• Physalis

Någon som fått blåsor på tungan efter att man ätit? Hjälp säger jag bara!

Jag kan få blåsor på tungan eller insidan av kinden oftast av att äta syrliga frukter typ citron, kiwi, tomat. Det du beskriver låter liknande och är antagligen någon typ av känslighet eller allergisk reaktion. För mig händer det oftast inte hela tiden utan bara när jag har nedsatt immunförsvar. Det som hjälper för mig mycket är att skölja ur munnen på något sätt efter att ha ätit sånt så att syrligheten inte fräter eller hur man nu ska beskriva det.

Omeprazol hjälper ju ingenting i munnen vad jag vet? Det är ju till för magen och magsyra.

Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Kenya skrev 2020-07-09 21:03:57 följande:

Det verkar vara som så att blåsorna på tungan och känslan i halsen är 2 olika reaktioner på 2 olika saker. Har märkt att när jag äter/dricker vissa saker så får jag fler och fler blåsor och tt det svider. Har kontaktat läkare och bett hen förnya recept på Levaxin som är medicin mot underproduktion av sköldkörteln (Hypotyreos). Får se om medicinen hjälper mot känslan i halsen. Har även gått upp mkt i vikt sista året . Var därför jag slutade med Levaxin då jag inte tyckte d hjälpte mot just viktuppgången. Men jag ska börja ta den igen och be om.att få träffa läkare och diskutera eventuellt ökning eller byte av medicin. Skriver detta i svaret till dig ifall att ngn i framtiden könner igen sig. Så uppdaterar jag om hur det funkar med medicin och klump/skav känslan i halsen/svalget.

Hoppas du får rätt hjälp nu.
    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Någon som fått blåsor på tungan efter att man ätit? Hjälp säger jag bara!