre gud, nu blir jag så less på mig själv. Först så tänkte jag att mina 10 äl-test nog skulle kunna räcka två cykler. Men jag har testat upp 10 st på 4 dagar.... Herre gud! Det har aldrig hänt....

Och så hade jag bestämt att inte testa gravtest före försenad mens nåt mer, slöseri med pengar och jobbigt att bli besviken. Men nu när min äl kom tidigare och min bim blir 7/8 (äl+13) så tänker jag att om det vore en lyckosam månad så vore det ju fint med ett plus på födelsedagen som är på äl+12 6/8. Så nu kom jag på mig själv här med att beställa hem nya tester. Fast jag egentligen lovat mig själv att inte ha tester hemma utan att köpa det när en eventuell mens blir sen =P min man kommer sucka så mycket. Han skrattade och suckade lite när han såg alla tester jag tagit nu under äl.

• odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-26 22:10:25 följande:

Ja, det kan nog vara en bra idé så du inte går och dras med det mer. :( Det drar ju ner livskvalitén en hel del när man mår så illa och inte kan äta normalt.

Vilda barn ja! Älskade också bloggen, men glad att hon har insta iaf jag med. :) Var du också med i forumet hon startade upp?

Ja det var jag =) var inte super aktiv men någorlunda aktiv. Hängde mest på sjalbarn. Men det forumet hon var me och startade upp var fint och ett bra komplement tyckte jag =)
  • odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-26 22:28:05 följande:

Fy attans vilken ägglossningsvärk det blev den här gången då, hållit i sig ett par timmar nu. :/ Varje gång jag tagit letrozol så blir det alltid så himla aggressivt känns det som, men antar att det är positivt med en kraftfull ÄL.. 

Jobbigt att det är så smärtsamt! Håller tummarna att det ger utdelning denna månad <3
  • odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-26 22:28:05 följande:

Fy attans vilken ägglossningsvärk det blev den här gången då, hållit i sig ett par timmar nu. :/ Varje gång jag tagit letrozol så blir det alltid så himla aggressivt känns det som, men antar att det är positivt med en kraftfull ÄL.. 

Jobbigt att det är så smärtsamt! Håller tummarna att det ger utdelning denna månad <3
  • odlarmamman
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-27 14:18:38 följande:

Geaviditetstest som är extra känsligt kom med posten i morse , så jag tog ett sånt och ett vanligt rfsu sticka. Båda negativa. Men är ju på ägglissning+11 bara så det är ju tidigt. Men det känsliga tester borde kanske fångat upp något iaf, men men får avvakta mensen. Vi hade ju sex 2-3 dagar före ägglossning så vi prickade ju inte in max fertiliteten heller :)

Håller tummarna ändå <3
  • odlarmamman
    Anonym (Kinder) skrev 2020-07-30 10:52:19 följande:

Happ ingen mens i sikte än. Är på dag ägglossning +14. Dag 28. Känner inga symptom på mens i alla fall. Helt vita flytningar också. Skulle vilja testa idag, vill dock inte "stressa" upp min sambo.. Men vill ju inte ta testet själv heller utifall det är positivt så ska nog nämna att jag vill testa när han kommer hem. Sparade morgon urinen nu.

Spännande =) håller tummarna!
  • odlarmamman
    Lillaälta skrev 2020-07-30 11:58:32 följande:

Skriver också gärna in mig här.

Bor i Sthlm, 26 år och sambon är 28. Vi har försökt i 15 månader med första barnet för oss båda utan ett enda plus på stickan trots positiva ägglossningstester. Precis inlett fertilitetsutredning och de tror jag har endometrios.

Inne på månad 2 med rosenrot från mens till ägglossning.

Har sjukt nog fått positivt på ägglossningstest 2 gånger denna cykel. Dag 10 och idag dag 18. Aldrig fått såhär starkt streck på testen.

Välkommen =)

Håller tummarna att det snart är er tur! Skönt att ni påbörjat utredning <3
  • odlarmamman
    Enlitentrea2020 skrev 2020-07-31 10:13:54 följande:

Tack för era fina ord allihopa <3

Var på spinning i morse och förväntade mig en blodpöl I cykelbyxan efteråt men där var ingenting och inget mer på papperet. Var en liten brun fläck, stor som en femma igårkväll. Kanske vågar man börja hoppas ändå :)

Efter senaste missfallet blev jag lovad av läkaren att jag skulle få komma på Gyn kring vecka 9 för ett vul om jag skulle bli gravid igen. Är ju dock en väääääldans lång väntan till dess men känns inte lönt att göra tidigare. Förra gången såg vi ett hjärta slå på privat ul i vecka 6+2 och sen hade ändå fostret dött den veckan och blödningen kom några veckor senare. Då det bara kom lite blod fick jag cytotec och då blödde det så mycket så Att jag till slut bara svimmade och fick åka in akut och blev inlagd på BB ( av alla ställen..) och fick blodtransfusion. Så är rätt nojig nu och vill inte vara med om nått liknande igen.

Vågar inte lita på kroppen då den verkar ha svårt att fatta när det är missfall och stöta ut det ordentligt men ska försöka att inte gruva ihjäl mig över detta.

Håller så mycket tummarna för fler plus här i tråden <3

Håller tummarna hårt att allt går vägen för er denna gång <3
  • odlarmamman

Varit rätt upptagen med utflykter med barnen osv. Läst det ni skrivit på kvällarna men inte hunnit svara. Känner med er i oro så väl som förväntan <3

Själv blir jag lite less på mig själv. Slarvat en del med mat under sommaren. Nu känner jag att det inte går mer. Känner hur det belastar mina njurar. Haft njurstensanfall förut i perioder. Läkaren har sett att det som kan trigga för mig är om jag ligger på kaloriöverskott, äter mycket animaliska produkter och fett. Allt det har blivit mer än vanligt nu under sommaren. Men jag vet att jag kan om jag vill så nu ska jag vara snäll mot kroppen. Måste lyssna på kroppen. Hoppas bara sommarens allt gott(och påfrestningar på njurarna) inte skapar allt för mycket obalans och ställer till det för den här månadens och kommande månaders försök. Men men.

• odlarmamman
    Canama skrev 2020-08-01 08:44:52 följande:

Hejhej! Tänkte bara kika in och skriva att jag inte övergett er! Läser allt ni skriver. Fullt upp här nu när man blev ensam med ettåringen..........

ÄL+7 idag (antagligen) och till skillnad från er andra tycker jag att tiden flyger förbi, haha!

Grattis till er som plussat! Och grattis Entusiastisk till temphöjningen! :D

Gud vad skönt att uppleva det så, att tiden flyger förbi =)

Jag är också på äl+7. Jag är väldigt ivrig att få tiden att gå =P

Men idag fyller minsta år så dagen kommer nog flyta på i alla fall =)
  • odlarmamman

Har ett litet dilemma, om det inte tar sig denna månad så vill min man att vi pausar försöken 2-3 månader för att kunna genomföra en resa nästa sommar som vi egentligen skulle gjort i år. Dels så känns det helmärkligt att pausa när vi verkligen vill utöka familjen. Och det kan ta tid att lyckas.

Sen känns det högst oklart att det ska gå/kännas säkert att resa utomlands nästa sommar? Känns märkligt att pausa för en eventuell resa som jag inte tror kommer bli av. Hur hade ni resonerat? Tror ni att det kommer vara möjligt ens nästa år?

Hade det bara varit vi så hade vi kunnat skjuta på det så klart. Bestämma att vi gör resan om nåt eller några år. Men nu ska vi resa med svärmor som fyllt jämt och svägerskan med familj ska resa med. Så blir i så fall att vi tackar nej. Men just nu tycker jag det känns helt otroligt att "corona skulle vara över" nästa sommar? Vet att folk rest denna sommar med men med rådande läge och restriktioner är det inget jag skulle göra. Men min man verkar inte ha landat i att det är orimligt att det ska gå nästa sommar. Kanske för att han längtar så efter resan. Tycker det känns jobbigt att ens fundera över detta nu. Vill mest bara fokusera här och nu på familjen och att öka förutsättningarna för att lyckas bli gravid.

• odlarmamman
    Canama skrev 2020-08-02 09:00:11 följande:

De här är mina tankar: vill du hellre åka på resa höggravid än med en 2-3 månaders? Ibland tänker jag att de skulle varit lättare att rest med en 2-månaders än med tex en ettåring (eller höggravid!). Men de beror ju på hurdan bebis man får... Vår va relativt nöjd bara hon fick vara med.. Hade maten med mig (ammade) och kunde sova var som helst när vi hade babynest. Så resonerar jag iallafall!

Tack för ditt svar! Om man bortser från corona så tror jag båda passar mig. Har rest höggravid förut. 2 månaders bebis skulle nog också funka bra. Men helt nyfödd skulle jag inte vilja resa med. Skulle vi bli gravida om 2 månader eller så skulle jag dock vara för långt gången för att få flyga så det ställer till det.

Men jag tror inte resan kommer bli av. Och för egen del skulle jag hellre ställa in resa än att pausa. Men behöver ju så klart ta hänsyn till min mans känslor med förstås. Men hade varit så skönt om det kunde ta sig denna månad så jag slipper fundera över den biten.
  • odlarmamman
    Entusiastisk skrev 2020-08-02 09:56:00 följande:

Jag hade nog känt som du dvs hellre ställa in resan än pausa.. Eller att man får ta det som det Kommer helst enkelt.. Det kan ju lika gärna bli att du får en jobbig graviditet, föder för tidigt etc eller att någon blir sjuk -

alltså vad som helst kan ju hända så långt fram ändå.. Det är ju ingen garanti att det tar sig dessa månaderna hellee

R? Hm.. svårt såklart för det är ju en resa för din mans mamma som då han ser framemot.. Jag personligen tror att det kommer gå att resa nästa sommar.. Sen beror det ju såklart på vart och hur ni ska resa :)

Kram

Tack för ditt svar <3

Skönt att bolla lite. Nej precis som du säger, svårt att veta så långt i förväg hur något kommer att bli. Hade det varit nåt annat med så hade ju jag i så fall kunnat stanna hemma och han åka men dels så tror jag det blir svårt för barnen att åka utan mamma så länge (den stora har autism och svårt för separationer och behöver mycket vuxenstöd). Och sen också stressen i om det skulle starta för tidigt och han är borta. En av våra vänner åkte iväg på jobb en månad innan bf. Sen startade förlossningen och han hann inte komma hem. Det skulle min man inte våga riskera.

Kanske kommer vi överens om att ta det som det kommer. Typ pausa äl-tester osv men se om det blir nåt ändå. Skulle kännas märkligt att börja skydda oss plötsligt ???? speciellt som det för 10 år sen tog tid att få till första barnet... Känns som att på 10 kan det hända mycket med fertiliteten med. Lite synd att missa eventuella cykler med fina ägg.
Svar på tråden BIM Augusti 2020