• Pandyy

Tempkurvor

Jenzia skrev 2020-09-06 16:47:30 följande:

Min temp var helt knasig förra cykelns lutealfas, skickar med en bild så du ska få se. Fick iaf äl och för 5 dagar sedan också mens

Ja jag ser att den hoppade över mittlinjen flera gånger, konstigt! Är det något du upplevt tidigare cykler, har du tempat länge? Har du blivit gravid någon gång?
  • Pandyy
    Cattisl skrev 2020-09-06 19:24:16 följande:

Är det inte bara att ta ett grav test om du tror du är gravid :)

Jag har tagit flera gravtest för att utesluta och tycker alltid jag kan ana skuggor på RFSU men jag har utgått från att testen är negativa eftersom jag fick plus på BIM-1 och stor blödning och negativt på BIM. Så jag tror inte att jag är gravid även om jag verkligen önskar, utan jag vill höra om fler haft så hög och hoppig temp i follikelfasen och det verkar ju iallafall vara något Jenzia upplevt!

Jenzia:

9 månader är länge, måste börja kännas frustrerande? Tempning underlättar mycket och kan hjälpa en att tyda cykeln bättre, även om det tar några cykler innan apparna känner din kropp. Tycker min fortfarande pendlar. Upplever du att det känns enklare att försöka kontrollera att ni tajmar ägglossning nu? Eller tycker du det blir stressigt?

Jag har tempat i ca 4 månader och det har bara tagit sig en gång, förra månaden som blev kemisk. Detta är första gången som tempen stiger över baslinjen i follikelfasen.
  • Pandyy
    Jenzia skrev 2020-09-06 22:24:03 följande:

Min vän, Entusiastisk, hade också en väldigt hoppig follikelfas denna cykeln. Låg också över sin badkurvan första veckan, sen gick den ner inför äl. Så det är nog inte helt ovanligt att temperaturen spelar en ett spratt

Jag tycker jag fått bra koll på min äl sedan jag bytte från digitalt äl-test till lh-stickor. Får tydlig peak Och har fått temphöjning båda månaderna jag tempar, så det är ju också skönt Själv? Vilka äl-tester använder du?

Mjo, det är frustrerande. Men vi är faktisk igång med en utredning redan nu. Jag är ju lite äldre, fyller 37 år om en månad, så då tar vården emot en lite tidigare Så om en månad vet vi om något är tokigt eller inte, ibland tar det ju bara lite tid.

Förresten är ju en kemiskt graviditet ett gott tecken, betyder ju att ni funkar! Även om just det ägget inte föste :-/

Idag gick tempen ned igen så ja, det är skönt att höra att fler haft hoppig follikelfas! Jag har använt RFSU LH-tester och fått bra utslag och tydlig temphöjning därefter så jag tycker också det har funkat bra. Enda är väl att jag lätt blir stressad och får svårt att tänka på något annat om dagarna jag är ledig osv haha.

Förstår det, men vad bra att vården tar emot tidigare! Håller tummarna för att allt ser bra ut och att ni får rätt hjälpmedel och kan börja baka en liten!

Ja vi sa det också, jag och min sambo. Vi får nånstans i det lilla bakslaget trösta oss med att vi KAN bli gravida, så det är bara att ta nya tag även om det kan kännas lite tungt just då. Min ganska många år yngre syster blev på smällen direkt efter hon slutade med p-piller vilket inte var planerat, så det känns såklart när en annan varit igång ett tag. Ska ju enligt appen ha ägglossning om ca 1 vecka (jag tror den hamnar tidigare än så) så vi är i full gång att tajma äl även denna månad.

Molekyl:

Jag använder Natural Cycles och betalar som ett abonnemang. Supertydlig och enkel app.
  • Pandyy

Behöver er hjälp igen. Har två mätningar att välja på idag, och de skiljer sig väääldigt mycket.

Nr.1: 35,95 grader kl 04:40, sovit många sammanhängande timmar men det är mycket tidigare mot när jag brukar tempa.

Nr.2: 36,43 grader kl 07:40, sovit sammanhängande 2 timmar men detta är tiden jag oftast tempar.

Vilken hade ni valt att lägga in?

• Pandyy
    Lillaälta skrev 2020-09-11 12:27:38 följande:

Skulle tagit den senare alt markerat som annorlunda tempning. Är den inom ditt normala fönster?

Jag är precis i dagarna för ägglossning så båda temperaturerna kan vara aktuella. Menar du antingen välja den senare tempen eller välja den tidigare tempen men markera som ogiltig? Förstår jag dig rätt? :)
  • Pandyy
    Pandyy skrev 2020-09-11 14:21:48 följande:

Jag är precis i dagarna för ägglossning så båda temperaturerna kan vara aktuella. Menar du antingen välja den senare tempen eller välja den tidigare tempen men markera som ogiltig? Förstår jag dig rätt? :)

Glömde också skriva att jag tempar som tidigast vid 06:30 på morgnarna jag och som senast 08:00.
  • Pandyy
    Mikkans skrev 2020-09-11 22:42:12 följande:

Hur mycket varierar era tempkurvor månad till mpnad?

Det jag kan konstatera är att mina kurvor ser väldigt olika ut och har varit otroligt olika långa (variation på +-14 dagar!) men jag kan bara skylla det på att jag haft hormonella preventivmedel i 12 år innan jag började med tempmetoden och kroppen är lite vilsen då. Är inne på cykel nr 4 idag och denna follikelfas har jag haft mycket lägre temperatur under en längre tid än jag haft innan.
  • Pandyy

Jag hade alltså så mycket ägglossningssmärtor igår att jag blev tvungen att ta värktablett för att andning och vetekudde inte fungerade. Dåsig som jag var tog jag en tablett och insåg först i efterhand att det var Naproxen... har jag förstört hela denna månads försök till bebis nu? ????

• Pandyy
    Lillaälta skrev 2020-09-14 15:10:02 följande:

Usch med ägglossningsvärken, vet känslan!

Nej inget är förstört! Tänk hur många barn som blir till på drogmissbrukare och alkoholister. Och många vet inte ens att de är gravida förrän senare, så en tablett eller ett glas vin osv är ingen fara! :) håller tummarna för dig <3

greeneyes skrev 2020-09-14 15:13:16 följande:

Oroa dig inte!! Så här står det om Naproxen och användning under graviditeten:

Naproxen skall inte användas för regelbunden kontinuerlig behandling under sen graviditet bland annat på grund av risk för för tidig slutning av ductus arteriosus, minskad mängd fostervatten och nedsatt njurfunktion hos fostret och den nyfödda. Användning under tidig graviditet har satts i samband med en ökad risk för hjärtfel. En något generellt ökad risk för missbildningar kan inte heller uteslutas. Den eventuella riskökningen i det enskilda fallet är dock knappast så stor att det finns anledning till oro om kvinnan ändå har använt naproxen under tidig graviditet.

TACK snälla ni för att ni finns här och lugnar ned ett stressat hjärta <3
  • Pandyy

Kör en uppdatering från mig!

Efter mitt närapå nervsammanbrott häromdagen som ni snälla själar hjälpte mig att tygla så har jag nu fått ägglossning bekräftad av appen och inväntar nu en härlig period av inbillning och skengraviditet! Skämt åsido ;) Inget sexande på självaste ägglossningsdagen men sent sent dagen innan. Håller tummarna att det tar sig denna gång och vill stanna, kemisk förra månaden.

Hur går det för er? :)

• Pandyy
    Jenzia skrev 2020-09-16 16:10:32 följande:

Hej hopp idag bekräftades min äl trots att tempen kivades med mig igår och inte ville stiga. Och idag lägger jag tempen på hyllan för att vänta in mensen som vanligt. Börjar bli knäpp på all oro jag får när tempen går ned, så nu tempar jag bara för att bekräfta äl

Det lät ju otroligt klokt, har inte tänkt den tanken innan! Man stressar ju lätt upp sig, vilket inte gör en något gott. Kanske är något att ta efter! Men vad skönt att ÄL blev bekräftad, nu är det bara att vänta :)
  • Pandyy
    Steeph skrev 2020-09-17 09:21:12 följande:

Äl bekräftad både genom temp samt gyn igår. Det roliga är att det är exakt samma mönster i tempningen som förra månaden.

Förra månaden:

Denna:

Spännande att se hur lika kurvorna är! Skönt att ägglossningen är bekräftad, då är vi fler som väntar tillsammans! Får man fråga varför du behövde få den bekräftad hos gyn? :)
  • Pandyy
    Steeph skrev 2020-09-17 15:50:05 följande:

Var upp för att kolla av allt efter mitt ma som hände för 6 månader sedan. Har nämligen haft värk och haft mycket mindre mens sen dess. Men allt såg fint ut och då såg dom att jag precis haft äl.

Då håller vi tummarna att allt fortsätter i den riktningen! Tack för att du delar med dig :)
Svar på tråden Tempkurvor