Msofie skrev 2020-07-18 09:49:10 följande:
Känner att jag kanske behöver skriva av mig lite.
Jag har i större delen av mitt liv faktiskt inte mått så bra psykiskt. Har alltid haft generell ångest, driven av lågt självförtroende, katastroftankar och negativa tankar. Har jobbat stenhårt med mig själv och sedan ett år tillbaka mått bra och varit fri från ångest på ett helt nytt sätt. För mig är det värsta med denna processen är att ångesten är tillbaka. Den sitter i bröstet och magen konstant, utan att jag ens tänker på något. Jag är helt säker på att det är direkt relaterat till ångesten kring att försöka skaffa barn. Det känns så jävla tråkigt eftersom jag hade kommit så långt. Känner redan nu att jag börjar dra mig tillbaka från sociala sammanhang och vill helst vara hemma.
Jag hoppas verkligen att ett krafttag kring äl tester, tempning osv kommer ge resultat inom en snar framtid. Vet att jag annars kommer behöva släppa alla tester, alla appar, detta forum om ett par månader och bara ta bort allt fokus. Aja, vi får väl se vad tiden har att utvisa!
Din känsla är nog inte ovanlig, de är en inre stress när man verkligen vill något och de inte visar sig vara så lätt. Jag känner igen mig även fast jag inte har samma bakgrund med ångest så ger denna process mig definitivt ångest. Du är inte ensam <3 Och det är superviktigt att va öppen med de tror jag så man kan bearbeta!
När jag får dem känslorna brukar jag tänka följande: Det är inte så himla lätt att bli gravid som man kanske trott innan man började försöka. Chansen att de ska ta sig är ändå rätt liten och det är mycket som ska klaffa. Jag gör mitt bästa för att ha så goda chanser som möjligt (äl-tester, temp, vitaminer osv) men resten kan jag inte påverka! Och sist men inte minst, skulle de inte ta sig så kan man få superbra hjälp- nån dag kommer jag bli gravid på ett eller annat sätt!
Det kanske inte hjälper dig men de har ändå gjort mig lite lugnare. Kram!