S23 skrev 2020-07-05 12:26:31 följande:
Jag ser ju också att du skriver att pappan inte alls duger vid sovning. Så var det också för oss de första månaderna. Spelade liksom ingen roll om man bara härdade ut att hon var ledsen. Hon har ALDRIG däckat av trötthet. Men sedan hade vi en period där det faktiskt fungerade bättre med pappan. Och en himmelsk period på tvp veckor när hon var kanske 8 månader då vi på kvällen kunde lägga henne i sin säng, hon tog sin nalle och vred sig på sidan och somnafe själv på tvp minuter. (Sov dock på mig på natten, efter klockan 21 döh inget annat).
Med det vill jag väl egentligen säga att det mycket väl kan vara så att det är pappan som duger bäst vid nattning om några månader, och att detta även kan hinna förändras igen innan dess.
Är tanken att du ska sluta amma innan du börjar jobba? Har ni tänkt börja med flaska istället?
Jag har ingen direkt koll på sådant, mjölken tog slut vid 10,5 månad så jag behövde liksom aldrig aktivt sluta. Men funderar om man Isf bör göra det Avslutet i god tid innan pappan tar över? Så att inte både mamma och amning försvinner samtidigt? Bara spekulerar nu, har ingen koll alls
S23 skrev 2020-07-05 12:19:53 följande:
Mitt barn är 17 månader nu. Hon sov sina första 8 månader På mig hela nätterna och även dagtid, alternativt rullande vagn. Sedan gjorde hon ett uppehåll på tvp månader där det gick bra att ha henne bredvid i sängen. För att sedan återgå till att sova på mig igen från 10-12 månader. Sedan har hon sovit bredvid i sängen fram tills för en månad sedan då hon helt plötsligt började kunna ligga i sin egen säng (som står bredvid vår med avtagen sida) hela natten! Hon sover dock fortfarande på mih dagtid, alternativt vagn som nu faktiskt kan stå stilla.
Och sedan hon var 13 månader går det nu alltså äntligen att få någonting gjort hemma!
Vi har också burit otroligt mycket. Och precis som för dig så pallade inte min kropp tillslut.
Ett tips angående sömnen. Om ni har problem med att lägga ner barnet dagtid, kan vara att ha koll på sömncykeln. Min dotter har en cykel på trettio minuter. I vissa perioder har vi faktiskt kunnat lägga ner henne dagtid om vi har sett till att ligga bredvid henne 5 minuter innan och fem minuter efter att hon passerat en cykel. På så sätt har hon sovit igenom till nästa cykel och man har då kunnat gå ifrån 20 minuter för att sedan lägga sig bredvid igen inför nästa cykelövergång.
Har som sagt bara funkat korta perioder. Men har man ett barn som inte går att sätta ner för en sekund så är det ju väldigt uppskattat de få gånger det fungerar
Jag har problem med bebis sömn dagtid. Efter 30-45 min vaknar hen alltid. Oavsett om jag vaggar eller är bredvid så somnar hen inte om. Är sedan trött och grinig större delen av dagen. Ibland kan jag få bebis att somna om efter att ha varit vaken i 10 min men då endast genom amning. I selen kunde hen sova 1-3 timmar i sträck. Vagnen funkar inte heller tyvärr.
Åh det låter som det varit kämpigt för er med sömnen. Vi har haft tur att bebis sedan ca 2.5 månad accepterade att sova bredvid mig och pappa om nästet. Vi flyttade sedan över nästet i spjälsängen och nu sover bebis i sin säng nattetid. Så där har vi inga problem. Just nu ;)
Jag har tänk sluta amma innan jag börjar jobba, helst 1-2 månader innan men då bebis vägrar flaska så vet vi ju inte hur det kommer gå riktigt. Jag har vänner vars barn slutat amma vid 6 mån och dp enbart ätit mat.