• S23

Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?

Anotherone skrev 2020-07-02 14:57:41 följande:

Alltså kan jobba deltid kan ni alltid. Jobbar ni inom kommun eller region så ska ni söka föräldraledigt senast 3 mån i förväg och om du tex söker 20% = jobba 80% så ska du få ett schema som fungerar för dig och pappan.

Schemat ska följa arbetstagarens (ditt) önskemål så länge det inte innebär påtaglig störning och det är väldigt svårt för arbetsgivaren att hävda det.

Eller så kan du även där söka i omgångar, tex:

1/10 - 28/2 50% = jobbar 50%

1/3 2021 - 31/12 2021 20% = jobbar 80%

Föräldraledighetslagen är väldigt tydlig med vad som gäller.

Men jättebra att försöka involvera pappan mer. I perioder när mina barn har haft en förkärlek för någon av oss föräldrar så har den andre helt enkelt fått avvika hemifrån. Så att om min man ska lägga barnen en kväll får jag helt enkelt hålla mig hemifrån tills det är klart. För om de hör (särskilt den yngsta) minsta knyst att jag kommit hem så gapar han på mig tills jag kommer. 

Precis. De har rätt att arbeta deltid. Även utan att ta föräldrapenning eller föräldraledigt så har man som förälder rätt att gå ner i tid till 75%.

Så ts. De kan inte neka om ni vill jobba 50% var i två månader och vara föräldralediga andra hälften.

Förutsatt att ni sökt ledigt i tid.

Tänk dock på att arbetsgivaren bara måste bevilja tre föräldraledighetsperioder per år. Så att nu inte missar detta och därför nekas ledighet när ni behöver den
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-04 07:19:27 följande:

Absolut du har helt rätt i att det är långt kvar och kommer hända mycket. Jag är nog bara orolig i onödan faktiskt. Är nog mest det med bebbe och pappans relation jag tänker på. Vi försöker jobba på det genom att jag lämnar hemmet korta stunder sen i förrgår. Vet inte om det är ett bra sätt men en bm sa det..

Det är nog jättebra att göra så. Skadar gör det ju garanaterat inte. Och visst är det superbra att ni ser till att jobba på deras relation! Oavsett när han ska vara ledig.

Angående deltid så kan ju arbetsgivaren se det som mer än en period om du tex är ledig mån tis en vecka, ons Tors en vecka, och tis veckan efter ocj det inte finns någon återkommande regelbundenhet i ledigheten.
  • S23

Nu utgick jag dock från ett måndag-fredag jobb. Vilket ni ju inte har. Då blir kanske upplägget lite annorlunda på hur man förelägger ledigheten

• S23
    hawthorne skrev 2020-07-04 09:20:37 följande:

Nej, absolut inget konstigt men fundera över varför du tenderar till att projicera detta på bebisen och som misstro på hur pappan kommer att klara av att ta hand om "ditt" barn.

Jag menar absolut inte att vara mästrande utan försöker få dig att fundera på situationen och reda ut vilka känslor som finns och varför. Det är ju ofta så att känslor är irrationella och blir ett hinder som skapar mer ångest än nödvändigt.

Fast detta lär ju bli problematiskt även för barnet. I några dagar. Det blir ju en situation som ingen i familjen är vana vid så naturligtvis blir det en påverkan för alla inblandade.

Men visst har du rätt i att man bör fundera över om man kanske oroar sig i onödan
  • S23
    hawthorne skrev 2020-07-04 10:04:05 följande:

Det är definitivt inte ristat i sten att det kommer att bli problem.

Beror ju på vad man menar med problem. Men ett barn som varit hemma med mamma i 8 månader lär på något sätt reagera när detta plötsligt förändras. Om det handlar om att vara ledsen i fem minuter eller ledsen i flera veckor är ju en annan femma. Som du säger. Troligtvis går detta hur bra som helst, men det är klart att barnet kommer uppleva en skillnad. Men så blir det ju även om barnet hade hunnit bli 12 månader eller 1,5 år
  • S23
    hawthorne skrev 2020-07-04 10:20:34 följande:

Inte ens det är ristat i sten.

Det är vad de allra flesta mammor vill tro däremot.

Det finns massor av exempel där det går utmärkt att pappan tar över, det pratar man däremot inte gärna om.

Det viktigaste i det hela är att som mamma fundera över sin egen oro och vad man projicerar på omgivningen.

Jag har iof i princip enbart hört historier där det går superbra när pappan tar över. Däremot så tror jag att man får räkna med att barnet kanske är ledsen fem minuter de första dagarna. Men det anser jag fortfarande falla under kategorin att det går bra.

Jag menar ledsen kan ju ett barn bli även om den den inte är van vid är hemma lämnar hemmet.

Sedan är det ju faktiskt så att ett barn som är väldigt fäst vid den ena personen kanske faktiskt reagerar starkare.

Vårat barn har varit väldigt mammig, och skeptisk mot främlingar och blir fortfarande 1,5 år gammal nästan alltid upprörd när jag går hemifrån. Men det går som sagt snabbt över. Vid åtta månaders ålder gick det absolut att lämna henne. Men hon var då väldigt kinkig med den hon var med istället. Det fungerade absolut, men nog märktes det skillnad
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-04 14:46:01 följande:

Hmm.. jag tänker att vi kanske kan söka lägga in 50% fl hos respektive ag under tex 4 månader och att vi sedan får pussla ihop det så det funkar för oss båda.. vet inte riktigt hur vi kan göra.. enda sättet är att jobba färre antal pass och inte kortare. Men det måste kanske ag godkänna..?

Man ska komma överrens med arbetsgivaren ocj de ska godkänna om det inte blir en påtaglig störning. För er arbetsgivare antar jag att det är

Lättare att täcla ett helt pass än en del av ett pass.

Tolkningen av vad som räknas som en period gör arbetsgivaren. Men om ni har ett schema som ser olika ut olika veckor så måste ni ju fortfarande kunna vara lediga på halvtid utan att arbetsgivaren räknar det som en separat period för varje dag.

Jag skulle lämna in ansökan redan nu om jag var ni och sedan diskutera med era arbetsgivare hur ni kan lägga upp det.

Då vet ni ju att det kommer funka och behöver inte lägga mer energi på att grubbla över det i onödan
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:08:46 följande:

Kanske dags att det inte är du som sitter fast i bebisen 24/7 till vardags då. Delar man på vardagen så lär det knappast bli något problem.

Såhär skriver en person som aldrig haft ett barn med dom behoven. Barn är OLIKA. Vissa barn är otroligt mammiga eller pappiga i perioder och gallskriker så fort den de är fäst vid inte är i närheten. Andra barn skoter i vilket.

Ts barn är bara fyra månader och det är inte alls otroligt att enbart hon duger, oavsett om pappan är involverad i vardagen och de försöker
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:50:12 följande:

Eller så svarar en mamma som tror hon är oumbärlig, tro mig vi har en historia med ett otroligt mammigt barn. Vi löste det genom att mamma fick kliva åt sidan, hon var ju det största hindret inte barnet.

Men det satt såklart långt inne, hon ville ju vara The one och kunna oja sig över att bara mamma duger och komma springande.

Och tro mig. Vi har testat med vårat barn. Det fungerade inte. Men sedan några månader senare gick det hur bra som helst
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 15:50:12 följande:

Eller så svarar en mamma som tror hon är oumbärlig, tro mig vi har en historia med ett otroligt mammigt barn. Vi löste det genom att mamma fick kliva åt sidan, hon var ju det största hindret inte barnet.

Men det satt såklart långt inne, hon ville ju vara The one och kunna oja sig över att bara mamma duger och komma springande.

Barn är som sagt olika. Det är ju toppen att det fungerade för er. Det gör det för vissa. För andra gör det inte det. Barn är olika. Man får testa sig fram. Det som fungerar med ett barn fungerar inte med ett annat.
  • S23
    Studentpappa skrev 2020-07-04 16:52:16 följande:

Det tror jag de flesta är medvetna om, speciellt om man har fler än ett så är det rätt svårt att missa.

Då är det kanske lite konstigt att du uttryckt dig så hårt som du gjort här i tråden? Om du nu också

Förstår det?

Utöver detta vill jag be om ursäkt för antagandet att ni inte upplevt ett barn som är så mammigt. Anledningen till antagandet var att personer som haft denna typ av problem också brukar vara förstående gällande att alla barn inte fungerar på samma sätt och att man inte kan anta att det fungerar att i ecempelsvis detta fall bara backa som mamma. Men kanske missförstod jag även dina åsikter gällande detta
  • S23
    Themis skrev 2020-07-04 18:14:29 följande:

Enligt min uppfattning beter sig en del föräldrar inte så smart med samarbete och överlämning av små barn. T.ex mamma luktar god mjölk, pappa stinker av ett myskigt rakvatten som kan räta ut håret på fullvuxna kvinnor på tre meters avstånd.

Jag hade också skrikit av obehag då.

Mammas använda t-shirt över axeln som bebisen får sniffa på och pappa använder inget rakvatten= funkar betydligt bättre.

Och det är bara ett exempel på hur själva skillnaden mellan vuxna kan avgöra hur ett litet barn reagerar på dem. Om doften av trygghet följer med blir allting  lättare.

Så är det säkert många gånger (stämmer dock inte in på våra misslyckade försök med vårat barn. Vi testade alla tricks och idéer vi kunde hitta ocj komma på).

Men detta är absolut ett bra tips för ts att tänka på!
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-04 19:08:37 följande:

Pappan tar rapning, blöjbyten, bad, leker osv när han är ledig och bebis "tillåter". Som andra skrivit så är barn olika. Vårt har velat vara nära konstant och har knappt gått att lägga ner. Det är jag som gällt mycket sista månaden och pappa duger bara när bebis är pigg, främst på fm. Vi gör vad vi kan för att stärka relationen mellan pappa och bebis men det tar tid. Då även pappan jobbar oregelbundet så är det många gånger svårt att få till det i det du kallar vardag.

Vill bara säga att du har en till här med bebis som inte gått att sätta ifrån sig på golvet. Löste sig ett tag efter att hon lärde sig gå. Men är fortfarnde väldigt uppmärksamhetskrävande.

Jag hoppas du inte tar åt dig av dem som lite bryskt uttrycker sig så att man kanske kännar sig beskylld som förälder för att ha orakat problemet själv. Det är ju skitjobbigt att inte kunna lägga ner barnet för en sekund.

Jag fick mitt utrymme på öppna förskolan. Enda stället barnet var nöjd utan konstant underhållning. Inte så lätt nu för dig i Coronatider. Om du nu ens tycker att det är jobbigt, det ska jag ju inte förutsätta eftersom du inte skrivit att det skulle vara så.

Om du eller ni upplever närhetsbehovet som jobbigt så vill jag tipsa dig om att läsa om plusbarn. Nu tror vi inte att vårat barn klassas som det. Men oavsett så kan det vara skönt att läsa om andra med liknande och kanske större problem.
  • S23

Vet inte om du skrivit något om detta. Men när ni något i sele eller sjal? Misstänker att ni testat om barnet inte går att lägga ner? Om barnet accepterar detta, har pappan burit mycket i sele eller sjal? För oss fungerade detta mycket bättre för att få barnet att tycka det var ok hos pappan

• S23
    Nina05 skrev 2020-07-05 09:03:37 följande:

Tack! Nej jag försöker sålla bland det som skrivs. Ville som jag skrev inlägget få tips för att underlätta övergången men fick visst lite mer än så, men så blir det ju nästan alltid på fl :)

Vi har kört med sele och sjal väldigt mycket då bebis endast accepterade att sova på mig eller pappa. Det blev dock för tungt för min rygg tillslut så sen ca 3 veckor tillbaka sover bebis på vår säng dagtid. Jag tycker behovet av ständig kroppskontakt minskat en del sen bebis började kunna sitta mer så vi hoppas det ska bli lättare och lättare ju mer hen klarar själv. Förhoppningsvis blir kontakten med pappa ännu bättre när han kan mata också sen när vanlig mat blir enda födan.

Hur gammal är ditt barn nu?

Mitt barn är 17 månader nu. Hon sov sina första 8 månader På mig hela nätterna och även dagtid, alternativt rullande vagn. Sedan gjorde hon ett uppehåll på tvp månader där det gick bra att ha henne bredvid i sängen. För att sedan återgå till att sova på mig igen från 10-12 månader. Sedan har hon sovit bredvid i sängen fram tills för en månad sedan då hon helt plötsligt började kunna ligga i sin egen säng (som står bredvid vår med avtagen sida) hela natten! Hon sover dock fortfarande på mih dagtid, alternativt vagn som nu faktiskt kan stå stilla.

Och sedan hon var 13 månader går det nu alltså äntligen att få någonting gjort hemma!

Vi har också burit otroligt mycket. Och precis som för dig så pallade inte min kropp tillslut.

Ett tips angående sömnen. Om ni har problem med att lägga ner barnet dagtid, kan vara att ha koll på sömncykeln. Min dotter har en cykel på trettio minuter. I vissa perioder har vi faktiskt kunnat lägga ner henne dagtid om vi har sett till att ligga bredvid henne 5 minuter innan och fem minuter efter att hon passerat en cykel. På så sätt har hon sovit igenom till nästa cykel och man har då kunnat gå ifrån 20 minuter för att sedan lägga sig bredvid igen inför nästa cykelövergång.

Har som sagt bara funkat korta perioder. Men har man ett barn som inte går att sätta ner för en sekund så är det ju väldigt uppskattat de få gånger det fungerar
  • S23

Jag ser ju också att du skriver att pappan inte alls duger vid sovning. Så var det också för oss de första månaderna. Spelade liksom ingen roll om man bara härdade ut att hon var ledsen. Hon har ALDRIG däckat av trötthet. Men sedan hade vi en period där det faktiskt fungerade bättre med pappan. Och en himmelsk period på tvp veckor när hon var kanske 8 månader då vi på kvällen kunde lägga henne i sin säng, hon tog sin nalle och vred sig på sidan och somnafe själv på tvp minuter. (Sov dock på mig på natten, efter klockan 21 döh inget annat).

Med det vill jag väl egentligen säga att det mycket väl kan vara så att det är pappan som duger bäst vid nattning om några månader, och att detta även kan hinna förändras igen innan dess.

Är tanken att du ska sluta amma innan du börjar jobba? Har ni tänkt börja med flaska istället?

Jag har ingen direkt koll på sådant, mjölken tog slut vid 10,5 månad så jag behövde liksom aldrig aktivt sluta. Men funderar om man Isf bör göra det Avslutet i god tid innan pappan tar över? Så att inte både mamma och amning försvinner samtidigt? Bara spekulerar nu, har ingen koll alls

• S23
    Nina05 skrev 2020-07-05 13:33:25 följande:

Jag har problem med bebis sömn dagtid. Efter 30-45 min vaknar hen alltid. Oavsett om jag vaggar eller är bredvid så somnar hen inte om. Är sedan trött och grinig större delen av dagen. Ibland kan jag få bebis att somna om efter att ha varit vaken i 10 min men då endast genom amning. I selen kunde hen sova 1-3 timmar i sträck. Vagnen funkar inte heller tyvärr.

Åh det låter som det varit kämpigt för er med sömnen. Vi har haft tur att bebis sedan ca 2.5 månad accepterade att sova bredvid mig och pappa om nästet. Vi flyttade sedan över nästet i spjälsängen och nu sover bebis i sin säng nattetid. Så där har vi inga problem. Just nu ;)

Jag har tänk sluta amma innan jag börjar jobba, helst 1-2 månader innan men då bebis vägrar flaska så vet vi ju inte hur det kommer gå riktigt. Jag har vänner vars barn slutat amma vid 6 mån och dp enbart ätit mat.

Haha. Ja hon har dessutom vaknat 04 varje morgon tills för en månad sedan. Nu jävlar har vi sovmorgon till 05.30 varje dag! Så tacksam! Har fått livet tillbaka.

Tänker att ni kanske testat men har du testat att ha hen i sele liggandes i sängen?

Jag har bbhugmes gravidkudde. Mitt livs bästa köp. Har den bakom ryggen och då halvligger man otroligt skönt. Tänker att om du har barnet i sele och hen kan somna där och sedan halvligger i sängen så kanske det fungerar för att få hen att sova längre?
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-05 14:11:14 följande:

Ja vi har testat allt.. i selen sov hen bara om vi satt upp rak i ryggen eller stod.. allt annat vakna hen av. I slutet funka det inte ens att sitta så jag stod upp större delen av dagarna vilket tog knäcken på rygg och psyke. Är mkt bättre för min kropp nu nör bebis kan sova själv på sängen, men som sagt väldigt korta stunder och hen vaknar av minsta ljud så jag får smyga omkring.. provat de flesta tips jag fått. Vaggat, buffat, vagnen, legat bredvid, sittit med bebis i knät för att kunna vagga direkt när hen veekar vakna osv. Tycks omöjligt att få hen sova över skarvarna. Men det kommer kanske med tiden. Hade dock önskat mig en timmas egentid..

Misstänkte att ni hade testat. Man gör ju liksom allt för att hitta en lösning. Bilen fungerar inte heller?

Vår Dotter har också varit lättväckt.

Kan säga att många höjt på ögonbrynen om att jag suttit kvar i bilen när hon somnat där. Men jag kunde ju liksom knappt knäppa upp bältet på mig själv utan att hon vaknade.

Jag minns nu att vi faktiskt hade en period då hon inte sov mer än en halvtimme oavsett vad vi försökte med. Men tror inte det handlade om mer än någon månad. Annars har det som sagt oftast funkat så länge vagnen rullat eller hon sovit på oss.

Har nog tyvärr inga fler konkreta råd att komma med gällande det. Hojtar till om jag kommer på något listigt.

Tror helt klart ni skulle kunna ha hjälp av att läsa om plusbarn. Kan hända att de som har sådana barn också har några superknep
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-05 21:29:32 följande:

Bilen funkar inte heller tyvärr. Jag känner igen det där med höjda ögonbryn. En del säger till mig att jag måste vänja bebis vid ljud men jag ser inte riktigt det som ett vinnande koncept. Rätt eller fel, jag vet inte men jag som själv är ljuskänslig har tydligen varit det sen bebis trots att min mamma försökte vänja mig. Så kanske har vår bebis ärvt ljuskänsligheten.

Jag ska kolla upp det om plusbarn :)

Tack för alla dina råd och tips och din förståelse framförallt :)

Vi var noga med att inte vara tysta med vår dotter i början. De första tvp månaderna sov hon genom alla ljud. Sedan förändrades detta så jag är övertygad om att det inte alltid har med vana att göra. Får höra detsamma. Att man måste vänja dem. Men som sagt så gjorde vi ju faktiskt det.

Så ignorera bara alla som ifrågasätter och anser att barn skall vänjas. Det går inte med alla barn helt enkelt.

Herregud som vi kämpat med att få dottern att sova längre än till 04. Vi väntade förväntansfullt på sommartiden. Trots EXAKT samma rutiner som tidigare så ställde dottern om sig och fortsatte vakna klockan 04 (så 03 enligt vintertid). Snacka om besvikelse. Vi undrar fortfarande vem som skvallrade för henne om att klockan ställdes om....

Nej men vi har verkligen testat ALLT och inget fungerade. Sedan helt plötsligt så fungerade det att hålla henne vaken längre för att sova längre på morgonen. Något vi redan testat utan effekt.

Så min slutsats är att dottern helt enkelt inte gick att ställa om innan.

Värt att ha i åtanke när man är desperat och testat allt, att några månader senare kanske något av allt detta faktiskt helt plötsligt fungerar
  • S23
    Nina05 skrev 2020-07-05 21:29:32 följande:

Bilen funkar inte heller tyvärr. Jag känner igen det där med höjda ögonbryn. En del säger till mig att jag måste vänja bebis vid ljud men jag ser inte riktigt det som ett vinnande koncept. Rätt eller fel, jag vet inte men jag som själv är ljuskänslig har tydligen varit det sen bebis trots att min mamma försökte vänja mig. Så kanske har vår bebis ärvt ljuskänsligheten.

Jag ska kolla upp det om plusbarn :)

Tack för alla dina råd och tips och din förståelse framförallt :)

Lycka till med allt! Jag tror det kommer gå toppen att vara hemma med pappa från 8 månader! Ha med i tanken att det är lika långt dit som barnet är gammalt nu. Så mycket kan hinna förändras
Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?