Pappan ska vara föräldraledig. Kommer det gå?
Om det inte finns några alternativ så måste det ju funka. Alltså att ni redan bestämt med jobb och så. I så fall måste du vara redo att lämna över och han måste förstå att det kan bli tufft den första tiden. För barnet är van med att det är du som finns där. Och plötsligt gör du inte det. Men pappa +barn kommer att hitta sina egna sätt och sina egna rutiner och det är ju jättefint och viktigt att de får den tiden tillsammans.
Kanske kan ni gå omlott lite? Jobba deltid båda två 1-2 månader för att sen skifta helt?
När jag fick mitt första barn så började jag jobba ett par dagar per vecka redan efter 3 mån, det var det som funkade bäst för oss. Visst var han liten och jag saknade honom (även om jag sen hade 5 dagar per vecka tillsammans med honom dygnet runt!) men samtidigt var det en praktisk lösning som vi behövde få att fungera. Så jag fick nog också tänka bort känslorna litegrann för även om man tänker bort den biten så kan det smärta lite att smyga hemifrån när man har en mammig liten bebis som ligger och sover. Men jag fick helt enkelt vara trygg i att hans pappa kan precis allt likabra som jag och att de kommer ha en fin dag tillsammans. Och sen imorgon är det min tur att vara hemma och mysa.
Med barn nr 2 var jag helt ledig en längre period än jag varit med första. Och sen jobbade jag deltid i drygt ett år innan han började på dagis, så där behövdes ingen riktig överlämning på det sättet utan då turades vi om mer.