Jenzia skrev 2020-08-03 17:47:55 följande:
Jag tänkte nog starta en prenumeration nästa månad, då får du gärna låna min inlogg om du vill?
Jag gillar också att ha en plan som är överskådlig! Just nu planerar jag för att optimera möjligheterna att själva bli gravida fram till januari/februari 2021. Därefter tänker jag att det nog blir IVF för vår del, även om jag kommit längre och längre från den tanken de sista månaderna. Det är jobbigt att ha åldern emot sig! Om jag vore 26 år hade jag nog kunnat tänka mig att försöka längre, men det går ju inte riktigt nu. Känns som nu eller aldrig liksom.
Optimera med kost, sömn och ingen stress låter som en bra plan
Märker du någon skillnad på din äl de cykler du tagit letrozol? Får du mer känning? Mer äggvitesekret?
Kanske en väldigt privat fråga, men brukar du ha mycket mens när du blöder? Jag blöder i stort sätt bara 1-2 dag ordentligt, sen är det mest spotting. Funderar så klart på om det är ett symptom på att slemhinnan inte är tillräckligt uppbyggd = östrogen brist i follikelfasen.
Jag kan heller inte äta strikt LCHF, älskar grönsaker och bröd alldeles för mycket! Men jag kan dra ned på skräpmat och för mycket snabba kolhydrater, inget problem
Just nu sitter jag med sprängande huvudvärk, så det är inte helt lätt att helt slopa kaffet :-P Min man har dock fått värre symptom, mycket huvudvärk, ingen energi och deppig. Så idag kommer han få trösta sig med ett glas vin till maten. Vi ska grilla lammracks och göra en grekiska sallad
Tror dock maken är beredd på att dra ned mer och mer, han pratar själv om det så, så jag vill inte pusha på för mycket så att han sparkar bakut totalt. Jag proppar ju redan i honom en ansenlig mängd tabletter
Ja visst ja, du hade ökat på min lutealfas rackarns massa dagar, sjukt bra jobbat!
Var det koständringar som gjorde skillnaden? Ja, 12 dagar är bra, fullt tillräckligt! I mitt fall är jag nog mest orolig för att jag inte bygger upp tillräckligt med härligt slemhinna för att ett litet ägg ska vilja fästa. Sen ska det blir väldigt spännande att fortsätta tempa och får det bekräftat att jag har 12 dagars lutealfas!
Du, det var MYCKET bättre att tempa vaginalt imorse. För det första så lät in pipet från termometern alls = maken blev inte väckt. Och den tog tempen på typ 20 sekunder! När jag tempat i munnen har det ibland tagit uppemot 1 min för att termometern ska läsa av. Så bara plus på vaginal tempning
36.5 landade jag på imorse, så 0.2 över vart jag låg när jag muntempade. Vart brukar du landa på under mensperioden?
Min man har pluggat på Hawaii för 20 år sedan och ville gärna återuppleva det med mig, så därför åkte vi dit i vintras
Vi brukar annars resa iväg 4-5 veckor varje vinter till Costa Rica. Fantastiskt land, vacker natur, häftiga djur och massa god mat!
Min man älskar att surfa och jag gillar att slappa och bada, perfekt!
Det enda negativa med Costa Rica är att de har spridning av Zika-virus, vilket inte är så bra när man försöker bli gravid.
Vad mysigt med besök!
Tiden går ju alltid fortare då också, hihi! Men det blir helt hopplöst att hänga med här inne (jag har själv försökt!). Ryslig fart på den här augusti-tråden och vi är på på den 3 augusti
Åh, vad go du är! <3 Ska kika om där är något avsnitt jag är extra intresserad av!
Jamen det känns ju viktigt att ha det, särskilt när man kommit upp i en bättre ålder som oss. ;P IVF ligger ju eventuellt i vår framtid också, så jag har börjat läsa på lite grann emellanåt, dels från de som erbjuder det, men även från funktionsmedicinskt håll, hur det ser ut med chanserna och risker, hur man optimerar inför det osv. Men även alternativen Om inte ens IVF funkar, det är ju inte nödvändigtvis slutet av vägen där (om än kanske i Sverige). Har ni några tankar på insemination om det skulle se ut att vara ett bra alternativ?
Ja, jag får definitivt mer smärta vid ÄL, vissa gånger har det varit riktigt plågsamt. Men sekretet är inte helt på banan även med letrozolen, så jag märker ju att jag har en del jobb kvar med mig själv där också. Har ju minnen från några år innan jag träffade maken, när jag var singel och hade betydligt fler kvinnliga kontakter i vardagen, det var ju (ursäkta uttrycket) slemfest de flesta månader. :P Men jag tror helt och hållet på det där med att man Ska ha kvinnor runt om sig för att må helt optimalt, iaf om det är sunda och bra relationer. :) Synka cykler och allt det där bottnar ju garanterat i nåt faktamässigt!
Jag har fått mindre och mindre mens ju äldre jag blivit, och vissa gånger nu har det bara varit som dig, 1-2 dagar fast med hyfsat lätt blödning, och sen en hel del spotting på det. Jag kan helt klart koppla ihop det med östrogenbrist eftersom jag får en hel del andra symtom på det med, men det är ett av de vanligaste symtomen just att ha så lite mens, och det är som du säger pga för "klen" slemhinna. Men du har ju redan satt en skitbra plan i verket för att komma tillrätta med det, och det kan ju bara bli bättre tänker jag! :)
Hoppas huvudvärken har lättat lite, såg något om migrän och det har jag lite för mycket erfarenhet av själv så det unnar jag inte någon. <3 Ni är jättegrymma som kämpar på med att kapa ett så starkt beroendeframkallande medel!
Ja, det var så himla roligt att lyckas med det projektet! Jag lade ju om kosten till en rätt strikt paleo-version av eget make, och så började jag ta tillskott. Från början tog jag Thorne Prenatal och de täckte upp himla mycket och var faktiskt jättebra, men jag kände sen att jag ville anpassa det ännu lite mer så gick över till enskilda tillskott istället. :) Men annars är det en som Jenny tipsar om och som är jättebra!
Hoppas verkligen att din slemhinna ska bli riktigt tjock och fin den här cykeln, det ska bli så roligt att se hur det känns och alla symtom när du börjar närma dig ÄL igen. :D
Åh, så bra! :D Min är lite dryg där, jag måste hålla kvar den 1 minut efter att den pipit, och det är ju så lagom lätt för min hörs inte heller så bra under täcket, plus att man då ska ligga och räkna sekunder när hjärnan bara vill somna om. :P Tur den har minne för sista tempen, så om jag missar kan jag bara starta om den och se vad den landade på! Tempar dock inte under mensen längre, tyckte det blev så himla kladdigt. Men det är fullt normalt att den vaginala (och rektala) är lite högre än den orala. :) Jag ligger på runt 36,3-36,5 innan ÄL.
Men vad härligt! Jag önskar att vi kunde resa lite mer, men har ändå en del minnen från tidigare resor (och bilder) som jag kan gotta mig i ibland. :) Vad spännande att han pluggade där, vad läste han då? Kanske tur det inte blev Costa Rica nu då.. :O Tycker det är så läskigt med såna sjukdomar!
Ja alltså.... Försökte läsa ikapp lite idag, men det snurrar ju lite i huvudet, haha! Hjälper inte att jag blir lite extra slö i lutealfasen heller.. Men får sitta lite mer idag så jag är med på banan igen, har inte så mycket planerat förutom att kolla på Medeltidsveckans livesändningar, det är så himla roligt! Alltid velat åka dit, men aldrig haft råd så det är jätteroligt att kunna ta del av det nu. Har du några såna intressen som resulterar i festivaler eller samlingar eller liknande? :)