Autism, annat, eller inget?
Min son fyller snart 3, han är en fantastisk grabb som förgyller vårt liv. Några saker har vi märkt som gjort att vi börjat fundera på om han kan ha lättare autism, annat, eller om det bara är ?så han är?. Om det är ngt så vill vi gärna få den hjälp vi kan få för att stötta honom i det han behöver, att få de bästa förutsättningarna för honom. Här kommer några drag han har som vi alltså undrar över om det kan vara lättare autism eller inte. Om vi här får ngn vägledning kommer vi såklart gå vidare till vården mm men jag tänker att vi startar här.
- Är väldigt noggrann, staplar och ställer leksaker, burkar, allt han kan få tag på, i ordning, rakt, flyttar 1 cm för att det ska se rätt ut. Har gjort det sen vi kan minnas. Vi försöker gå in och visa att man kan göra på annat sätt, bilarna kan stå rakt och några snett, men icke, han vill ha saker o ting strukturerat.
- Gillar inte beröring. Sen han var spädbarn minns jag att jag kunde amma honom och råkade jag vila min arm på hans ben eller ngt, så sparka han försiktigt bort min arm, det var som att det besvära honom. Han tycker det är helt okej att sitta i knäet o få en bok uppläst eller titta på tv (men det gillade han inte när han var yngre). Jag är en sån person som inte gillar alltför mkt kel o kramar, och jag tänker att det kanske är ärftligt, men sen han föddes har jag kramat o visat honom kärlek på alla vis, så tänker att det iaf inte är miljön. Han har svårt att ge kramar till andra utom mig och pappan, mostern är väldigt närvarande så hon är undantaget, men alla andra måste hålla sig borta. Även en klapp på axeln ryggar han ifrån
- han var sen i talet, började prata lite efter han var två, jämför i för sig med min yngre flicka som redan vid 1,5 år säger tre ord. Han talar väldigt bra nu, använder uttryck som inte ens jag gör. Kan även tillägga att pappan pratar svenska med honom och jag annat språk, så det kan ju vara en bidragande faktor till att han var sen.
- han är rätt blyg, eller som vi säger, tar en stund o värma upp. Han är dock medveten om det, och har vid tillfälle förklarat för mig att han är blyg och han därför inte hälsat och tackat för sig
- han är inte bra på att leka med andra barn, det har även förskolelärarna uppmärksammat. De behöver vara med och ?lära honom de sociala koderna?, träna på att turas om osv, det kommer inte naturligt för honom.
- är otroligt smart, minns en grej som hänt i flera flera månader efter, lär sig snabbt ngt nytt när han testat en gång, Vi blir ofta förvånade när vi hela tiden upptäcker nya saker han kommer ihåg, hur han analyserar o tolkar saker.
Med ovan sagt, så är han som sagt en härlig grabb, leker mkt, sprudlar av glädje, ler o skrattar, tittar en i ögonen, har mkt att berätta. Visst kan han ha lite ?tantrums? emellanåt men det hör väl till utvecklingen, och han kan lugna ner sig efter en stund.
Kan det vara en lätt autism? Eller annat? Eller inget alls? Alla tips o råd emottages ??
Är du orolig för din son? Tycker du att dessa drag ger honom problem i vardagen? Då skulle jag diskutera saken med BVC, så kan de skriva en remiss för utredning. Om inte, skulle jag avvakta tills sonen faktiskt får problem, autism är trots allt en personlighetstyp, inte en sjukdom.