• Msofie

Tempkurvor

Mikkans skrev 2020-08-13 08:25:05 följande:

Så länge du håller dig till samma temp. Viktigaste är inte gradantalet utan skiftningarna.:)

Jaa jag brukar använda samma, men den stod först 36,6 sedan 36,4 och tycker ändå det är rätt stor skillnad haha.
  • Msofie

Hej,

De första dagarna efter ÄL va tempen ganska så hög, har generellt högst 36,4 och den låg på typ 36,8. Nu har den legat i två dagar på 36,6 vilket inte är särskilt mycket högre. Det är första månaden jag tempar, vad tror ni de innebär?
  • Msofie
    anki89 skrev 2020-08-19 14:13:46 följande:

Hej alla tempare! Hoppas nu kanske kan hjälpa mig analysera lite, eller snarare peppa kanske... Jag har temat med NC länge och nu försöker vi få en liten trea här hemma ???? detta är första försöket, men ni vet ju hur det är... Man väntar, analyserar och känner efter som en tok hela tiden.. Jag har bim på må dag den 24 och känner vissa symtom till och från (inbillar jag mig iaf). Känner molvärk i tjejmagen, är oerhört känslosam, och har en ökad mäng klara flytningar samt är körig i magen.. Dock har tempen gått ner lite nu ett par dagar i rad, vilket gjort att jag tappat hoppet.. Jag visar min kurva här så får vi se om ni har nån analys till den ????

Ta hand om er!

Den påminner mycket om min kurva, har BIM 22/8, är på ÄL +11. Min håller sig stabilt vid 36,6, men är inte lika hög som mångas. Vi får väl se vad det innebär, kommer inte testa innan BIM!
  • Msofie
    Erla91 skrev 2020-08-26 07:43:00 följande:

Hej

Jag är lite okunnig på detta med att temp så jag har en liten fråga. Hur många dagar efter ägglossning brukar tempen gå ner mot "mittlinjen"? Kan man få en hint några dagar innan mens att man kanske skulle kunna vara gravid? Jag hoppas nog på för mycket men min temp är hög och är på äl+10 nu. Låter det positivt eller är det alldeles för tidigt att säga?

Min temp har alltid gått ner samma dag / dagen innan mensen har kommit. Så kan vara för tidigt för att säga!
  • Msofie
    molekyl skrev 2020-09-06 23:38:07 följande:

Hej. Hoppar in med en liten undring: Vad använder ni för app? Använder ni gratisversion eller betalar ni för medlemskap? 

Haha jag använder en hel del, Premom (främst för jag gillar hur de ser ut när man lägger in ÄL test), min kalender ( på svenska ) samt Fermometer ( har inte betald, men nog min favorit faktiskt)
  • Msofie

Cattisl, känner precis som du, är så förvirrad över min Äl! Jag fick peak på ÄL test för två dagar sedan, CD 18, och min app har registrerat att ÄL va på CD 16, trots det inte varit en temp höjning och att ÄL inte peakade förens vid 18? Jag fick tydligt sekret för kanske 4 dagar sedan. Förstår inte varför ÄLen inte verkar ha varit, borde ju sett en tydlig temp höjning nu två dagar efter peaken...
  • Msofie
    Cattisl skrev 2020-09-08 17:04:23 följande:

jag har aldrig haft så förr... så jag vet inte... kan man ha så låg ökning men ändå ha haft äl?

dessutom var min temp mkt högre under hela follikelfasen, extremt stabil på 36,5 hela tiden från mens till äl (droppade inte helt vid mens ens)...

är ngt fel?

Alltså jag vet inte?! Har inte hört talas om det. Men jag har dock historik av att ha flera stegringar i samma cykel. Tror nog min kropp har svårt att släppa ägget och behöver flera försök. Fick peak igår med (peak cd 18 och cd 19) så får väl se om den är på väg ner och om tempen går upp imorgon.
  • Msofie

[quote=80635011][quote-nick]Cattisl skrev 2020-09-09 19:02:19 följande:[/quote-nick]vad hade du för temp före mensen/vid mensen? ser inte ut som om några av dina mätningar går över linjen?[/quote

Efter ÄL innan mens brukar jag ligga runt 36,6, vilket jag hade igår. Innan ÄL ligger jag på 36,2 - 36,4.

• Msofie

Någon som har en tanke om min tempkurva? Den har inte sett ut så tidigare, berg och dalbana, blir förvirrad...
  • Msofie
    Msofie skrev 2020-11-19 07:44:17 följande:

Någon som har en tanke om min tempkurva? Den har inte sett ut så tidigare, berg och dalbana, blir förvirrad...

Såg nu förövrigt att den var rätt lik HenneGreks kurva, så de kanske finns hopp...
  • Msofie
    Soff skrev 2020-12-22 12:13:36 följande:

Usch va tråkigt :( exakt samma scenario för mig, min temp höjdes också igår lite grann så fick lite hopp, men det störtdök imorse.. 

Har redan gjort ultraljud och hssg och sett att allt ser bra ut för min del. Min sambo vill inte göra något spermaprov så länge vi fortfarande är inom den "normala tiden", dvs 1 år. Så inte mycket att göra där. Och hjälp får man ju tyvärr inte förns efter att det gått 1 år av försök, om man inte går privat men då kostar det ju skjortan. Men du kanske menade psysisk hjälp? : P för det har jag funderat på, är enormt tungt detta. Och vanligtvis så delar jag med mig av tankar och känslor med bland annat min mamma, men detta vill jag inte yttra mig om med någon, så man blir väldigt ensam i det. Kan ju prata med sambon men han förstår ju inte riktigt mina känslor kring detta, även om han försöker stötta så gott det går. 

Du vet såklart vad som är bäst för dig själv, men nu i vårt elfte månad av försök har jag berättat för mina närmsta om vår process. Det absolut bästa valet jag gjort detta året, hade aldrig kunnat ana hur positivt de skulle påverka mitt mående och vilket stöd jag har fått! Om inget är det skönt att folk har förståelse inför varför man inte alltid är på topp.
  • Msofie
    Soff skrev 2020-12-22 20:43:22 följande:

Va skönt! Kan tänka mig det ändå. Jag har berättat för en vän, som är lite i samma sits. Är skönt bara att ha någon i sin närhet som förstår och som man kan prata med..sen vet min bror om det, då dom väntade barn igen och jag bara blev väldigt ledsen, pga min situation. Så kände att jag var tvungen att förklara mig, ifall han märkte. Annars pratat jag inte om det så...

Du verkar ändå ha några positiva erfarenheter! Vad är det som hindrar dig?
  • Msofie

Ni som är kunniga. Jag har denna månaden använt Clareblues digitala ägglossningstester med två fertila dagar. Jag fick en glad smiley 3/1 dvs i söndags. Beräknat ÄL 5/1. Men är det bara jag eller är min temp något låg (och på väg ner)? Har bara en temp på 36.36 isch?
  • Msofie
    Bebis2021 skrev 2021-01-08 10:11:03 följande:

Hej, någon här som kan detta med att tempa, jag tog ältest igår som var positivt samt har haft älflytningar några dagar och molvärk, enligt mina uträkningar bör äl ske idag, på morgonen när jag tempade var min temp lite lägre än vanligt, kan de bli så när äl sker någon som vet?

Har nog upplevt att dagen för ÄL sjunker tempen! Förutsatt av att den stiger dagen efter, det är det som är viktigast. Min ÄL tar alltid isch 48 timmar efter positivt ÄL test.
  • Msofie
    Cattisl skrev 2021-01-25 06:50:23 följande:

Hur tidigt kan kroppen signalera att mens är på G och att ingen graviditet finns? Alltså hur tidigt kan man få 'symtom' på att mensen är på g efter ägglossning?

Jag brukar börja få mens symtom ÄL +7 ungefär, de börjar alltid med ont i brösten sen viss smärta i livmodern ( vilket man varje månad tror är graviditet haha )
  • Msofie
    BoringBrick92 skrev 2021-04-02 17:42:28 följande:

Blir lite knäpp på detta. Fick positivt lh test på kvällen cykeldag 13, nu säger NC att jag förmodligen hade ägglossning redan samma dag som positivt test. Fick dock negativa test dagarna innan så känns orimligt. Vet inte vad jag ska tro. Några tankar? Jag använder cb digitala om det påverkar.

Tittar man bara på kurvan ser det ju nästan ut som ÄL va på CD 12?
  • Msofie

Hej,

Känner någon till vad blygsamma tempökningar säger om ens ÄL? Jag får alltid utslag på tester och kan även känna att jag får ägglossning. Dock stiger min temp nästan aldrig mer än 0,3 grader, ökningen sker även ofta över några dagar. Ser ju på mångas kurvor att de ofta får en tydligare ökning. Har det någon påverkan?

• Msofie
    Steeph skrev 2021-04-04 09:53:53 följande:

Hej!

Vad jag läst så har många en ?slow rise? vilken egentligen handlar om att progesteronet är lite segt på att komma upp i rätt nivån för att påverka tempen, men att det viktigaste är att tempen sen håller sig uppe minst 12 dagar och att man har en okej lutealfas det behöver inte betyda att man har problem med sin fertilitet.

Månaden jag blev gravid steg tempen 0.2 och höll sig uppe kanske runt 0.3 resterande av lutealfas, till jag fick ett plus på äl+11 och tempen sköt i höjden. Slutade dock i ma v 9 men hade inget att göra med det

Tack för ditt svar! Då kan jag känna mig lite lugnare i det. Kommer även ta blodprov för att kolla progesteron nästa vecka. Känns hoppfullt att det gick vägen för dig, då kanske det finns en chans!
Svar på tråden Tempkurvor