• Elle N

Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?

Inte läst tidigare svar. Har bara en spontan tanke angående manlighet och vem som duger. I min bekantskapskrets hänger det där lite ihop med vem som varit föräldraledig och hur mycket. Dvs. de pappor som fått vara föräldralediga har fått en bättre, närmre relation till sina fäder också, vissa har till och med gått över till att bli lite extra pappiga, och vilja att pappa gör saker, eftersom de vant sig vid honom.

Med det sagt kommer det så klart att vara en omställning för ert barn när huvudansvaret flyttas, men jag tror att det kommer att bli en positiv sådan, där det kanske blir lättare i nästa omställning: inskolning på föris. Så länge ni båda har en aktiv roll, pappan kanske får byta blöjor mer på kvällarna och sköta kvällsbadet så att de börjar bygga egna rutiner redan nu, och du fortsätter vara involverad när du börjar jobba, så tror jag att det kommer att gå bra! Barnet borde ju må bra om det har en trygg och stabil relation till er båda.

Det svåraste tror jag kommer att vara för dig. Det pumpas fortfarande mycket hormoner i dig, och det kan bli tufft att inte vara nära ditt barn så många timmar om dagen. Men om det är möjligt, jobba med de känslorna, och ge pappan möjlighet att komma närmre sitt barn, jag tror verkligen att ni kommer att tjäna på det alla tre i slutändan!

Lycka till!

Svar på tråden Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?