Inlägg från: odlarmamman |Visa alla inlägg
  • odlarmamman

BIM Augusti 2020

Så kom mensen igår kväll (punktligt tack och lov) jag kände alla symptom man kan känna, suck. Jag vet ju att jag alltid känner kraftigt mellan ägglossning och mens de senaste åren. Men den här gången tyckte jag det kändes mer (var väl för jag tolkade in allt, och ledig på det). Inga fler tester före mensen är sen för mig. Blir för jobbigt att bygga upp förväntan och bli besviken flera gånger under samma cykel. Det räcker att få mens känner jag. Blir billigare så med. Blir det inte något denna månad (eller möjligen absolut senast nästa månad) så vill min man pausa försöken två månader för att vi inte ska behöva ställa in en resa (om det nu går att resa ändå i och med covid 19 nästa sommar) vi skulle ha rest denna sommar för att fira att svärmor fyllt jämnt men fått ställa in. Och man får ju inte flyga för sent i en graviditet. Men känns jobbigt att behöva pausa när man längtar så. Kommer ge rosenrot ett försök denna månad och komplettera stickorna med att börja tempa.

Lycka till allihopa, hoppas augusti blir en bra månad <3

2/8 Jenzia, 36 år, första barnet

4/8 Alexandra93, 26 år, tredje barnet

7/8, Fruffe, 27 år, första barnet

8/8, Cassus, 32 år, första barnet

9/8, Odlar mamman, 28 år, tredje barnet

10/8 Amidina, 34 år, första barnet

12/8 Msofie, 24 år, första barnet

19/8 Linjana, 28 år, första barnet

19/8 Rosahimmel, 34 år, fjärde barnet

• odlarmamman

Oj råkade visst skicka iväg innan jag var klar.

Skulle skriva att jag är på cykeldag 9. Så skönt att "komma framåt" att det börjar närma sig fertil period. Har inte helt bestämt hur jag ska göra, känner mig lite ambivalent om jag ska köra på ältester eller försöka slappna av lite denna cykel. Blir nog tester ändå!

• odlarmamman

Visst är detta positivt för äl? Ska nog ta ett till i eftermiddag med. Typiskt nog så är mannen inte hemma nu. Även om vi ses ikväll. Myste igår dock. Utefter senaste cykler borde jag fått utslag på söndag och äl på måndag. Kan det vara rosenrot och/maca som kickat igång äl tidigare?
  • odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-24 11:06:41 följande:

Det skulle jag ta som positivt ja! :)

Om ni fick till det igår så blir det nog rätt perfekt ikväll igen, äl borde ju komma inom 24-48h nu så rätt lagom.

Och utifrån egen erfarenhet så kom min äl också lite tidigare med rosenrot och maca när jag tog det. ;)

Vilken cykeldag är du på?

Spännande =) men lutealfas en borde inte påverkas av det va? Hoppas inte den blir kortare bara. Har alltid haft 13 dagar. Eller jag får mens 14 dagar efter positivt äl-test alltid. Jag är på dag 12. Det luriga nu när äl ser ut att bli tidigare är att jag kanske får svårt ändå att hålla mig från att testa före försenad mens. Jag fyller år den 6 augusti och borde ha mens sent på kvällen den 7e. Jag får försöka stålsätta mig och inte testa före försenad mens oavsett när det blir. Men hade varit en din present med ett positivt test. Men blir ju också en besvikelse för varje negativt test med.

Åh hoppas verkligen att augusti blir en bra månad för så många av som det bara går!
  • odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-24 11:32:36 följande:

Nej, lutealfasen är betydligt svårare att påverka, ta det från en som kämpade ett år för att förlänga sin med några dagar. ;P Men om du är på dag 12 idag så borde äl komma på dag 13, senast 14, och 13 dagar på det sen.. så ja, (utebliven) mens sent 7e eller den 8e.

Förstår helt med den där känslan, har själv inte kunnat hålla mig inför både min och andras födelsedagar, jul, nyår, osv. Sen har jag ju aldrig fått ett plus, men det är ju den ultimata presenten liksom.

Hoppas, hoppas att du får en fantastisk födelsedagspresent den här gången! <3

Ja usch jag förstår, inte lätt att påverka den förstås nej. Inte roligt när den är alldeles för kort. Min syster hade 8-9 dagar bara men med örter och akupunktur så kom hon upp i 14 dagar till slut och kunde äntligen bli gravid =)

Ja jag hoppas det, kanske testar ändå på födelsedagen. Min man kommer sucka =P

Jag som lovat både honom och mig själv att inte testa fler försök före mensen är sen. De gånger jag varit gravid (både inför barnen och missfall) har jag inte testat före mensen varit sen några dagar. Men nu känner jag mig så otålig. Likaså inför första barnet var jag så otålig och testade hela tiden men sen när det väl tog sig så hade jag väntat istället med att testa.

Håller tummar och tår att det äntligen tar sig för dig snart <3
  • odlarmamman

Nu kommer jag med en fundering. Jag har aldrig haft fullt utslag på äl-tester två dagar på en cykel. Brukar vara först blankt sen svagt öka två dagar, bli fullt utslag och sen minska successivt. Brukar ha äl dagen efter fullt utslag. Nu har jag tyvärr inte tempat som jag tänkt denna månad, fick liksom ta en paus med det då sömnen blivit så oregelbunden nu under sommaren.

Men jag som brukar ha äl 24 timmar efter fullt utslag, vad ska jag räkna med denna månad? Borde jag ha äl idag (24 timmar efter fullt utslag) eller är det snarare imorgon då jag fortfarande har fullt utslag? Kan man ha fullt utslag samma dag som äl? Sjunker nivåerna så snart ägget släppt? Jag brukar liksom fortsätta testa så jag ser att det går ner. Säkert totalt onödigt men så har jag gjort.

Fick till mys i förrgår på morgonen, vid midnatt natten till idag. Så borde ha nån chans oavsett. Men blir lite förvirrad av testerna för när jag ska räkna med att mensen kommer.

• odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-25 10:41:41 följande:

Jag kan iaf svara på att nivåerna går ner när ägget har släppt, då har de liksom gjort sitt jobb. :) Man brukar säga att ägget släpper inom 24-48h efter påvisad topp, så tanken är väl egentligen att man ska sluta testa när man väl fått positivt. :) Men här har du en annan som också fortsatt kolla dagarna efter vid olika tillfällen. ;)

Räkna med ÄL dagen efter positivt så bör det bli rätt!

Jag fortsätter nog med två tester om dagen tills jag ser att nivåerna går ner =P som du säger, svårt att låta bli ibland.

Rosenrot, maca och extra d vitamin boost denna cykel. Får se om det gör susen eller inte.

Har du också ägglossning snart =)
  • odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-25 11:42:56 följande:

Så är det när man är nyfiken! :P Men sen å andra sidan lär man sig ju en hel del då också.

Håller tummarna att det funkar, här har det bara blivit d-vit för min del. Macan ger mest gubben effekt, och rosenroten gav ingen av oss nåt under de månader vi testade. Kör nog mer på glädje och vila. :)

Ja, jag misstänker att den kommer imorgon, får se vad testet idag säger!

Måste också säga att jag gillar verkligen ditt användarnamn! Vad odlar du?

Glädje och vila låter bra och sunt <3

Spännande =) håller tummarna att du får ägglossning imorgon och att det blir er lyckosamma månad!

Lite allt möjligt odlar jag, utökar lite varje år =) men mest basgrödor, potatis, svartrot, squash, mycket bladgrönt, tomat osv. I år täckodlar jag för första gången ordentligt och använder bokashi som gödning =) och försöker för första gången tänka mer på att odla så att vi ska ha glädje av egenodlat året om. Tex ett stort fint kålkvarter så vi kan ha färskt grönt ända in på vårkanten när spenat osv kommer. Jag provar mig fram mycket. Mycket som misslyckas men då provar jag att göra annorlunda nästa gång =) odlar du nåt? Du bodde också ute på landet va?
  • odlarmamman
    Amidina skrev 2020-07-25 12:07:56 följande:

Får ju försöka iaf, sen vad det faktiskt blir är ju nåt annat. :P

Detsamma till er!

Åh, vad roligt, precis samma tankar som jag/vi har! I år har det mesta blivit totalt misslyckat dock, hade lite för stora planer och lite för lite ork. :P Kör annars också mycket bas, potatis, lök, tomater, örter, osv. Fått upp en växttunnel i år, men det bor lite för mycket ogräs där än. Men tänker också att vi ska kunna odla ffa där inne under hela vintern (som förvisso ändå är rätt mild här nere i Skåne). :) Har täckodlat i några år nu, och älskar det eftersom jag hatar att rensa ogräs och det är tråkigt att vattna. :P Har dock blivit tvungen att hängna in all odling eftersom hönsen annars prompt ska dit och sprätta efter insekter och annat gott.

Jag har också tagit mig lite vatten över huvudet, inte orkat så mycket som jag hoppats i år. Jag blir också galen på hönsen när dom förstör i odlingarna! Men inte hägnat in allt än tyvärr. Jagar iväg dom när jag får chansen. Dom får gärna sprätta under träd och så men blir så ledsen när dom äter upp massa bär eller än värre förstör plantor i sin iver att sprätta efter gott =P
Svar på tråden BIM Augusti 2020