• Maymom

Tempkurvor

Cashili33 skrev 2023-03-03 20:45:23 följande:
    Du vet själv  vad som är hög temp för dig 
    För mig är gravid temp 36,9 o högre 
    Nu svarade du nog på fel.😊
  • Maymom
    Sanlin90 skrev 2023-03-08 08:13:38 följande:

Tempen fortsätter ?jävlas? jag får inget plus och idag va den högre än vad den någonsin varit. 
    Kan det vara något annat som gör att din temp ändrats? ändrade levnadsvanor? Underliggande sjukdom?
  • Maymom

Sanlin90: då hade jag ju nästan gissat på att din temp var låg då pga infektioner, men du har ju sagt att du inte brukar ha så högt som nu så det stämmer ju inte heller. 

du får nog bara vänta in mensen och sen försöka tolka efter det. Förstår att det känns tufft. 

• Maymom

Maja14:
    väldigt positivt med en sån höjning, sök på trifasisk graf så kan du läsa mer.😊

Saandrar:
    jag tycker det ser ut som att din ÄL var på cd34.
    kanske att kroppen försökte ägglossa tidigare men inte lyckades, men nu tänker jag högt. :)
    Hur långa cykler brukar du ha?

• Maymom
    Sanlin90 skrev 2023-03-14 08:34:43 följande:

Funderade på om man skulle höra av sig till gyn, jag har molvärk sedan två dagar lite intensivare än innan, när mensen kommer brukar jag bara ha värk max en timme så börjar jag blöda sen men nu kommer ingen blödning och tempen är fortsatt hög, känns dock som gyn inte har koll om jag ringer och säger att jag haft förhöjd basaltemp länge men ingen mens eller plus. 
    Nej vänta 3 dagar till och ta nytt test, det senaste du tog syntes det ju nånting på.
    men sen är det kanske läge för en undersökning. Men frågan är om det är gyn eller allmänläkare när enda som är annorlunda är att kroppstemperaturen ökat typ en halv grad🤔
  • Maymom
    studerade skrev 2023-03-17 10:21:43 följande:

Är de försent att jag får en temp stegring nu? Är första gången jag tempar och har svårt att få till rätt med sömnen att sova 6 alt 4 sammanhängande. Tar tempen mellan 03,30-07,30. 

Nej det ser väldigt lagom ut med en höjning på cd16.
    förmodligen ÄL då cd15.
    hur lång cykel brukar du ha?
    lutealfasen, mellan ÄL till mens, brukar vara runt 14 dagar, oftast har man själv alltid lika lång lutealfas men dagarna innan ÄL, från mens till ÄL kan variera.
    tempen efter ÄL ska ju vara högre än innan ÄL så får se om din stiger ytterligare eller hur det blir.

man lär sig mycket om sin kropp när man tempar, så bra beslut att börja med det.😊
    bara häromdagen såg jag nån som skrev att tempen stiger tydligt dagen efter man druckit alkohol och det syntes tydligt i hennes graf.

helst ska man mäta tempen samma tid varje dag, efter ett visst antal sammanhängande timmar sömn, eftersom du mäter olika får du de små trianglarna istället för prickar. Detta gör grafen mer osäker.

Man kan testa att räkna om tempen. tempar du normalt sett kl.4 och en morgon istället tempar en timme senare så lägger du på 0.1. En timme tidigare drar du av 0.1 osv.
    men jag vet inte om det heller blir helt rättvisande, det bästa är nog att tempa samma tid. Du skulle ju kunna testa att ändra denna cykelns tempar utifrån det och lägga in under januari, så kan du jämföra hur grafen ser ut efter du har redigerat dem jämfört med nu.😊
  • Maymom

Victoriaaas: tycker också den ser fin ut. Testade du ÄL+10 då alltså. Är ju inte alla som plussar ÄL+10 även om det är rätt vanligt. Grafen ser som sagt fin ut med en extra stegring Från ÄL+10. med mitt barn fick jag en sån ökning på ÄL+10. :)
    tar du nytt test imorgon? :)

• Maymom
    Victoriaaas skrev 2023-03-17 17:27:43 följande:

Foodie92: Brukar ligga mellan 36,2 och 36,5 innan mens så det känns lite lurt.. Ingen ihållande mensvärk heller, har haft någon kortare molande värk bara vilket är ovanligt för mig! 

Maymom: Exakt, testade ÄL+10 med RFSUs vanliga billiga sticka. Är på resande fot så blir inget test förens på måndag om inte mensen dyker upp i helgen! Uppdaterar hur det går Skrattande

Verkligen spännande!!! 😃
  • Maymom

Studerade: 
    du får räkna från ÄL. Dvs dagen innan tempökning.
    den dagen är ÄL. Dagen då tempen ökat är ÄL+1.

• Maymom
    studerade skrev 2023-03-19 21:04:53 följande:

Hej och tack igen 🤩 om jag hade äl dag 16 och beräknad inte mens dag 25 så blir de kort luteafa?alkt att bim är dag 27?

Ja 9 dagar är väldigt kort lutealfas. Jag vet inte vilket spann som ses som normalt, runt 14 dagar har jag hört bara lite generellt. Så räkna hellre med bim på cd27, men du kommer ju få en tydligare bild över hur din cykel ser ut nu när du tempar. Oftast har man som sagt alltid lika lång lutealfas, så märker du nu att den är 11 dagar så räkna på det framöver.(om du nu får någon mens nu)
    Plus att om du ska ta graviditetstest så är ju ÄL+9 i tidigaste laget, många som får negativt då som plussar några dagar senare.
    Blir spännande att följa din graf framöver. :)
Svar på tråden Tempkurvor