• Stickling

BIM Augusti 2020

toenail skrev 2020-08-09 16:41:43 följande:

Hej tjejer,

Jag är helt förstörd. Behöver råd..

Jag och killen skulle ju för första gången försöka skaffa barn denna månad. Jag har snart ägglossning men vi har inte hunnit ligga något än pga jobbtider. Idag sa jag åt honom att komma hem tidigare så att vi kunde försöka. Då fick jag som svar att han ändrat sig och inte alls vill! Så började han prata om att tanken stressar honom och att han vet att han vill ha barn innan han är 30 iallafall. Det är om TVÅ ÅR?! Alltså jag vet inte hur jag ska reagera är så himla ledsen just nu och bara gråter.

Hej!

Förstår verkligen att du blir ledsen och besviken, särskilt som detta verkar vara något ni tidigare varit överens om och planerat för. Jag har varit i samma sits med min sambo under flera år, att han inte velat och jag har längtat som en galning, så har fått min beskärda del av de svåra känslor och situationer som uppstår. Mitt tips är att prata, prata, prata med varandra. Han får sätta ord på vad det är som känns läskigt/svårt etc och bli lyssnad på, du får förklara hur mycket du längtar och varför du blir ledsen. Även om barn ju är svårt att kompromissa om, kan man ju i alla fall göra sitt bästa för att möta och visa förståelse för varandra från varsitt håll. Ofta tycker jag att det är så lätt att missförstå varandra trots att man tror att man är överens eller har pratat igenom något. Din kille kanske också behöver bli påmind/informerad om hur det ofta går till när man ska försöka få barn, dvs att det för de flesta inte går på en gång och att man ju sen också har många månader på att mentalt och praktiskt ställa in sig på att ett barn är på väg... Åtminstone min sambo trodde i början att vi typ skulle sluta med kondom och sen - plopp! - skulle det komma en läskig bebis.... :) Då behöver man bli lite upplyst...

Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för dig och er <3
  • Stickling

Hej allihop!

Jag har nyligen hittat hit till FL och läst hela tråden och försökt klura ut hur man kommenterar :) Jag är 32 år och är inne på andra försöket med sambon, längtar efter första barnet. Är nu på ÄL + 8, med BIM 13/8. Har sen ÄL + 3 haft nån typ av mensvärk dagligen, väldigt diskret men ändå kännbart. Idag tycker jag att det är mer, och jag är såklart orolig att det fakiskt ÄR mensvärk...Det vore inte första gången mensvärken kommer tidigt, dessvärre.

Ni som varit gravida och haft förkänningar innan ni plussat, hur har det varit för er? Har ev magont känts mer och mer eller hållit stabil nivå?

• Stickling
    toenail skrev 2020-08-09 20:26:44 följande:

Tack för era stöttande svar!

Jag tycker att jag varit väldigt tydlig och öppen med honom om att jag vill ha barn så jag sa ju det ena och det andra över telefon. Han tyckte att det var mycket jag, jag, jag varpå jag svarade att ja, för att det varit mycket du, du, du det senaste året då jag tyst väntat på honom att bli redo. Han tyckte att jag inte skulle fastna på saker (som att ställa in mig på att skaffa barn när vi pratat om det?) Wtf liksom förstår inte vad han pratar om.

Han började prata om ekonomin och arbetstiderna osv som ett problem. Vi båda får ut ca 25.000 kr var och om vi tar ett extra pass eller två kan vi få ut nästan 30.000 kr. Det är en inkomst på 60.000 kr.. Så jag förstååååår verkligen inte. Arbetstiderna går ihop att en av oss alltid kommer kunna lämna och en av oss kommer alltid kunna hämta. Sen har jag svårt och tro att han skulle vilja ändra arbetstider om två år - och att det är därför han skulle vara redo då och inte nu. Så helt ärligt tycker jag att han bara är en idiot just nu och jag är fortfarande väldigt ledsen. Sen förstår jag att vi behöver prata face to face också. Telefon är inte det optimala men suck.. nu känns allt så himla hopplöst. Är det fel av mig att nästan känna mig lurad?

Jag tog upp det där med att det kan ta tid att bli gravid men också att det kan gå på första försöket, men att jag kanske kommer känna mig arg på honom ifall det visar sig att vi har svårigheter med att bli med barn och jag väntat i två år innan jag inser det. Tog upp att man behöver ha försökt ett år innan man kan söka hjälp, att det är väntetid på det och vips så kanske vi står där fyra år från nu, utan barn. Men han svarade såklart bara med att jag lika gärna skulle kunna bli gravid direkt...

Stickling, hur lång tid tog det för er innan han ändrade sig och ni kunde börja försöka igen? Var han närvarande när ni pratade igenom om allt? Jag upplevde min kille som väldigt stressad och att han ville komma in på något annat för att sen släppa denna diskussion.

Usch, så jobbigt det låter. Förstår att du blir både frustrerad och ledsen. Som du säger brukar det ju inte vara någon höjdare att prata om svåra saker via telefon. Detta livsavgörande ämne måste ni nog stöta och blöta tillsammans när ni ses. Jag och min sambo har varit tillsammans i nio år och under hela tiden har jag velat ha barn, men inte varit helt redo att börja försöka pga studier, dålig ekonomi etc, förrän nu. Han har gått från att inte alls vilja, till att kanske kunna tänka sig någon gång, till att typ senaste året säga ja, men fortsatt vara rädd och stressad. Så för oss har det tagit väldigt lång tid, med enormt många samtal och tårar bakom oss. Men också med en vilja att hålla ihop och att förstå varandra.

Jag kan förstå känslan av att bli stressad och orolig och vilja få till de perfekta förutsättningarna, som din kille verkar vilja. Livet ska förändras fullständigt, såklart att det är läskigt. Så kan jag själv känna, trots stor barnlängtan. Men för er som har bra inkomst och stabilt jobb, låter det spontant som att det egentligen är nåt annat som spökar för honom, än det ekonomiska och jobbsituationen. I så fall behöver han rannsaka sig själv och kunna prata med dig om det. Att bli stressad och vilja byta ämne blir ju verkligen ingen långsiktig lösning, och det måste han ju själv inse. Det kommer troligen aldrig komma en tid i livet, då det är den helt optimala tidpunkten på alla sätt att försöka få barn, så det kravet måste man (han) försöka släppa...
  • Stickling
    Bäbiiiis skrev 2020-08-09 20:31:39 följande:

Jag har varit gravid 5 gånger (3 mf) och det har definitivt varit så att molvärken i magen känts mer och mer. Men sen kommer jag inte ihåg exakt när det började kännas och hur snabbt det tilltog. Jag är på äl+4 och har liknande känningar fast det kommer och går lite under dagen. Men jag brukar inte få mensvärk annars.

Hej! Tack för svar! Okej, så skönt att höra att värken kan tillta utan att det nödvändigtvis är mensen som är på gång. Fattar inte hur jag ska få dagarna att gå till testdag, vill bara få veta nu!.. Beklagar dina missfall, håller tummarna för dig nu! <3
  • Stickling
    toenail skrev 2020-08-10 07:56:44 följande:

Vad har varit din sambos rädsla inför barn? Kanske kan ta upp någon av hans rädslor och fråga om min kille kanske är rädd för samma sak..

Jag håller med dig att även jag, med stark barnlängtan, kan undra om jag faktiskt är redo för barn. Men det är ju verkligen så att det aldrig finns en perfekt tid för att skaffa barn. Man kan alltid få ett bättre jobb eller köpa större bostad eller resa mer.. Eller så gör man allt det där med barn också.

I min ilska igår sa jag att han inte kan ge mig förhoppningar utan isåfall säga rakt ut att han inte vill ha barn förrän om x antal år så att jag kan ta ett beslut och gå vidare med mitt liv. Sedan sa jag något i stil med att jag vill veta för då kanske det blir lättare för mig. Då var han väl kanske lite irriterad och sa - okej men bestäm ett datum du då så börjar vi då - Jag svarade då att okej från och med idag, varpå han sa nej. Så det var också en så himla onödig diskussion..

Idag känner jag mig låg. Känns som att jag sörjer någonting, Kan man verkligen känna sig såhär ledsen över något som man aldrig ens upplevt?

För min sambo har det handlat om många saker i kombination. Dels stress över det ekonomiska och att han velat ha fast jobb och säker inkomst. Sedan har han haft funderingar över papparollen; han har själv ingen jättebra relation med sin egen pappa och tänker väl på hur det ska bli om/när han själv får barn. Han har också varit rädd inför det stora ansvaret, att själv behöva ?bli vuxen? på riktigt, prioritera någon annan än sig själv i första hand och veta att det är ett ansvar som aldrig tar slut. Han har inte haft små barn i sin närhet under uppväxten heller och inte fått en känsla för vad som är roligt och fint med barn, och vilken ömsesidig, oändlig kärlek man utvecklar; han har mest associerat barn med små jobbiga varelser som skriker på bussen... Ovanpå det oroar han sig över vad det ska göra med vår relation, man hör ju så mycket om hur slitiga småbarnsåren är och hur vanligt det är att föräldrarna inte håller ihop. Han och jag har det bra som det är nu och då känns det väl läskigt att göra en så stor förändring som man inte kan kontrollera riktigt hur den blir. Allt detta är tankar som jag förstår, och själv kan dela, men för min del har jag hela tiden haft en grundlängtan och alltid vetat att jag vill ha barn om jag bara kan. Så vi har pratat mycket om oron och allt det ovissa och jag har försökt förklara att jag tror att det är svårt att föreställa sig hur fint det är att bli förälder, att det är normalt att inte känna sig riktigt redo och tycka att det är läskigt, men att man växer in i rollen och också förhoppningsvis kan få hjälp att klara det, med hjälp av familj och andra skyddsnät omkring en. Många har klarat det före oss, så då borde väl vi också fixa det, tänker jag :)

Jag förstår verkligen känslan av sorg som du beskriver. Jag har också varit så ledsen och sörjt och längtat efter det där barnet som inte finns. Sen har jag också undrat förstås om det handlar om att min sambo i grunden inte vill vara tillsammans med mig eller inte vill ha barn med just mig. Det är också frågor som jag fått ställa till honom förstås.

Jag har lyssnat mycket på podden Jag vill ha barn, som handlar om barnlängtan. Där beskriver de ofta hur det att leva med ofrivillig barnlöshet, är att leva i kris. Jag tänker att ofrivillig barnlöshet finns i många former och kan ha många orsaker, och att en av dem kan vara att leva med en person som inte delar ens längtan. Det har hjälpt mig att tänka så, för det har på nåt sätt gett mig själv mer förståelse för varför jag känt mig så ledsen. Man kan ju tänka att det gäller för dig också nu, när du fick ett besked du inte alls var beredd på; att sorgen du känner nu hör ihop med en slags krisreaktion, om du förstår hur jag menar.
  • Stickling
    toenail skrev 2020-08-10 07:59:32 följande:

Jag missade det här men wow vad spännande! <3 Snart är det den 13e så hoppas dagarna går fooooort fram tills dess!

Åh, tack!! Ja, håller tummarna, men vågar förstås inte ta ut nåt i förskott!...
  • Stickling
    toenail skrev 2020-08-10 17:36:14 följande:

Tack att du delade med dig om din sambos oro. Detta ska jag ta upp med honom när vi väl hinner prata. Ställa lite frågor och se om det kanske är något som han också oroar sig för. Han kanske inte riktigt vet vad han specifikt är rädd för. Vi går om varandra med jobbtider så det känns också ganska dåligt att vi knappt hunnit ses sedan det där telefonsamtalet. Så det känns inte som att det är så bra mellan oss just nu, men jag försöker också visa på något sätt att jag ändå blivit sårad och förvånad över hans uttalande.

Han är uppväxt med småsyskon som kom ganska sent, några sladdisar, så han tycker också att barn är jobbiga. Han klagar alltid på barn som skriker osv medan jag kommer från en familj som inte alls var rolig att växa upp i. Så jag har även en längtan till att få skapa min egna lyckliga familj. Det kanske är därför jag känner mig så ledsen också. Hmm. Ska nog fundera lite på det med, varför ÄR jag egentligen ledsen. Det är ju inte så att jag längtar till bebis enbart för att bebisar är söta..

Jag ska ta och lyssna på den podden och kanske lugnas lite av den, eller får hjälp med hur jag ska tänka och hantera allt detta. Tack för tipset!

Är så tacksam över att det finns så fina personer här som kan komma med kloka råd.

Hej igen! Förlåt sent svar. Hoppas det går bra att prata med din kille när ni väl får tid att sitta ner i lugn och ro tillsammans. Även om han kanske inte ens formulerat för sig själv varför det plötsligt tog tvärstopp för honom med barnfrågan, behöver han ju för din och er skull fundera och försöka formulera sina tankar, så att du har en chans att förstå honom. Det kan ju säkert vara bra för dig också att få uttrycka dina känslor och hur du tänker kring barn, hur viktigt det känns för dig. Hoppas att ni kan få tillfälle att prata snart.

Ja, podden är väldigt fin och jag rekommenderar den verkligen. Den behandlar många typer av orsaker till barnlängtan, förvisso inte så mycket om att vara ensam i ett förhållande om att vilja ha barn, men jag tycker ändå att jag fått mycket stöd och tröst av att lyssna på den. Hoppas att den kan hjälpa dig med! <3
  • Stickling
    Anonym (lillasyskon) skrev 2020-08-11 10:20:59 följande:

Hej! Får jag va med?

Jag är BIM-5 idag (söndag 16/8 är BIM).. jag testade negativt imorse och är så så så väldigt ledsen över det. Jag använde Gravidkollens teststrips.

Det är andra barnet för mig och med första vågade jag inte testa förrän BIM-1 och fick ett tydligt positivt då (2018). Sedan dess har jag gått upp ganska mycket i vikt (BMI 29) och är rädd att det plus ökad ålder (är bara 31 dock) ska göra det svårare. Första barnet blev till på andra försöket och denna cykel är andra syskonförsöket..

När jag läser trådar här verkar det som jag inte ska ge upp förrän kanske BMI+3 men det är svårt att inte tappa hoppet när det var så väldans negativt idag..

Hej!

Usch, vad tråkigt, förstår verkligen att du blev ledsen. Jag är BIM-2 och testade också negativt imorse. Känns som att det är kört den här månaden, men försöker komma ihåg att på testet jag tog (Lloyds tidiga graviditetstest) får typ 20% av gravida kvinnor negativt testresultat två dagar före väntad mens. Så hoppet är väl egentligen inte ute, även om jag inte vågar hoppas riktigt... Kan inte motsvarande siffror för testet du tog, men det är säkert inte många test som har helt tillförlitliga resultat så många dagar före BIM. Håller tummarna för positivt för dig om några dagar! <3
  • Stickling
    Anonym (lillasyskon) skrev 2020-08-11 12:37:01 följande:

Tack.. ja jag hade verkligen en så positiv känslan innan.. som att något var annorlunda.. men sen blev man kapad vid fotknölarna.. Nu vågar jag inte testa tidigt igen så jag tror jag ska satsa på att testa på BIM+0..

Du behöver ju inte vänta fullt så länge på ditt svar Håller alla tummar och tår för ett plus för dig

Förstår. Så tråkigt med ett negativt besked. Hade inte heller tänkt testa tidigt egentligen, men kunde inte hållla mig... Ångrar det nu förstås... Håller tummar och tår för dig också!
  • Stickling
    toenail skrev 2020-08-11 15:23:14 följande:

Vi hann prata en liten stund och jag fick ut alla mina känslor och tankar. Jag tog upp lite av din sambos tidigare rädslor också, frågade om han kanske var orolig för hur vår relation skulle ändras osv. Han fortsatte ta upp det att han känner världens press på sig nu från mig och ja jag vet inte. Hans svar till allt ang att han sagt att han vill ha barn innan 30 var att - nu är ju innan 30 också - och han tyckte inte att jag behövde veta när han EGENTLIGEN tänkt att vi ska skaffa barn.... Som att han planerat på att det ska hända snart men inte vill säga något till mig.. Jättekonstigt i mina öron.

Frågade om han hellre ville bestämma ett datum, men att jag också inte trodde det skulle hjälpa utan att en risk då skulle vara att när det datumet närmar sig så skulle han bli stressad igen.. (som han blivit nu)

Jag upplever inte att vi riktigt kom fram till något men jag var tydlig med att berätta om mina känslor och att jag inte kommer acceptera att vänta ett år till. Inte ens ett halvår kommer jag vänta. Så nu får han göra vad han vill med den informationen!

Hm, av det du beskriver är det ju svårt att förstå hur han tänker. Han kanske inte vet det själv ens, det verkar lite som att han fick kalla fötter när ? barnskaffandet ? , som han verkar ha föreställt sig nån gång i en avlägsen framtid, plötsligt skulle bli verklighet. Bra att du uttryckt vad du själv känner och tänker. Då får han väl smälta det och fundera på vad han egentligen vill. Hoppas det ordnar sig, förstår ju att det är en jättejobbig situation för dig!
  • Stickling
    toenail skrev 2020-08-11 15:25:51 följande:

20% är ganska mycket så jag skulle inte känna att hoppet är ute redan än. Vänta tills bim och testa då igen! Hur känns det med din mölvärk? Har den fortsatt eller avtagit?

Håller alla tummar och tår att du ska få ett plus <3

Tack snälla! <3 Ja, försöker ha is i magen, men misstänker ju att molvärken (som fortfarande är kvar) bara är den vanliga mensvärken...
  • Stickling

Hoppar ur den här tråden och in i septembertråden, efter att ha testat negativt imorse. Önskar alla här stort lycka till! <3

• Stickling
    Miu1234 skrev 2020-08-12 22:21:12 följande:

vart hittar jag septembertråden?

Sök på bim september så borde den dyka upp!
Svar på tråden BIM Augusti 2020