• Jenzia

Tempkurvor

Limeblad skrev 2020-09-18 07:46:53 följande:

Har inte börjat försöka än men är nu igenom min andra cykel efter p-piller. Började blöda lite smått igår och mer idag vilket betyder att min lutealfas bara är 8 dagar. NC trodde att mensen skulle komma imorgon men tji fick jag. Vi ska börja försöka denna cykel så ska nog klicka hem ägglossningstester. Känns lite oroande att lutealfasen är så pass kort. Ska försöka bifoga bild.

Ja 8 dagar låter lite kort :-/ Men enligt din kurva så skulle ägglossningen kunnat komma redan på

Cd19, dvs två dagar före NC sätter ut den. Kan nog vara bra att ta lh-tester, rekommendera Babyplans stickor!

Och du bör räknar idag som Cd1, om flödet kom igång på riktigt idag.

Så då kanske din lutealfas är 10-11 dagar, vilket är rätt normalt även om det fortfarande är lite i underkant.

Lycka till
  • Jenzia
    Limeblad skrev 2020-09-18 12:30:55 följande:

Tack för tips! Då ska jag ändra gårdagen till spotting istället och klicka hem stickor från babyplan.

Förhoppningsvis beror den korta tiden på att jag nyss slutat med p-piller. Första cykeln var rätt märklig med oklar ägglossning. Så jag hoppas att den går mot längre.

Om du behöver hjälp med att tolka äl-stickorna så är appen PreMom superbra för det! Man tar en bild på stickan och får ett värde som sen markeras som low, high eller peak. När du för peak så bör du ha äl inom 24-48 timmar
  • Jenzia
    molekyl skrev 2020-09-18 13:30:05 följande:

Jag har precis börjat tempa och har några undringar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Vad innebär sammanhängande sömn? Jag vaknar ett par ggr per natt men somnar oftast om med en gång (nån minut kanske). Är det ok?

Har ni tips för man får jämn och korrekt temp? Jag tycker jag mäter likadant, vid samma tid men tycker ändå det fluktuerar ganska mycket. Hittills har jag fått mellan 36,09 och 36,39 och då har jag hållit på i åtta dagar typ.

Så, vad har ni för råd?

Jag brukar också vakna varje natt, ibland behöver jag gå upp och kissa. Men jag har ändå alltid tagit tempen sen när klockan ringer vid 6.20. Har funkat bra

Tänker att om man alltid vaknar under natten så är det ju ens normala sömnrytm. Det är ju när du sover väldigt oroligt, längre än vanligt, har druckit alkohol eller är sjuk som man ska bortse från den tempen den morgonen.

Min muntemp varierar hej vilt, tycker det är lättare att mäta vaginalt
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-09-18 15:04:56 följande:

Hur tolkar man en sådan här kurva. Vaginala tempen upp något, den orala ner... men i vilket fall som börjar jag ställa in mig på mens imorgon eller sön.

Jag hade gått på den vaginala, känns mer rättvisande!
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-09-18 20:28:49 följande:

Jag kan ju alltid hoppas att den stämmer! Och tack för pepp! Men känns som att den kommer falla som en sten imorgon. Har riktigt otrevlig mensvärk idag så är tom rädd att mensen kommer en dag tidigt :/

Håller tummarna för dig! <3 Vi ska ju plussa denna månaden, sa vi ju på FB! Fast jag har forfarande mer än en vecka kvar till min BIM... Kram!
  • Jenzia
    Mikkans skrev 2020-10-02 07:33:04 följande:

Någon som vet när ff sätter utt ägglossning? :)

Jag tror du behöver en dag till med temphöjning. Ser ut som du hade ägglossning på cd18.
  • Jenzia
    Mikkans skrev 2020-10-02 09:17:19 följande:

Ägglossning hade skett på eftermiddagen cd 17 enligt vul så tkr de borde bekräftas snart :(

Aha!!! Vad skönt att ha det bekräftat med VUL Tempen kan ju sega lite i början innan progesteronet tar riktig fart
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 12:03:35 följande:

Nu så. Misstänkte igår att ägglossning var på gång när tempen låg på 35,7. Men inte positivt igår. Men idag så (y)

Uj vilken tempökningen! Ser ut som ägglossningen kom samtidigt som peaken (eventuellt). Hur högt brukar tempen ligga i din lutealfas?
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 14:37:32 följande:

Ja verkligen! Den brukar dippa ner till 35,7 och sen få en stigning :) så hoppas att det släpper ordentligt och inte tar ngn vecka som det gjort ibland.

Temperaturen i lutealfasen brukar ligga mellan 36,2 till 36,6. Enligt NC 36,32 +- 0,14

Ser verkligen ut som att ägget släppt
  • Jenzia
    Lillaälta skrev 2020-10-02 17:21:49 följande:

Hoppas verkligen det! Försök 20, men cykel 2 efter äggledarspolning. Så blandade känslor :)

Förstår det! <3

Själv är jag på CD4 på aktivt försök 10, och också andra cykeln efter äggledarspolning. Önskar att ägglossningen vore nu nu nu! Men dröjer nog ca 10 dagar till...
Svar på tråden Tempkurvor